Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Z deníku půlstoleté dámy, díl druhý

    Můj milý deníku, srdce i střevo moje, tak se mi zdá, že leckdo do nás nahlíží. Jsem tím potěšena, ostatně jako upřímná dívka v nejlepších letech nemám již, co bych tajila. Tak tedy stručně: na druhý den týdne svých narozeninových oslav jsem se moc těšila. Jejich slavnostního zahájení se totiž chopili chlapci nad jiné povolaní, slovutní velvyslanci tanečního pop punku z pražské Hanspaulky, samotní Tata Bojs, jež se rovněž nacházejí uprostřed vlastní jubilejní sezony. Není tedy divu, že jsem se vyfikla jako diva div, a v neonových barvách pavích per zářila jak nikdo. A že se na hlavní uherskohradišťské náměstí dostavily skutečné davy! Na vlnách euforie jsem se nesla až do nedělního rána. Život byl sladký, podoben Felliniho filmům, a vedro tak svůdné, jako rozpolcenost Palmerové Laury. Nu, co Ti budu povídat, užila jsem si!

    V červenci, léta páně, 2024

    Tvá Letní filmová škola

    Chytrý kvíz FOTO ANNA MARIE KŘÍŽOVÁ LFŠ UHERSKÉ HRADIŠTĚ

    Má milá Filmovko, 

    nezlob se, ale tentokrát Ti budu decentně oponovat. Já z koncertu pražských rozpustilých es rozhodně neodcházel úplně nadšen. Startovat vystoupení jednoho z mála domácích bandů, u nějž je vizuální prezentace skoro stejně důležitá i promyšlená, jako jeho hudba a texty, za denního světla, je totiž čirá zhůvěřilost, svěření úlohy předkapely ukňouranému indie folkovému uskupení  Alois Göbel navíc jasně svědčí o nahodilosti, či spíše laxnosti zdejší hudební dramaturgie. Pražští gerojové navíc ve svém playlistu věnovali příliš pozornosti písním z posledního, poněkud ezoblábolivého alba Jedna nula, což mělo za následek nicotnou gradaci první poloviny jejich setu. Vlažné publikum ožilo až s finále, jež logicky patřilo největším hitům veteránů domácí hudební scény. Slovy myslivce, jenž po dlouhé noční šoulačce omylem skolil podměrečného vlka: Čekal jsem víc!

    Naštěstí věrna svému jménu jsi zvládla zajistit fenomenálně pestrou filmovou nadílku. Ráno jsem odpoutal vtahujícím autentickým portrétem zběsilosti šedesátých let, i jedné z nejpopulárnějších kapel všech dob Gimme Shelter (USA 1970), abych se posléze nechal lapit do Vláčilovy Ďáblovy pasti (ČSSR, 1961), jež i pomocí monumentální hudby Zdeňka Lišky dokázala problematický Technikův román Mlýn na ponorné řece přetavit ve fascinující skoro westernové mystérium o věčném sváru racia, fanatismu a vrchnostenské zvůle. Obejít jsem se nedokázal ani bez Lynchovy fenomenální Zběsilosti v srdci (Wild at Heart, USA, 1990), jež po léta patří k mým snímkům nejmilovanějším. Půvabná kombinace zvrácené mysli spisovatele Barryho Gifforda a desítek odkazů na Čaroděje ze země OZ, je věčně bezednou studnicí zábavy, inspirace a promyšleného psychologického herectví Nicolase Cage, Laury Dern, Willema Dafoe a dalších. David L. králem sobotního večera!

    Mé noční kroky pak samozřejmě vedly do spárů Půlnočních delikates, které nabídly eroticky škádlivou kopulační řachandu Kožené kalhoty v St. Tropez (Drei Lederhosen in St. Tropez, NSR, 1980, režie Franz Marischka), jež nabídla tunu podpásového humoru, jednoho plemenného býka a několik desítek půvabných koz. 

    Dobrou noc, a brzy nashle, s láskou Tvůj


    Komentáře k článku: Z deníku půlstoleté dámy, díl druhý

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,