Obsah Divadelních novin 2023
Paní Soňa Červená byla velká dáma
Dostavovala se vždy přesně a měla zapnuté knoflíčky u krku. Uměla člověka povzbudit a uměla ho i zatraceně elegantně pověřit úkolem. Spojil nás Hradec Králové. Její tatínek tam svého času v jednom domě na náměstí usiloval o přesahy.
Ztráty a (ne)nálezy kontextu
Pozorujeme dnes obecně, v divadle, ve filmu i v historiografii, snahy o „objektivní“ hodnocení komunismu, konkrétně padesátých i normalizačních let, až k „nepředpojatému“ hodnocení jinak vcelku pozitivní minulosti dnešního masového vraha Putina, který se nám prý pouze teď tak trochu zbláznil.
A o tom to prostě je…
Proč slovník nestačí je jakoby žertovný, provokující název pro seriozní knihu o hudební teorii, kterou sestavila Iva Oplištilová, hudební teoretička specializující se na teorii kompozice a soudobou hudbu, vedoucí Oddělení soudobé hudby na HAMU a redaktorka časopisu pro studium hudby a tance Živá hudba, a vydalo nakladatelství NAMU v Praze.
Pip Utton: Jako Hitler jsem dostal od divačky pěstí
Budu-li s nadsázkou parafrázovat Churchillův slavný výrok, pak zřídkakdy vděčí tolik „hrstek“ diváků za tak mnoho jedinému herci. Legendu edinburského Fringe, herce a dramatika Pipa Uttona (*1952), jsem poprvé viděla na Prague Fringe právě v roli ministerského předsedy.
Ukrajinská odysea Dmytra Kosťumynského
Příběh o cestě hrdiny, mladého progresivního ukrajinského divadelního režiséra, scénografa a v současnosti obránce Ukrajiny Dmytra Kosťumynského. Narodil se v Kyjevě, ale vždy zdůrazňuje, že za své rodiště považuje Krym, protože od dětství trávil vždy alespoň půl roku u prarodičů v Koktebelu. Od dětství jsem kreslil, hodně a vždy. Tatínek...
Madama Butterfly před 100 lety
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VII)
Zahrad-ničení
Nedobrovolný přiznání či vyznání (?) staršího už zahradníka.
Burza /
Broumov 2028
Poté, co vyřadilo Brno a Liberec, soupeří nejmenší město v téměř čtyřicetileté historii soutěže o titul Evropské hlavní město kultury s Českými Budějovicemi.
Burza /
Sešla se Společnost Beno Blachuta
A to 14. března v podvečer v pražské restauraci Plný pekáč v Lázeňské ulici.
Výročí 1.−15. června
Hůlka Daniel, sólista opery (01. 06. 1968) △ Janebová Věra, herečka (01. 06. 1973) △ Sekyra Karel, herec (01. 06. 1943) △ Slezáček Jiří, sólista baletu (01. 06. 1943) △ Čížek Miloslav, sólista operety (02. 06. 1958) △ David Ondřej, režisér (02. 06. 1973) △ Kolínský Petr, scénický výtvarník (02. (Pokračování textu…)
Zemřeli
Aleš Procházka (19. 3. 1972 Mouřínov na Vyškovsku – 21. 4. 2023 Brno) Operní pěvec – bas, člen mužského vokálního kvarteta Q VOX a vokálně-experimentálního souboru Affetto. Vedle vážné hudby se věnoval i hudbě rockové. Karla Pyšková (1. 4. 1961 Ostrava – 22. 4. 2023 Opava)Herečka, v letech 1982–2003 členka (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Jiří Kotouč: Výběr francouzských árií s českým překladem a výslovností pro české pěvce Jonathan Livingston, 115 stran S poměrně nevšedním titulem a zcela novou ediční řadou přišlo vydavatelství Jonathan Livingston. Ideovou autorkou cyklu nazvaného Doslovné překlady oper je pedagožka HAMU, Pražské konzervatoře a korepetitorka Národního divadla...
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (II)
Když 9. května válka skončila, tak první, co jsme udělali, bylo, že jsme se vypravili k našim nejbližším příbuzným, k otcovu bratru Jaroslavovi, který bydlel v Krči. Všechno, co jsme měli ve sklepě, jsme si dali do pytle a šli jsme k nim.
Jiří Frejka píše Josefu Trägrovi (1949)
Režiséra J. Frejku (1904–1952) poutalo k divadelnímu kritikovi Josefu Trägrovi (1904–1971), v té době dramaturgovi Československého státního filmu, dlouholeté přátelství, znali se ještě ze studentských let. Jak je vidět z dopisu, spojoval je také vzájemný profesní respekt. (Pokračování textu…)
Alfred Jarry: Král Ubu
(režie Jan Grossman, premiéra 16. května 1964, Divadlo Na zábradlí, Praha)
Eliška Navrátilová
Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času.
A proč ne nadace?
Na Katedru produkce DAMU se jaksi „pod rukou“ dostal návrh zákona o veřejných kulturních institucích (VKI) ve znění adjustovaném před projednáním v tripartitě. Podrobili jsme text v paragrafovaném znění analýze a vzpomněli si přitom na základní zásady, o které se měla nová zákonná úprava opírat:
O marném pedagogickém úsilí
Já jsem se marně znehodnocoval jako pedagog v nejvyšším státním školství jenom po dva semestry na FAMU. Počátkem devadesátých let jsem tam vedl seminář pro první ročníky nazvaný Repetitorium mateřského jazyka.
Jiří Bilbo Reidinger: Molekuly světlonošky
Sedíme v sauně. Potíme se. Teče z nás. Těla se filtrují, čistí od nánosů, usazenin. Tu Štěpán T. prohodí, že má v Americe bratra Martina, který vymýšlí molekuly, které by pročistily i zanesený mozek a tím by zahnaly jeho jistojistou degradaci, tedy Alzheimera a stařeckou demenci.
