Divadelní noviny > Názory – Glosy
Vyrozumění
Komorní scéna Aréna – Václav Havel: Vyrozumění, režie Vojtěch Štěpánek, scéna Milan David, kostýmy Marta Rozskopfová, premiéra 21. října 2017.
Také na letošní přehlídce ostravských činoherních divadel dominovaly produkce Komorní scény Aréna. A z nich inscenace Havlova absurdního dění kolem zavádění umělého komunikačního jazyka v jakémsi úřadu pro bůhvíco, nejspíš pro nic. Označením onoho jazyka ptydepe Havel vymyslel slovo dosahu někdejšího Čapkova novotvaru robot – obě slova se funkčně vstřebala do běžného hovoru, robot dokonce do mnoha světových jazyků.
Jestliže se tématem Havlovy hry zpravidla chápala absurdita nesmyslné komunikace, Štěpánek ji jednoznačně inscenuje jako boj o moc, o společenské postavení a samotný jazyk ptydepe chápe jako prostředek podrazů potřebných k dosažení kýženého postavení. Nejde o žádnou intelektuálskou hříčku, inscenace je přímočarou lidovou groteskou o poměrech, které, bohužel, jsou nám velmi povědomé. Jako obvykle do nejmenších detailů vycizelované herecké postavy přísně slouží situacím, konfliktům a (bez)charakterům. Před dopady takového divadla se není kam schovat. V tomhle pořád žijeme! Už přinejmenším půlstoletí se nic nezměnilo!, křičí se z jeviště. Na představení Vyrozumění by se měla pořádat povinná školení.DN
Komentáře k článku: Vyrozumění
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)