Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Vysílá Přední Kopanina (No. 21-27)

    Vážení a milí,

    každý den v poledne se na YouTube.com objeví další pokračování Vysílá Přední Kopanina (několik písní či veršů pro dobrou náladu).

    Dnes si můžete poslechnout posledních sedm, která nebyla na i-DN dosud publikována:

    Díl 21:

    Díl 22:

    Díl 23:

    Díl 24:

    Díl 25:

    Díl 26:

    Díl 27:

    Přeju příjemný poslech. Stačí když do vyhledavače na YouTube.com napíšete Jan Burian Přední Kopanina a máte všechny díly. Najdete je také zde, na i-DN. Stačí dát do vyhledavače Jan Burian (písničkář) – Divadelní noviny.

    ///

    Pokud chcete podpořit Jana Buriana a další umělce, v době, kdy nemohou veřejně vystupovat, můžete přispět zde: https://www.donio.cz/JanBurian

    Za J.B. děkuje

    Produkční skupina Jelení SKOK.


    Komentáře k článku: Vysílá Přední Kopanina (No. 21-27)

    1. Jiří P. Kříž

      Avatar

      Jene Buriane prostřednictvím produkční skupiny Hroší SKOK.
      Mám vaše písničky rád, sle nezdá se vám nedůstojné škemrat o peníze v Divadelních novinách, které čtou a píšou do nich koronavirovým běsem stejně postižení?! Napsal jsem dneska dopoledne do Světel ramp v Xantypě, která možná ještě vyjde – v květnu – v závěru recenze na Naprosté cizince v Divadle Na Jezerce (nadělili jsme té inscenaci s Vladimírem Justem v Kritickém žebříčku DN skoro maximální počet hvězdiček čili 10, protože lepší komedii jsme už dlouho neviděli):
      Žít v pravdě a s čistým štítem nebylo v Čechách nikdy doceňováno. Je to nelichotivá vizitka hlavně pro mnohem větší skupinu ohýbačů hřbetů. Už Jirásek v Lucerně nám ten obraz pěkně vykreslil. Jan Hrušínský je ve svých postojích tak důsledný, že v současné koronavirové krizi odmítl i magistrátní hru NIC 2020: Kupte si vstupenku do divadla, i když za ni uvidíte NIC. To principál považuje za hru na almužnu a odkazuje příznivce divadla, aby – až skončí ten výjimečný stav – koupili si vstupenky raději na NĚCO. Ano, já už si na Silvestra objednávám 10 až 12 vstupenek na Naprosté cizince, budou-li je hrát. – A jen tiše doufám, že konečně částečně omlazená pražská radnice s radní pro kulturu Hanou Třeštíkovou se nebude mýlit a nepochopí oznámení na úvodní webové stránce Divadla Na Jezerce slovem vzpoura, nýbrž POSTOJ.
      Jene, ten odstavec odkazuji k poučení i vám.

      15.04.2020 (1.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Kateřina Špičková

        Avatar

        Pane Kříži,
        reaguji na Vaše „poučení“, protože stojím v pozadí projektu Vysílá Přední Kopanina a sbírkový účet pro J. Buriana jsem zakládala za Produkční skupinu Jelení SKOK právě já.
        Domnívám se, že jste celý projekt zřejmě nepochopil a že Vaše emotivní reakce byla způsobena nedostatkem informací. Jinak si ji nedovedu, vzhledem k Vašemu vzdělání a k Vašemu zaměření, vysvětlit. Jan Burian totiž v žádném případě neškemrá o peníze. Každý den nahrává nový příspěvek obsahující jeho písně a texty, který vkládáme na YouTube kanál. Lidé, kteří jeho příspěvky shlédnou, mají možnost za tuto jeho práci zaplatit a mají také možnost se těmito příspěvky potěšit zcela zdarma.
        Mnohá divadla vysílají živé přenosy, za které je rovněž možno platit. Dělá to Dejvické divadlo, Cirk La Putyka a další a další. Tohle je způsob, jakým se umělci, kteří nechtějí škemrat a žebrat, vypořádají se současnou situací. Nejsou to peníze za NIC. Pracují jiným způsobem. Vystupují prostřednictvím internetu v časech, kdy nemohou vystupovat v sálech mezi lidmi. Některé profese tento způsob práce neumožňují, jako např. kadeřnice. Ty nemohou stříhat on-line. Umělci mohou vystupovat on-line, a tak to někteří z nich dělají. Snad Vás toto vysvětlení uklidní a dá Vám nový vhled do problematiky. Pokud byste měl zájem, mohu Vám rovněž zprostředkovat on-line poučení o rozdílu mezi jelenem a hrochem.
        Zdraví Vás a mnoho štěstí a zdraví Vám přeje
        Kateřina Klička Špičková, Produkční skupina Jelení SKOK

        15.04.2020 (10.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Paní/sl. Kateřino,
        on-line poučení o rozdílu mezi jelenem a hrochem by mě docela zajímalo. 🙂
        Jinak ale s Vámi velmi souhlasím a jako Vy si myslím, že JPK – jak to v jeho žurnalistickém brutalismu občas bývá – ulítl kamsi mimo realitu, do pokleslého romantického idealismu pohledu na umělce pracujícího bez honoráře a žijícího ze vzduchu. Asi stěží bychom nazvali Vámi jmenovanou kadeřnici, že za svou práci „škemrá“ o peníze. U umělců (ale také například u novinářů v oblasti kultury) jsme si zvykli na to, že plat či honorář je něco nedůstojného, o co žádat je – slovy JPK – škemráním.
        Na obranu JPK však musím poznamenat, že i on k nám svůj blog (tedy texty na i-DN) píše zdarma, bez nároku na honorář. Vzhledem k velmi nízké podpoře ze strany státu a veřejné správy a téměř mizivému donátorství soukromých subjektů nejsme schopni tyto příspěvky (narozdíl od textů publikovaných v tištěných Dn) důstojně platit.
        Cením si každého umělce i publicisty, který podobně jako Jan Burian či JPK nabízí svůj um veřejně, téměř jako busker, bez jistoty, že se mu za jeho práci dostane adekvátní finační satisfakce.