Kritický žebříček – Tanec, balet, nový cirkus
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Jana Bohutínská Lucie Dercsényi Vladimír Hulec Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Jana Návratová Zdeněk Prokeš Hana Strejčková Roman Vašek Národní divadlo, Praha – Popelka (J.-Ch. Maillot) (Pokračování textu…)
KritikLab končí?
Dvouletý projekt Divadelních novin ve spolupráci s Katedrou teorie a kritiky DAMU a čtyřmi divadly končí.
IVO VÁŇA PSOTA
Další z e-výstav, přístupná od 1. května do 4. září online na stránkách Národního divadla Brno, je věnována výrazné osobnosti tanečníka a choreografa Iva Váni Psoty. Vedl brněnský balet v letech 1926–1932, 1936–1941 a 1947–1952, do jeho působení spadá i světová premiéra baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie. Výstava nabízí (Pokračování...
Kritika /
O tohle všechno Pavel přišel…
Divadelní adaptace knížky Dani Horákové O Pavlovi proměňuje mnichovskou garsonku v magický prostor, kde autorka (sebe)ironicky „účtuje“ se svým vztahem k výjimečně nadanému a také zcela nesnesitelnému filmovému scenáristovi a režisérovi Pavlu Juráčkovi. Roli pečující, zraňované manželky i ctižádostivé intelektuálky Dani na sebe bere herečka...
Kritika /
Ukázková laboratoř George Balanchina
V tanečním umění se v první polovině 20. století odehrály zásadní změny v pojetí akademické taneční techniky. V rámci obrody v duchu tehdy proklamovaného modernismu se tanec, do té doby spojovaný hlavně s produkcemi celovečerních klasických baletů, odpoutal od vyprávění pohádkových příběhů a nacházel nové způsoby vyjadřování v dílech bez...
Kritika /
Kolotoč intrik
… roztočili na jevišti Stavovského divadla noví umělečtí ředitelé Činohry Národního divadla Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský alias režijní tandem SKUTR.
Kritika /
Unavený romantický exponát
Zatímco s choreografickým dědictvím Mária Petipy se setkáváme při uvádění tradičních baletních děl celkem běžně, s odkazem významného představitele romantického baletu Augusta Bournonvilla jsme se na českém repertoáru poprvé setkali až v roce 2008, kdy Národní divadlo nastudovalo balet La Sylphide.
Kritika /
Silák z Budějovic
Podle starozákonního Samsona, který bojoval za Izraelity s Filištíny (Pelištejci) ještě před králem Davidem, proslul neskutečnou silou, když – byť spoutaný a oslepený zradou krásné Dalily – zbořil chrám nepřátel, pojmenovali v Českých Budějovicích proslulý pivovar.
Kritika /
Nepřehlédnutelné herecké sólo Evy Hacurové
Poslední velký německý spisovatel z Prahy, podle Josefa Kroutvora česky cítící Němec, Johannes Urzidil, druh Franze Kafky v kavárně Arco, byl léta na okraji zájmu našich čtenářů.
Proti dlouhé chvíli v Dlouhé
S novým jarem přichází ke slovu péče o divadelní mláďata. A s ní i další ročník festivalu Dítě v Dlouhé. V divadelně rytířském klání o festivalové ceny se od 15. do 20. dubna 2023 utkalo deset představení mimopražských profesionálních divadel určených dětským divákům všech věkových stupňů nebo rodině jako specifickému celku.
Rozhovor /
Radim Vizváry: Divák je hladový po zážitcích a fyzickém kontaktu
Radim Vizváry je umělec mnoha tváří a závazků. Poslední dva roky je uměleckým šéfem Laterny magiky, která pod jeho vedením v Národním divadle citelně mění svou podobu. Je však stále především představitelem mimického divadla, kterému obětuje zbytek svého času a sil. Hraje, připravuje novou sólovou premiéru, vyučuje na HAMU a pracuje na...
Soňa Červená (9. září 1925 – 7. května 2023)
Myslela jsem, že se Soňa dožije stovky. Vitální, nezlomná, věčně dychtivá po nových uměleckých zážitcích. Brala mě na koncerty a do divadla v Praze, Brně, Ostravě, Mahlerově Kališti. Dvakrát jsem s ní jela do Karlových Varů, protože chtěla vidět nové filmy, a také na premiéru našeho filmu Červená.
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2023
PQ je multižánrový a smyslový kulturní zážitek, který můžete zkusit na vlastní kůži v termínu 8.–18. června 2023. Program PQ představí mezioborovou divadelní tvorbu skrze nejrůznější umělecké formy a média; divadelní architekturu, performance, světelný a zvukový design, kostým nebo nové technologie, a to od tvůrčích týmů z více než sta...
Gilad Shmueli: Témata musíte nalézat, ne si je vymýšlet
V posledních letech je u nás, především díky kontaktům režiséra Petra Svojtky, uváděno stále více her současných izraelských autorů. Na českou premiéru své úspěšné komedie A je to venku! v Divadle Radka Brzobohatého nyní přijel herec a dramatik Gilad Shmueli, který hru napsal společně se svou partnerkou Stav Idisis.
Temný Disney a výpravná Rebecca
Hudební divadlo má ve Vídni dlouholetou tradici. Společnost VBW (Vereinigte Bühnen Wien) provozuje kromě proslulého Theater an der Wien také divadla Ronacher a Raimund Theater, kde lze navštívit světové muzikálové hity. Cats a Miss Saigon loni na podzim nahradil kus z Disneyho dílny a titul nejznámějších německy píšících muzikálových autorů.
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VIII)
Příběh daguerrotypie Jana Kašky