Výpověď ze života baletek nebyla nikdy tak… – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

Výpověď ze života baletek nebyla nikdy tak…

Psychologický thriller Černá labuť, kultovní americký muzikál Červené střevíčky a česká taneční inscenace FAiTH. Deník The Washington post zařadil doku-dance FAiTH, který byl uveden v Atlas Performing Arts Center ve Washingtonu, mezi tři nejvýstižnější introspekce do života primabalerín.

FOTO MARTIN MAŘÁK

V popředí Andrea Miltnerová. FOTO MARTIN MAŘÁK

Soubor Tantehorse uvedl v sobotu 5. března v Atlas Theatre ve Washingtonu své docu-dance FAiTH, když je víra v umění silnější než v život. Autobiografická inscenace performerky, režisérky a choreografky Miřenky Čechové, která si ke spolupráci přizvala spřízněnou tanečnici a choreografku Andreou Miltnerovou, představuje niternou introspekci do života baletek, nekonečnou víru v umění i nikdy nekončící dril. Čechová se inspirovala vlastními zkušenostmi ze studia na Taneční konzervatoři, ale především životem a tragickým osudem své učitelky a primabaleríny Národního divadla Taťány Juřicové, která ukončila svůj život skokem z okna. Představení FAiTH mělo premiéru v lednu 2014 v rámci multižánrového festival Spectaculare za přítomnosti německé jazz-doomové kapely Bohren und der Club of Gore.

FOTO MARTIN MAŘÁK

Hollywood miluje pohnuté osudy primabalerin na hranici mezi životem a smrtí. FOTO MARTIN MAŘÁK

Inscenace FAiTH byla ve Washingtonu uvedena v rámci festivalu Intersection, který každý rok představuje nejlepší umělce z Washingtonu DC napříč žánry, přičemž soubor Tantehorse se zde prezentoval jako jediná zahraniční skupina. Nestalo se tak náhodou. V roce 2014 to byl právě Atlas Performing Arts Center, jež vznik představení podpořilo tvůrčí residencí. Miřenka Čechová se také zúčastnila panelové diskuse Intersections Festival Featured Artist, již organizovalo Atlas Performing Arts Center ve spolupráci s deníkem The Washington post a pozvání na ni přijaly významné osobnosti z kulturní sféry – režisérka a choreografka Deborah Riley, výkonná ředitelka organizace Dance USA Amy Fitterer nebo režisér a výkonný ředitel DC Commission on the Arts and Humanities Arthur Espinoza.

Miřenka Čechová. FOTO MARTIN MAŘÁK

Miřenka Čechová. FOTO MARTIN MAŘÁK

Inscenace sklidila ve Washingtonu velmi pozitivní ohlasy a Rebecca Ritzel, redaktorka The Washington Post, FAiTH dokonce zařadila mezi tři nejvýstižnější díla ze života baletek. Od Moiry Shearer z Červených střevíčků po Natalii Portmen z Černé labuti. Hollywood miluje pohnuté osudy primabalerin na hranici mezi životem a smrtí. Výpověď ze života baletek nebyla nikdy tak pravdivá, krásná a silná jako ve FAiTH, inscenaci české performetky Miřenky Čechové.

Pro soubor Tantehorse je to po Light in a darkness a S/He is Nancy Joe již třetí inscenace, která byla americkým publikem a listem Washington post nadšeně přijata. Český tanec – a především Miřenka Čechová – tak opět potvrdil, že patří ke světové špičce.

Recenze: https://www.washingtonpost.com/entertainment/theater_dance/faith-is-authentic-powerful-portrayal-of-ballerinas-on-the-brink/2016/03/06/6a164450-e3c5-11e5-a9ce-681055c7a05f_story.html

Incenace FAiTH byla doprovozena panelovou diskusí FAiTH: Live in Art: https://www.washingtonpost.com/community-relations/washington-post-local-arts-reporter-peggy-mcglone-talks-faith-with-czech-dancer-mirenka-cechova-at-atlas-intersections-festival/2016/02/17/3eab4fe6-d4ab-11e5-be55-2cc3c1e4b76b_story.html

Ukázka na Youtube: zde

///

Recenze na i-DN:

Z deníku tanečnice

  • Autor:
  • Publikováno: 15. března 2016

Komentáře k článku: Výpověď ze života baletek nebyla nikdy tak…

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,