Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Výsledky ankety o Státní opeře Praha

     Jak si tedy odborníci představují další existenci operního divadla, zvláště Státní opery Prahy

    I. Ze statistického šetření vyplývá:

          V Praze mají rozhodně působit dva samostatné operní domy, nemá dojít k fúzi Státní opery s Národním divadlem. Stávající příspěvkové organizace se mají transformovat, upřednostňuje se zřídit střechovou instituci (holding, nadaci apod. po vzoru např. Berlína), případně Státní operu přeměnit na nějakou formu obecně prospěšné společnosti aj. založené nejlépe státem nebo hl. m. městem Prahou. Národní divadlo se má financovat ze státního rozpočtu, Státní opera jednoznačně souběhem dotací státu a města Prahy, samozřejmě za přispění sponzorů (soukromých zdrojů). Kromě toho by se stát (MKČR) měl více podílet na financování významných divadel v ČR, kritizuje se, že vydává v poměru k dvěma pražským operám malé prostředky na další česká divadla. Státní opera by měla produkovat operní, klasicky operetní a taneční repertoár, a to se stálými soubory opery a baletu.

     zpracoval Josef Herman

     

     II. ANKETA: Koho byste doporučili za ředitele Státní opery Praha

    V anketě mohl každý hlasující navrhnout dvě jména, i sám sebe, pakliže na post aspiruje

     Luděk Golat 8 hlasů
    Josef Herman 6 hlasů
    Václav Riedlbauch 5 hlasů
    Tomáš Šimerda 4 hlasy
    Daniel Dvořák 3 hlasy
    Ilja Šmíd 3 hlasy
    Oliver Dohnányi 2 hlasy
    David Radok 2 hlasy
    Ingebord Radok Žádná 2 hlasy

     Po jednom hlasu získali Roman Bělor, Michal Caban, Ondřej Černý, Karel Drgáč, Zdeněk Harvánek, Ion Holander, Marián Chudovský, Miroslava Kaňková, Petr Kofroň, Petr Kracik, Jan Mrzena, Jiří Nekvasil, Zdeněk Prokeš, Jiří Šesták

    III. ANKETA: Vox populi expertiens

    Statistické šetření sedmi koncepčních otázek na základě odpovědí oslovených respondentů z řad odborné veřejnosti (anketa je otevřena všem zájemcům na webových stránkách DN)

          1) Mají v Praze působit dva samostatné operní domy?

              a) ano 23 hlasů
              b) ne 6 hlasů
              c) ano, ale: uveďte podmínku  17 hlasů

          2) SOP Praha

              a) má existovat jako příspěvková organizace Ministerstva kultury ČR 7 hlasů
              b) má existovat jako příspěvková organizace hl. města Prahy 7 hlasů
              c) má být znovu začleněna do Národního divadla v Praze 5 hlasy
              d) má se transformovat do samostatné instituce jiné právní formy, než je příspěvková organizace, založené státem (MKČR) 6 hlasů
              e) má se transformovat do samostatné instituce jiné právní formy, než je příspěvková organizace, založené hl. m. Prahou 11 hlasů
              f) má se stát součástí nové instituce založené státem pro zřizování a financování velkých divadelních domů v Praze (ND, SOP, Stavovské divadlo, případně další) zhruba podle vzoru některých evropských metropolí (Berlín aj.) 18 hlasů
              g) má se zcela zprivatizovat 1 hlas
              h) má se částečně „zprivatizovat“ (získat ekonomicky silného partnera) 4 hlasy

          3) SOP Praha má bý financována

              a) ze státního rozpočtu v podobě příspěvkové organizace státu (MKČR) 3 hlasy
              b) z městského rozpočtu v podobě příspěvkové organizace hl. m. Prahy 5 hlasů
              c) podílem ze státního i městského rozpočtu hl. m. Prahy v podobě příspěvkové organizace státu nebo města (technické detaily prosím neberte v potaz) 7 hlasů
              d) souběhem dotací státu, města a financemi ze soukromého sektoru v podobě samostatné právní osoby založené státem nebo hl. m. Prahou 32 hlasy

          4) Považujete za správné, že bez ohledu na konkrétní právní podobu (jde o princip, nikoli jeho konkrétní realizaci)

              a) ND i SOP se financují pouze ze státního rozpočtu 4 hlasy
              b) ND se má financovat ze státního rozpočtu a SOP z rozpočtu hl.m.Prahy 3 hlasy
              c) ND i SOP mají financovat dohodnutým podílem stát i město 12 hlasů
              d) ND se má financovat ze státního rozpočtu, SOP se má finacovat souběhem z rozpočtů státu i hl. m. Prahy 23 hlasů

