Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    www.manzelstvi.cz

    Každý dramaturg mi dá za pravdu, že hledání nového dobrého textu potvrzuje přísloví o jehle v kupce sena. Nalezení ale ještě nezaručuje kýžený efekt – i když pomineme úskalí režijní, výtvarné a herecké, text se prostě může minout s diváckou optikou. Ale jak z toho ven?

    „Instantní divadlo – k okamžitému použití – samé dobré hry“, odpovědělo Divadlo LETÍ. Ve spolupráci s agenturou Dilia a Švandovým divadlem vytvořilo recept – projekt 8@8. Během letošního roku představili v podobě scénických skic novinky českých zavedených autorů (David Drábek, Radmila Adamová) i texty dosud známé převážně v zahraničí (Sergi Belbel, Falk Richter). Mělo jich být celkem osm. Jenže ať jsem počítala, jak jsem počítala, prosincová Cyberlove Heleny Eliášové vždycky vyšla jako devátá. Možná proto, že v den jejího uvedení slavilo Divadlo LETÍ pět let a jako dárek si nadělilo bonusový devátý díl vlajkového projektu.

    Realita je nuda!

    Blíží se Vánoce, je třeba nakoupit zásoby, sehnat kapra a opatřit stromeček. Docela banální starosti, ale co dělat, když www stránky kaufland.de odkazují na německé prodejny? Tak snad raději zajistit kapra? Ať žije googlemaps. Ve škole se učilo o Vodňanech, ale na internetu se objevuje jen odkaz na firmu Vodňanské kuře a online nákup není možný. Alespoň pěknou jedličku, ta se povedla a je i ozdobená. Už visí na zdi facebooku. Ještě by to chtělo stáhnout nějaké koledy. Kdo by nechtěl tak schopného manžela…

    Nechce jej ani Alena (Pavlína Štorková), která roky čeká až její muž IT Honza (Richard Fiala) naprogramuje programování programu a zazáří jako Bil Gates třetího tisíciletí. Komický, lehce absurdní, ale v jádru děsivý výhled budoucí možné lidské existence. IT Honza ztratil kontakt s realitou, roky nevychází z bytu, vlastně ani neopouští prostor před počítačem, jeho svět je cyber a láska počítač. Což potvrzuje sen, ve kterém uzavírá manželství s okabelovanou bílou krabicí. Slovní přestřelky asociálního cyberneta a jeho ženy Aleny působí jako manželské etudy po dvaceti letech, avšak s jistým vtipem a lehkostí. Rozverná hříčka s pachutí na konci. Do té chvíle, než ovládne prostor Dravá Bláža (Natálie Řehořová), postava z béčkových pornofilmů, kterou se Honzovi podaří oživit díky náhodnému propojení počítače a mikrovlnné trouby. Konečně mu někdo rozumí. Dvojí život na sebe nenechá dlouho čekat.

    Na půl cesty

    Divadlo LETÍ uvádí projekt 8@8 jako cyklus „scénických skic“, což asi nejlépe charakterizuje výslednou podobu jednotlivých večerů. Hlavním cílem není detailní zpracování a precizní výklad textu. Klíčové zůstává jeho uvedení, zpráva o existenci, hozená rukavice potenciálním inscenátorům.

    Cyberlove zůstává na pomezí scénického čtení a pevného jevištního tvaru. Na jedné straně mizanscény, na druhé herci, kteří čtou repliky ze scénáře. Což by nevadilo, kdyby se aktéři na postupu sjednotili. Chvíle, kdy jeden herec rozehrává situaci v prostoru a druhý staticky postává zabořen očima do textu, působí rozporuplně. Textová a s tím spojená herecká nejistota vychylovala jazýček vah směrem k inscenovanému čtení, naopak scénografie (dominantou bylo velké plátno – monitor Honzova počítače) i režie (Martina Schlegelová) by obstály i samy o sobě.

    Výsledný pocit bohužel pokazil nejasný, snad technicky nezdařený závěr. Vypojením počítače ze sítě totiž umírá nejen Dravá Bláža, ale zásahem elektrického proudu i její stvořitel IT Honza. Miloval techniku, tak ať na ní také zajde, říká si divák a chystá se k potlesku. Než stačí zareagovat, jeviště se opět rozzáří, ke škodě věci jen na pár vteřin. IT Honza sedí na svém obvyklém místě před počítačem, Alena se vrací domů z práce, cybermanželství může pokračovat. Jenom sen? Záměr, omyl? Tvůrcům nevyčítám nedoslovnost příběhu, která je často více vzrušující než popisná demonstrace, ale její zmatečné provedení.  

    I přesto patří souboru divadla LETÍ velký dík. Jako ti nejlepší šéfkuchaři se nebojí rizika, experimentu, nových přísad a to vše bez záruky výsledné chuti. Snad jejich recept přetrvá minimálně další pětiletku.   

    Divadlo Letí Praha – Helena Eliášová: Cyberlove. Režie Martina Schlegelová, scéna Magdaléna Dvořáková. Premiéra 2. prosince 2010 ve studiu Švandova divadla


    Komentáře k článku: www.manzelstvi.cz

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,