        15.04.2020 (14.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. DN

      Avatar

      Jen pro info a upřesnění.
      Jan Burian zveřejňuje své písně, básně a komentáře k nim na YouTube.com, odkud je možné si je – zadarmo – stáhnout a kde je také výzva k možnosti jej a další umělce finančně podpořit. Divadelní noviny jeho vysílání z Přední Kopaniny po domluvě s Janem Burianem, který nám je nabídl bez nároku na honorář, v plném znění přebírají. Tedy i onu výzvu.

      15.04.2020 (3.17), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Kateřina Špičková

      Avatar

      Pane Vladimíre,
      děkuji za Vaši milou vysvětlující reakci. Rovněž si vážím práce JPK i Jana Buriana, ať už ji vykonávají za peníze nebo zadarmo.
      Na základě Vámi projeveného zájmu se zavazuji dodat slibované on-line poučení o rozdílu mezi jelenem a hrochem. Nebudu Však tímto nadále zabírat prostor DN a dodám Vám jej s dovolením příležitostně na Vaši e-mailovou adresu.
      Zdraví Vás
      Kateřina Klička Špičková

      15.04.2020 (20.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Pavel Pešek

        Avatar

        Paní/slečno Kateřino Kličko Špičková,

        i já si „vážím práce JPK i Jana Buriana, ať už ji vykonávají za peníze nebo zadarmo“; tím spíš, jak to tak čtu, by mne zajímalo „on-line poučení o rozdílu mezi jelenem a hrochem“. Taky proto, že jsem velmi zvědav, jak je to míněno V. Hulcem, pokud jde o „žurnalistický brutalismus o pokleslém romantickém idealistickém pohledu na umělce pracujícího bez honoráře a žijícího ze vzduchu“. Nic ve zlém ani vůči vám, ani vůči V. Hulcovi. Jen jsem zvědav.

        15.04.2020 (22.50), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Pane Pešku,
        JPK znám dlouho, tak si snad mohu dovolit jej – byť kolegu – i trochu kritizovat.
        Vidím u něj časté „střílení od boku“, a to navíc zbytečně silnou municí. V případě písničkáře Jana Buriana je snad zřejmě, že Burian není z těch, který by se někde doprošoval peněz, umí se o sebe postarat a naopak dlouhodobě podporuje nezávislou – jak on ji nazývá osamělou – tvorbu českých písničkářů. Vyčítat mu tedy nějaké pokrouceniny ve vztahu k finačním podporám je – mírně řečeno – hloupé.
        A i jinde ve svých příspěvcích se JPK dopouští zbytečně silných charakteristik a tvrzení. Abych byl konkrétní, tak například nazváním Bolka Polívky českým hercem minulého století ve svých – na i-DN 13. dubna publikovaných – výpravách No. 15 (v soukromé korespondenci jsem jej na to upozorňoval), anebo větou „V Holandsku, Dánsku či ve Švédsku by na tvorbu dostávaly (myšleno malé nezávislé soubory činoherního divadla) víc než národní divadla.“ v závěru následujících Křížových výprav No. 16, což je tvrzení věru problematické. Oba citované příklady jsou podle mého názoru jen žoviálními žurnalistickými bonmoty, střílením silných kalibrů, kde to není třeba a myslím ani vhodné. Jiřímu to však nepřijde a tvrdí, že novinář má být v každé situaci bojovný a vášnivý. Právě to nazývám žurnalistickým brutalismem a na to jsem svou reakcí upozorňoval.
        A co se týká záměny hrocha a jelena v názvu produkční skupiny, ani já jsem nepochopil, zda šlo od JPK o nejapný žert či omyl. Že na to produkční reagovala, je nasnadě.

        15.04.2020 (23.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Pavel Pešek

          Avatar

          Pokud jde
          o záměnu hrocha a jelena, ani já netuším, proč k ní došlo. Nicméně vyčkejme na reakci K. K. Špičkové. Uvidíme, zda v ní šlo o ironii, sarkasmus (tady, jakkoli je to jistě v rámci žurnalistiky dovoleno, bych se bránil) či o něco jiného.

          Mám-li se vyjádřit k vaší „trochu kritice“ kolegy, poctivě musím říct, souvislostí neznaje, nemám argumentů.

          Nicméně vaše vyjádření o „pokleslém romantickém idealistickém pohledu na umělce pracujícího bez honoráře a žijícího ze vzduchu“ bude, řekl bych, a už tomu tak je, v široké veřejnosti rezonovat. Spíše ne v kontextu, v jakém jste jej použil, ale jako argument proti mnohým umělcům/“umělcům“. A tahle debata bude zajímavá, řekl bych.

          16.04.2020 (0.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,