Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Výskok za jízdy

    Světovou premiérou hry Ulity dramaturgyně hradeckého Klicperova divadla Magdaleny Frydrych Gregorové odstartoval v pražském Divadle Na Prádle svou činnost soubor Divadlo Puls (dříve vystupovali pod označením Kulich).

    Režisérka Ewa Zembok pochází z polských Katowic, autorka hry absolvovala polské gymnázium v Českém Těšíně. Teskně syrovou „slezskou“ poetiku, kterou mají obě dámy v krvi, lze v inscenaci dobře vysledovat.

    Lenka Vahalová vtiskla své akční terapeutce Hedvice patřičnou energii, zároveň přesvědčivě demaskuje její rutinní huráoptimismus. Snímek LUCIE DVOŘÁKOVÁ

    Ulitami je míněna uzavřenost před světem smutných „hrdinů“ hry. Paradoxně někteří z nich fungují jako pomocníci druhých: Hedvika je poněkud narcistní psychoterapeutka, Věra se stará o sestru-vozíčkářku, ale rigidně podle svých neměnných představ, moderátor bizarně komerčního rádia František sadomasochisticky pouští v noci do éteru řeči o vlastních traumatech. Inscenace vynalézavě situuje pestré mizanscény do různých lokalit hracího prostoru, řadí se k nepřehlédnutelným, umělecky poctivým pokusům o zmapování citových zmatků nejen mladé generace.

    Lenka Vahalová vtiskla své akční terapeutce patřičnou energii, zároveň přesvědčivě demaskuje její rutinní huráoptimismus. Tandem nešťastně „vydařených“ sester oživují Gabriela Dorantová v partu protivné obětující se trpitelky Věry i Janka Valentová jako zavile handicapovaná Radka. Prodavačka parfémů Hanka v podání Lucie Radimerské žije v ulitě sobeckých představ o partnerských vztazích a nedokáže být oporou depresivnímu Františkovi. Ten, v rádiu působící pod pseudonymem Frankenstein a ztvárněný Josefem Horákem, reprezentuje v řádu posmutnělého panoptika postav hry těžkou „noční můru“ – včetně kostýmové variace v černém s rockerskou parukou. Septet postav doplňují učitel hry na elektrické klávesové nástroje Marek, vyléčený alkoholik, neúspěšně se sbližující s nešťastně zaťatou Věrou. Petr Florián vtiskl této postavě uvolněnost a sympatickou ležérnost. Je asi nejsvětlejší postavou hry. Roli Oty, který přišel o jednu nohu, když za jízdy vyskočil z vlaku (tak je postava označena na programu při výčtu osob a obsazení), zpřítomnil s jemnou komediální empatií Michal Hnátek. Na všechny účinkující upozorňuji proto, že se – alespoň ve jmenovaných kreacích – mohou poměřovat se standardem profesionálního herectví u nás.

    Divadlo Puls – Magdalena Frydrych Gregorová: Ulity. Režie Ewa Zembok, výprava Barbara Wojtkowiak, hudba Michal Mihok. Světová premiéra v Divadle na Prádle Praha, 18. října 2011.

    • Autor:
    • Publikováno: 24. října 2011

    Komentáře k článku: Výskok za jízdy

    1. Michal Zahálka

      Michal Zahálka

      Zrovna jsem se vrátil z první reprízy a potvrzuju: Ulity je vskutku dobré vidět.

      08.11.2011 (22.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,