Obsah Divadelních novin 2023
Kritický žebříček – Premiéry

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Josef Herman Vladimír Hulec Jan Kerbr Petr KlariN Klár Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Jiří Landa Tatjana Lazorčáková Jana Paterová Jana Soprová Ladislav Vrchovský Petra Zachatá (Pokračování textu…)
Kritika /
Léblův let. Nebo pád? (Podle Špinar.)

Po vstupu do sálu vršovického kulturního centra Vzlet se na nás z promítacího plátna zavěšeného nad scénou upřeně dívá režisér Petr Lébl, po chvíli si z nabílené tváře začne odstraňovat líčení.
Kritika /
Musíme si pomáhat – i v muzikálu

Tématem autorské dvojice Hřebejk–Jarchovský bývá pozoruhodná vlastnost české duše: přizpůsobivost povýšená na princip neokázalé statečnosti. Pro někoho dráždivá podbízivost, pro jiné potvrzení, že se tak v Evropě žít dá. Je skoro s podivem, že jeden z jejich nejúspěšnějších opusů – Musíme si pomáhat z roku 2000 – se na jevišti...
Kritika /
Princezna Hyacinta s náznakem secese

Český balet počátku 20. století máme spojený především se jménem skladatele Oskara Nedbala. Je autorem nejhranějšího českého titulu Z pohádky do pohádky nebo onehdy rovněž úspěšné Pohádky o Honzovi.
Kritika /
Cesta do hlubin tyranovy duše

Jak známo, někdy ani sebelepší úmysly nezabrání zkáze. Pražské Divadlo Broadway se chvályhodně rozhodlo svůj dosavadní, dominantně muzikálový dramaturgický profil obohatit o činoherní linii. A její startovní výstřel vskutku disponuje výbušným arzenálem zvíci atomové pumy, jež má ovšem primárně autodestruktivní charakter.
Kritika /
Emancipovaná Jenůfa, ale…

Po loňské soudobé, a přece textově věrné Maryše režiséra Michala Háby se Klicperovo divadlo znovu vrací k dramatice českého vesnického realismu.
Dynamika vesmíru z Bazaaru

Postarejme se. Take care! Fráze z angličtiny byla heslem devátého ročníku mezinárodního divadelního a tanečního Bazaar Festivalu, který se konal koncem března v Praze.
Rozhovor /
Vladimír Procházka: Tak chytrý jako diváci jsem bohužel nikdy nebyl

Herci, dramaturgové, ředitelé a možná i inspicienti obvykle divadelní ansámbly střídají: někdy dobrovolně, když se mění poetika anebo jejich tvůrčí týmy zamíří jinam, jindy z vyšší moci, když jsou příslušnými politiky anebo novými šéfy takříkajíc odejiti, brutálně řečeno vyhozeni. Ale existují výjimky – a Vladimír Procházka je...
Pilíře talentu Pavla Šmoka aneb Avízo monografie

Na začátku dubna uplynulo už šest let od úmrtí významného českého choreografa Pavla Šmoka, (22. října 1927 – 4. dubna 2016). Asi málokdo pochybuje, že patří k velkým jménům českého, respektive československého tance. Podrobným rozborem jeho choreografického díla se zabývám v právě vycházející monografii Pavel Šmok, choreograf s duší...
Nic jsem nepochopil, a teď už chápat nechci

Imprese ze čtvrtého svazku autobiografických črt Jana Kačera
Vrátí se na operní jeviště?

Britské hudební vydavatelství Opera Rara vydalo koncem minulého roku na CD poměrně málo známou operu Zingari (Cikáni) na námět Puškinovy poemy od italského veristického skladatele Ruggera Leoncavalla.
Mária Ševčíková a Martin Hodoň: Kulturák nikdy nebude blackbox

Sebeironické glosování mysli a těla, pevně zakořeněných v postsocialistické slovenské vsi s jejím tradicionalismem, v kontextu současné Evropy. Intimní one-woman-performance Dědina představilo na festivalu Nová Komedie divadelní uskupení GAFFA. Autorská výpověď mistryně Slovenska ve slam poetry (2021) Márii Ševčíkové v režii Martina Hodoně je...
Spiritus agens Jan Port

Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VII)
Bez

Letnímu šeříkovi, kterýmu se říká bez, se to stane.
Paul Claudel: Polední úděl

(režie Hana Burešová, premiéra 12. dubna 2011, Divadlo v Dlouhé, Praha)
Zemřeli

Helena Fuksová (5. 8. 1928 Praha – 21. 3. 2023 Praha) Tanečnice a konferenciérka pohybující se celý život ve světě kabaretu, varieté a cirkusu. Žena tanečního/varietního mistra Josefa Fuksy. František Babický (11. 12. 1938 Praha – 17. 4. 2023 Liberec)Dirigent, který prošel mnoha českými divadly (České Budějovice, Ústí nad Labem, (Pokračování...
Výročí 16.−31. května

Asmusová Kateřina, kostýmní výtvarnice (16. 5. 1953) △ Vlášková Ludmila, herečka (16. 5. 1953) △ Šounová–Brouková Daniela, sólistka opery (17. 5. 1943) △ Elner Vladimír, dirigent (18. 5. 1948) △ Říha Oldřich, hudebník (18. 5. 1948) △ Štván Jan, dirigent (18. 5. 1958) △ Troška Zdeněk, režisér (18. 5. 1953) (Pokračování textu…)
Burza /
Pozvánka do Prachatic

Národní muzeum v dubnu oslavilo 205. narozeniny – ze zimního spánku se probudilo i Muzeum české loutky a cirkusu v Prachaticích, kde jsme při této příležitosti mimo jiné otevřeli výstavu Divadlo Alfa, první z cyklu věnovaného významným současným profesionálním loutkovým divadlům. Výstava navazuje na stálou expozici v Muzeu české loutky...
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (I)

Vážení čtenáři, v cyklu Paměti, reportáže, deníky jsme pro vás připravili ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem a jeho projektem Orální historie českého divadla cyklus vzpomínek různých osobností, které poskytly pro tento projekt své rozhovory. Přepis audiozáznamu bude vždy chronologicky uspořádán, částečně krácen a...
Burza /
František Adolf Šubert píše Anně Lauermannové-Mikšové z cesty do Benátek (1886).

Korespondence dramatika a prozaika, prvního ředitele Národního divadla F. A. Šuberta (1849–1915), s Annou Lauermannovou-Mikšovou (1852–1932) je pozoruhodným dokladem jejich hlubokého přátelského vztahu. Spisovatelka, publikující pod pseudonymem Felix Téver, v té době provozovala ve svém domě na Jungmannově náměstí vlivný literární salon. Tiskneme na...
Mám radost

Opatrnou, jinou my pesimisté mít nemůžeme, nikdy nevíme, jak co dopadne. Ale mám radost, když něco dobře začíná, když umím pochopit, z jakých důvodů se co chystá. Když jsou věcně položené otázky a otevřeně se řeší.
Neustále v pohybu

Slavnostní otevření nového působiště Studia ALTA, 3. května 2023
Lída Vacková: Naším cílem je zůstat v pohybu

Rozhovor s ředitelkou Studia ALTA
O bytovém divadle a hraní z očí do očí

Vždycky jsem se bál představení, během nichž má člověk publikum na dosah, kdy si hledí s prvními řadami z očí do očí a kdy na ně v nejpitomějších okamžicích prská. Alespoň stupínek aby byl, nějaký blbý praktikábl, aby vznikla byť jen iluze pódia, tedy mého „hájeného” prostoru, kam divák nesmí a kde si mohu dělat, co mě napadne.
Ludvík Kavín: Dramolet číslo 1

Rozhodl jsem se psát dramolety. Toto je můj první. Další budu publikovat ve svém blogu na iDN.
Stoletý Český rozhlas v zahraničí

Česká centra představí fotografickou výstavu 100 let Českého rozhlasu postupně v Tel Avivu, New Yorku, Mnichově a Bratislavě. Připomene, že československý „Radiojournal“ zahájil provoz 18. května 1923 jako druhá evropská stanice po BBC. Výstava zachycuje počátky vysílání, vystoupení T. G. Masaryka, boje v letech 1945 a 1968. A také historické...
Pro Soňu Červenou

