You, Me a industrializace citů
Úpadek společnosti, ve které vydělávání peněz zabere tolik času, že už nezbývá čas je utratit. Odosobnění, jež redukuje lásku na pouhý sex. Obchodní strategie zahalené rouškou falešné humanity. Egoismus Západu a nevyhnutelný střet civilizací. Inscenace You Happy Me Happy na motivy románu Michela Houellebecqa Platforma hovoří aktuálním jazykem.
Kromě Houellebecqova románu se autorka a režisérka Lucie Málková s dramaturgem Janem Tošovským inspirovali hudbou z Wagnerova Zlata Rýna. V této souvislosti by se projekt mohl považovat za metaforu nástupu industrializace mozků. Díky úměrnému propojení činohry s pantomimou, pěveckými a tanečními čísly se podařilo na jeviště přenést i duch předlohy. Příběh zůstává víceméně zachován. Michel se vznáší v citovém i kariérním vakuu, a tak není divu, že dědictví po otci investuje do svého jediného koníčka. S penězi uloženými v urně se vydá za sexuální turistikou do Thajska. Kromě uspokojení v náruči mlaďounkých prostitutek, které nemají jinou možnost obživy, se tu sblíží s Valérií, zaměstnankyní úspěšné cestovní kanceláře. Začne se odvíjet příběh divoké lásky, ve kterém Michel a Valérie postupně nacházejí skutečný smysl života. Valeriina kariéra a podnikatelský duch je ale nenápadně vtáhnou zpět do kapitalistického světa otevřených možností a k převrácenému hodnotovému žebříčku. Nemorální obchodní záměr naruší křehkou rovnováhu mezi Západem a Východem, a přestože mohli být všichni happy, happiness se nekoná.
Obrovská kýčovitá fotografie pláže navozuje atmosféru světa, ve kterém už nejsme schopni oddělit realitu od reklamy. Variabilní sestava žaluzií chrání soukromí a zakrývá pomyslné prosklené stěny kanceláří, bytů i masážních salonů, a především je nápaditě využita ke členění prostoru. Jednotlivé scény dokreslují vhodně či s nadsázkou zvolené rekvizity. Humorná nadsázka, občas zavánějící sarkasmem, ostatně prostupuje celou inscenací.
K nejvtipnějším momentům patří zpívaný manažerský projev Miloslava Königa v operně-dramatickém stylu se vším všudy, nebo naivní uvítací písnička thajských prostitutek, lákajících klienty do „pohádky“. Hudební složka tvoří další výraznou součást inscenace, operní motivy a melodie (Wagner, Bach, Schnittke) upravila hudební skupina DoShaska! V pohybových etudách pobaví třeba synchronizovaná hromadná scéna na pláži, doprovázená typickými úkony, nebo zrobotizovaný chod kanceláře. Na film Účastníci zájezdu pak odkazuje diskuze u večeře nad gumovými langustami.
Odlehčení příběhu je rozhodně na místě, protože frustrace z pohledu do tváře cynické současnosti by sama o sobě diváka k potřebnému nadhledu asi nedovedla. Dramatický popis brutálního znásilnění, který se opakováním mění v bezmála kabaretní číslo, dětská prostitutka nebo hororově krvavá lázeň k návratům do kruté reality plně postačí.
V souladu s tvůrčím záměrem jde ruku v ruce vhodně zvolené obsazení. Ústřední dvojici – státního úředníka Michela (singla středního věku) a emancipovanou pracovnici cestovní kanceláře Valérii představují charismatické herecké osobnosti Václav Vašák a Gabriela Mikulková. Variabilní Miloslav König, který skvěle zahraje a zazpívá snad všechno, ztvárňuje vedle postavy dravého majitele cestovky několik vtipných epizodních rolí, všechny ostatní obstarává tříčlenný sbor složený z Evropanky, Afričanky a Asiatky (Vanda Chaloupková, Eliška Mesfin Boušková a Lída Němečková).
Inscenace You Happy, Me Happy byla právem zařazena do programu festivalu nového divadla Malá inventura. Vyjadřuje se současnými divadelními prostředky, je čitelná a bezpochyby dokáže oslovit mladého diváka.
MeetFactory – Lucie Málková (podle románu M. Houellebecqa Platforma): You Happy, Me Happy. Texty písní Jan Tošovský, režie Lucie Málková, dramaturgie Jan Tošovský, hudba Richard Wagner, DoShaska!, scéna Nikola Tempír, kostýmy Anna Forstová, pohybová spolupráce Radim Vizváry, hudební nastudování Dušan Navařík. Premiéra 8. října 2012.
Hodnocení: @@@1/2
Komentáře k článku: You, Me a industrializace citů
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)