Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Vyrozumění

    Komorní scéna Aréna – Václav Havel: Vyrozumění, režie Vojtěch Štěpánek, scéna Milan David, kostýmy Marta Rozskopfová, premiéra 21. října 2017.

    Také na letošní přehlídce ostravských činoherních divadel dominovaly produkce Komorní scény Aréna. A z nich inscenace Havlova absurdního dění kolem zavádění umělého komunikačního jazyka v jakémsi úřadu pro bůhvíco, nejspíš pro nic. Označením onoho jazyka ptydepe Havel vymyslel slovo dosahu někdejšího Čapkova novotvaru robot – obě slova se funkčně vstřebala do běžného hovoru, robot dokonce do mnoha světových jazyků.

    Jestliže se tématem Havlovy hry zpravidla chápala absurdita nesmyslné komunikace, Štěpánek ji jednoznačně inscenuje jako boj o moc, o společenské postavení a samotný jazyk ptydepe chápe jako prostředek podrazů potřebných k dosažení kýženého postavení. Nejde o žádnou intelektuálskou hříčku, inscenace je přímočarou lidovou groteskou o poměrech, které, bohužel, jsou nám velmi povědomé. Jako obvykle do nejmenších detailů vycizelované herecké postavy přísně slouží situacím, konfliktům a (bez)charakterům. Před dopady takového divadla se není kam schovat. V tomhle pořád žijeme! Už přinejmenším půlstoletí se nic nezměnilo!, křičí se z jeviště. Na představení Vyrozumění by se měla pořádat povinná školení.DN

    • Autor:
    • Publikováno: 27. prosince 2017

    Komentáře k článku: Vyrozumění

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,