Má velká, převelká přítelkyně, byla jsi nejlepší! Zamiloval jsem se do tebe, když jsme se poprvé potkali při mé produkci „Černý jezdec“ (The Black Rider) s Tomem Waitsem. A znovu a znovu při tolika dalších produkcích. Byla jsi má hvězda a pro tebe dnes září mnoho, přemnoho hvězd, teď i (Pokračování textu…)
Kritický žebříček – Nová komedie, Brno

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Natálie Bulvasová Jan Grulich Iva Heribanová Josef Herman Vladimír Hulec Jan Kerbr Jiří P. Kříž Jiří Landa Luboš Mareček Jana Soukupová Vojtěch Voska Vít Závodský Teatr Barakah, Krakov (Pokračování textu…)
Kritika /
Exulanti, občané druhé kategorie

Dramaturgický triumf Divadla X10
Kritika /
Progresi zakázán vstup

Dramaturgie Komorní scény Aréna (KSA) se s oblibou obrací hluboko do minulosti. I v posledních dvou premiérách aktuální devětadvacáté sezony, uvedených na hlavní scéně, se ke slovu dostala dramata provozně již notně ošuntělá, jež spojuje především motiv ohledávání hranic (zakázané?) lásky. Nalezla v Ostravě atraktivní formu a především nový...
Kritika /
Tannhäuser On The Road

Romantickou operu o pěvci Tannhäuserovi otevřel Richard Wagner při drážďanské premiéře v roce 1845 velkou předehrou, vlastně symfonickou básní předjímající svár mezi smyslností a duchovnem, mezi bohem a peklem, o němž je operní příběh Tannhäusera.
Kritika /
Křídla pod popelem nezmizela

Jako poslední premiéru sezony uvedlo Horácké divadlo v Jihlavě scénický portrét francouzské básnířky Suzanne Renaud, ženy básníka a grafika Bohuslava Reynka, jež prožila podstatnou část svého života na Vysočině, konkrétně v Petrkově u Havlíčkova Brodu.
Kritika /
Hora v jazyce gaga

Na začátku byl problém. Z plánovaného uvedení tanečního zpracování Peera Gynta Johanem Ingerem sešlo a narychlo se hledala pro ostravský balet náhrada.
Kritika /
Bílá nemoc není mrtvá

S Karlem Čapkem je problém. Existuje nepsaná povinnost, že by se měl hrát, protože česká klasika by měla být v repertoáru divadel zastoupena, takříkajíc to patří ke vzdělání.
Nerovnoprávnost ve východní Evropě

Od 11. do 18. dubna 2023 proběhl v pražském divadle Komedie druhý ročník mezinárodního festivalu mladých tvůrců Nová komedie.
Rozhovor /
Lenka Schreiberová: Dnes už vím, že zvládnu všechno

Osmkrát získala Lenka Schreiberová cenu za nejpopulárnější herečku Horáckého divadla. Lidé možná víc oceňují energii, kterou do každé reprízy dávám. Nikdy jsem se nepovažovala za extra talentovanou, říká skromně, a přitom je rovněž držitelkou ceny Smolné horákyně za velmi osobitý výstup na premiéře Plynových lamp, kdy nešťastným...
Setkávání s Ivanem Vyskočilem (1929-2023)

Jak mi do života vstoupil Ivan Vyskočil a co pro mě znamenal Jiří Suchý Na Spořilově je kostel svaté Anežky České, který patřil řádu františkánů, a v suterénu kostela se nachází sál, v němž se občas konaly přednášky. Ale hrálo se tam i divadlo. A tady začnu své vyprávění. Vedle (Pokračování textu…)
Paní Soňa Červená byla velká dáma

Dostavovala se vždy přesně a měla zapnuté knoflíčky u krku. Uměla člověka povzbudit a uměla ho i zatraceně elegantně pověřit úkolem. Spojil nás Hradec Králové. Její tatínek tam svého času v jednom domě na náměstí usiloval o přesahy.