Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    William Shakespeare, Pavel Kohout: Play Macbeth

    Nahrávka Bytového divadla Vlasty Chramostové z roku 1978 (překlad Jan Saudek, scénář a režie P. Kohout, na filmový pás zaznamenal Stanislav Milota), ČT art 4. ledna 2016.

    Play Macbeth-Foto OldÝ_fmt

    Záznam představení Bytového divadla Vlasty Chramostové byl natočen v roce 1978 za pět odpolední. Barevný materiál byl vyvezen diplomatickou cestou do Anglie, tam vyvolán, pak dopraven do Vídně a za Kohoutovy pomoci sestřihán a hotový film ještě v roce 1978 vysílán rakouskou televizí ORF. V Československé televizi byl uveden v roce 1991 a od té doby až nyní – po pětadvaceti(!) letech. Záznam je výjimečný nejen svou historickou hodnotou, ale i jako ojedinělé umělecké dílo zasazené do kontextu doby, již s velkou uměleckou i lidskou intenzitou reflektuje. Jako bychom stále za dveřmi bytu Vlasty Chramostové a Stanislava Miloty cítili StB, jako by Shakespearovo drama v civilně laděné „bytové“ úpravě Pavla Kohouta zachycovalo běs a zkamenělost doby, v níž tehdy pronásledovaní umělci hrají o jejích tématech – o poživačnosti jedince, životní prázdnotě, moci a zradě, o emotivním chladu a nemožnosti uniknout osudu. Všichni aktéři jsou ve vrcholné umělecké formě a my se můžeme jen dohadovat, kudy a jak by se jejich životní i umělecká dráha i česká společnost vyvíjely, mohli-li by svobodně tvořit a své životní zkušenosti – včas – zúročit.

    Premiéra inscenace Hra na Makbetha (tak se Kohoutova úprava i samotná inscenace jmenovala) se uskutečnila v červenci 1978. Následující reprízy monitorovala StB. Po jejím zákroku v bytě Ivana Havla koncem téhož roku se už nehrála. Manžel Vlasty Chramostové, kameraman Stanislav Milota, však mezitím představení natočil, a tak jeho konkrétní podobu zachránil pro další generace.

    Vzhledem k jejímu významu v české kultuře i vzhledem k umělecké kvalitě inscenace i samotného záznamu považujeme jeho uvedení ve veřejnoprávní ČT, jež by měla o povědomí české kultury dbát, jednou za pětadvacet let za trestuhodně nízké.red

    • Autor:
    • Publikováno: 18. ledna 2016

    Komentáře k článku: William Shakespeare, Pavel Kohout: Play Macbeth

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,