Xena filmového kritika
Tomáš Dianiška si tentokrát dal pauzu od divadelních životopisů i příběhů z moderních českých dějin. Ve Studiu Palm Off se vrátil k osvědčené značce F. X. Kalba, která ho přivedla na výsluní divácké (i kritické) přízně, a společně s herci Barborou Kubátovou a Jakubem Albrechtem nechal publikum nahlédnout do peripetií jednoho (ne)obyčejného manželství. Smršť slovního humoru, hereckých gagů i režijních fórků je tentokrát i na Kalbu nebývale hustá. Inscenace Žena filmového kritika vychází ze stejnojmenného blogu autorky, která zůstává v anonymitě i poté, co knižně vyšly už dva svazky jejích vtipných, sebeironických postřehů a glos ze soužití se známým filmovým publicistou. Ostatně takto Žena filmového kritika okomentovala premiéru: Ocitám se teď v zajímavé situaci, kdy mohu zaplatit tři sta osmdesát korun za to, abych se podívala do našeho obýváku před deseti lety a prožila si mnohá z traumat, o kterých jsem si tak ráda myslela, že je mám zpracovaná a že se jim můžeme společně v klidu zasmát. Líbí se mi, jak divadelní kritici, jejichž práce je všem snad ještě víc jedno než práce kritiků filmových, označují roky mého života za banální, ale nápaditě podané.
K autorům textové předlohy tentokrát vedle Dianišky a Ženy filmového kritika přibyl ještě publicista Petr Cífka (uvedený v programu rovněž jako apendix režiséra), jinak též spoluautor blogů 1000 věcí, co mě serou a Poslední důvod, proč se nezabít, které v divadelní podobě uvedl F. X. Kalba před devíti, potažmo pěti lety. Jako spoluautor knižní Encyklopedie akčního filmu přispěl Cífka i k další stejnojmenné Dianiškově inscenaci rovněž uvedené na Palmovce.
Ke své divácké posedlosti filmem, obzvlášť akčními či hororovými snímky, se Dianiška hlásí prakticky každou svou inscenací. S nadsázkou využívá odkazů a citací, inspiruje se uměním filmové zkratky a střihu, zacházením s hudebním pozadím nebo emocemi v hollywoodských trhácích či televizních seriálech. Předloha – kromě toho, že je dobře napsaná – je pro podobné postupy jako stvořená, protože film, jeho reflexe a lidé kolem něj jsou v tom výše zmíněném obýváku neodmyslitelnou a často také poměrně bizarní součástí manželského soužití.
Filmoví fanoušci ocení, jak do inscenace i ve zcela nečekaných situacích svižně a vtipně prorůstají snímky všech možných žánrů: od Jurského parku, Xeny či Bridget Jonesové přes Armageddon a Osvícení až po Nabarvené ptáče nebo premiéru dosud neexistujícícho Strachova hitu Anděl Páně 3. Nemluvě o tom, že v loutkové podobě coby svalnatý Ken tu vystupuje filmový kritik Kamil Fila a terčem láskyplně jízlivých bonmotů je permanentně celá česká filmová komunita: V Uherském Hradišti bude tolik lidí v pruhovaných tričkách, že si člověk přijde, jako by se octnul v zrcadlovém bludišti s Honzou Hřebejkem.
Žena filmového kritika ztělesněná Barborou Kubátovou je temperamentní děvče a bojovnice, navíc disponuje zabijáckým smyslem pro sebeironii a sarkasmus. Hned na začátku je zřejmé, že artové a nezávislé filmy, jakož i festivaly, na nichž se promítají, jsou pro ni z různých důvodů torturou, stejně jako partnerství s lidmi od filmu. To se raději užírat samotou na pohovce a zajídat ji pizzou. Jenže pak zavolá kamarádka a na večírku se TO stane. V jedné z nejbláznivějších scén inscenace se seznámí s Vyhynulým mužem, filmovým kritikem navlečeným v kostýmu dinosaura. V podání Jakuba Albrechta je to lehký introvert, oplývající bezděčným vtipem, který většinu času tráví ve světě filmových příběhů, takže se někdy zákonitě mine s realitou, ale to se ukáže až později.
Dianiškovi a oběma hercům se daří situace, na které je hezky „zaděláno“ už v předloze, nejen kongeniálně rozvést a jejich vtip umocnit, ale ještě i neočekávaným způsobem zdivadelnit, takže na divákovu bránici útočí zároveň z několika stran.
Nafukovací kostým T-rexe, kultovní postavy mnoha sci-fi i animovaných filmů, nádherně kontrastuje s kritikovou nesmělostí. Scénu sbližování režie ještě přenese na televizní obrazovku, kde oba hrdinové orámovaní retro „bednou“ flirtují v loutkové podobě – ona jako Barbie, on jako oblíbená dětská dinosauří plastová figurka. Milování kritika a jeho budoucí ženy je monumentální. Jakub Albrecht na moment vystoupí z role a vysvětlí publiku princip úsporného biologického stroboskopu spočívající v otvírání a zavírání očí, což bezesporu ozvláštní další dění na scéně. Blíží se vyvrcholení. Doprovází ho vzrušující hudba, diskokoule vytváří za vztyčeným dinosaurem (už zase v lidské kostýmované podobě) auru paprsků. S filmovým patosem komicky kontrastuje roztomilý neohrabaný pohyb nafukovacího T-rexe v různých sexuálních polohách, načež po dovršení koitu vypustí vzduch a splaskne.
Krátké pointované výstupy, interpretované s nevyčerpatelným humorem a zasazené do překvapujících kontextů, skládají mozaiku „scén z manželského života“. Romantika my spolu jenom spíme se překlopí do sitcomového všedního dne, když se narodí Kritiček. Zatímco jeho tatínek, který i během porodu referuje v přímém přenosu na Radiožurnál, jezdí po festivalech a osudově prožívá své psaní, Žena filmového kritika třídí špinavé prádlo, žehlí, snaží se intelektuálně nezaostávat – a vyprazdňuje jednu láhev červeného za druhou. Pořád, vlastně až do konce (přirozeně happy end), je to fakt velká legrace. Možná až později si uvědomíme, že pod třeskutou ironií a zábavným povrchem proudí emoce mnohem křehčí: nejistota, vyhoření, odcizení. Zahrát takhle komedii je frajeřina a F. X. Kalba a jeho herci to umějí s nevídanou lehkostí.
Divadlo pod Palmovkou, Praha – Žena filmového kritika, Tomáš Dianiška, Petr Cífka: Žena filmového kritika. Režie F. X. Kalba, dramaturgická spolupráce Ladislav Stýblo, výprava Lenka Odvárková, hudba Matěj Štesko a citace. Premiéra 21. září 2023, Studio Palm Off (psáno z premiéry a reprízy 12. října 2023.)
Komentáře k článku: Xena filmového kritika
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)