          5) Mělo by se podle Vás MKČR větší měrou podílet i na financování:

              a) dalších vybraných pražských divadel 3 hlasy
              b) dalších vybraných pražských divadel, pokud se hl. m. Praha bude recipročně podílet na financování ND Praha a SOP Praha 5 hlasů
              c) dalších významných divadel v ČR 30 hlasů

          6) Považujete za správné, že ze státního rozpočtu se platí dva pražské operní domy a ostatní operní domy stát podporuje pouze relativně malými částkami v Programu podpory profesionálních divadel…?

              a) Ano 4 hlasy
              b) Ne 37 hlasů 

         7) Považujete za správné, že ze státního rozpočtu se platí dva pražské operní domy, ale téměř žádná další pražská divadla (v postavení příspěvkových organizací hl. m. Prahy nemají přístup do Programu podpory profesionálních divadel…)?

              a) Ano 9 hlasů
              b) Ne 28 hlasů

          8) SOP Praha by měla nadále provozovat

              a) výhradně operu a balet se stálými soubory 18 hlasů
              b) výhradně operu a balet v režimu staggiony (bez stálých souborů) 9 hlasů
              c) smíšený repertoár opera – opereta – muzikál se stálými soubory 7 hlasů
              d) smíšený repertoár opera – opereta – muzikál v režimu staggiony 7 hlasů

     III. Sukcesy SOP Praha podle Ivana Žáčka

    Alexander Zemlinsky: Florentinská tragédie a Infantčiny narozeniny (Trpaslík), (1992), dirigent Hilary Griffiths, režie Karel Drgáč

    Giseppe Verdi: Otello (1992), dirigent Martin Turnovský, režie Dominik Neuner

    Hans Krása: Zásnuby ve snu (1994), dirigent Israel Yinon, režie Karel Drgáč

    Gottfried von Einem: Der Prozess (1994), dirigent Ivan Pařík; režie Karel Drgáč

    Gioacchino Rossini: Il Turco in Italia (1996), dirigent Oliver Dohnányi, režie Jozef Bednárik

    Giacomo Meyerbeer: Robert le diable (1999), dirigent: Vincent Monteil, režie Gilbert Blin

    Philip Glass, Pád domu Usherů (1999), dirigent Petr Kofroň, režie Petr Tyc

    E. F. Burian: Bubu z Montparnassu (1999), dirigent Bohumil Gregor, režie Jiří Nekvasil

    Ruggero Leoncavallo: La bohème (2003), dirigent Hilary Griffiths, režie Roman Hovenbitzer

    Eugen d’Albert: Tiefland (2003), dirigent Hilary Griffiths, režie Heinz-Lukas Kindermann

    Antonín Dvořák: Dimitrij (2004), dirigent Hilary Griffiths, režie Michael Tarant

    Leonard Bernstein: Candide (2006), dirigent Guillaume Tourniaire, režie Michal a Šimon Cabanovi

    Benjamin Britten: Death in Venice (2009), dirigent Hilary Griffiths, režie Yoshi Oida

    IV. Propadáky SOP Praha podle Ivana Žáčka

    Richard Wagner: Lohengrin (1997), dirigent Jiří Stárek, režie Martin Otava

    Giseppe Verdi: Don Carlo (1998), dirigent Jiří Stárek, režie Herbert Adler

    Arrigo Boito: Nerone (1998), dirigent Jiří Mikula, režie Orlando Montés de Oca

    Isaac Steiner: Dorian Gray (2000), dirigent Issac Steiner, režie Nathan Datner

    Emil Viklický: Faidra (2000), dirigent Jiří Mikula, režie Jiří Nekvasil

    Trygve Madsen, Circus terra (2002), dirigent Vojtěch Spurný, režie Jiří Nekvasil

    Laurent Petitgirard: Joseph Merrick zvaný Sloní muž (2002), dirigent Laurent Petitgirard, režie Daniel Mesguich

    Hector Berlioz: Béatrice et Benédict (2003), dirigent Vincenc Monteil, režie Philippe Godefroid

    Georges Bizet: Carmen (2004), dirigent Claire Levacher, režie Zdeněk Troška

    • Autor:
    • Publikováno: 20. května 2010

    Komentáře k článku: Výsledky ankety o Státní opeře Praha

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,