Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Z deníku půlstoleté krásky, díl první!
První reportáž z Letní filmové školy v Uherském Hradišti.
Můj milý deníku, kniho knih, i první ze zpovědnic, napětím takřka nedýchám. Den, na který jsem se celý rok tak těšila, a intenzivně připravovala, je konečně zde. Slavnostní šaty jsem si oblékla již před snídaní, a exkluzivně se nalíčila ihned po ní. Šampaňské, mušle a krevety samozřejmě nemohly chybět. Vzrušena jsem již od kuropění, neboť na obzoru se objevují stíny prvních návštěvníků mé trachtace. A jsou jich celé zástupy. Milovníků pohyblivých obrazů, Uherského Hradiště a samozřejmě mně. Ano, dorostla jsem do obří krásy, a jsem na to hrda. Tak pojď konečně už blíž, a neboj se mnou bez uzardění kochat. Těším se na Tebe,
Tvá Letní filmová škola!
Má milá Filmovko, promiň, že tak drze odpovídám na Tvé tak intimní řádky, leč náklonnost k Tobě mi nedá spát. Snad tedy přijmeš mou výzvu ke společnému dopisování. Jistě Ti není tajemstvím, že přispěchal jsem mezi prvními, abych lačně se vkrádal do skrýší Tvé jubilejní půvabnosti. A musím se přiznat, že bezprostředně po mém příjezdu mne oblažily přívaly něhy. Zdejší organizace šlape jak na telegrafních drátech stepující kos. Elegantně, s jistotou i adekvátním nadhledem. Press centrální dívky jsou výborně informované a s cudnými úsměvy okamžitě řeší široké spektrum našich problémů i prostých vrtochů. Počasí je vřelé podobně jako naše láska k půvabům Slováckého kraje. A pivo a víno lahodné jak objetí místních dam. A jaký jest letošní program?
Inu rozhodně je z čeho vybírat, neb menu je plné laskomin. Z úvodní kolekce jsem po zralé úvaze zvolil takto:
Mým prvním chodem se stal srdcervoucí tuniský snímek Kráska a psi (Aala Kaf Ifrit, Tunis, Francie, 2017) režisérky Kaouther Ben Haniahové. Kafkovsky temná rekonstrukce jednoho skutečného znásilnění se sice až na sporé výjimky vyhýbá explicitním výjevům, omračuje však tísnivou atmosférou, precizní gradací devatera záběrů prostřednictvím kterých je vyprávěna, i hereckými výkony, sebejistě balancujícími na křehké hranici mezi přirozeností a teatralitou. Apatie systému, jež rozhodně nepomáhá, natož aby chránil, je zde definována jako mechanismus zla. Učebnicový příklad skvostné adaptace románu ve film. Otvírák hodný biče!
Co by to bylo za krásku bez luxusního kožešinového límce? Jeho úlohu na jubilejní 50. filmovce plní sekce věnovaná fenomenálnímu skladateli Zdeňku Liškovi, a jeho nezpochybnitelnému vlivu na český film. Zahájeno bylo Polákovou vizionářskou adaptací povídky Stanisława Lema Ikarie XB1, s aktraktivním odborným úvodem Aleše Římana a Jonáše Kucharského. Komorní scifi stojící především na charismatických hereckých výkonech oborových elit, klaustrofobické kameře Jana Kališe a Liškových ambientních hudebních plochách. Žánrová laskomina!
Léto i Filmovka přirozeně přejí i návratům ke starým, leč neselhávajícím láskám. Minout jsem tudíž nemohl ani Bezstarostnou jízdu (Easy Rider, USA, 1969). Režijní debut Denise Hoppera dosud neztratil nic ze své přitažlivosti, a nadčasové aktuálnosti, a je i nadále bezprostřední oslavou svobody, a bezprecedentním varováním před zaostalými rednecky. Návrat, jenž srdce láme. Nelze než doporučit!
Spanilý průlet úvodním dnem jsem zakončil ve Sportovní hale, na startovní čáře Půlnočních delikates, které jsou pro letošek věnovány Evropě v lidových komediích. Coby vlajková loď bylo zvoleno celovečerní pokračování populárního dánského seriálu Klaun (Klovn: The Movie, režie: Mikkel NNørgaard). Nekompromisní lekce z pekelně gradující trapnosti, z níž si odnáším následek v podobě od smíchu natažených břišních svalů. Hlavní hrdina v odzbrojující podobě Franka Hvama je vzdáleným pokrevním bratrem Víťi Jakoubka ze Šteindlerova debutu Vrať se do hrobu!, a mým novým idolem. Rozkošně bylo!
Lásko má milená, na shledanou zítra! Oddaně Tvůj,
Petr KlariN Klár
Komentáře k článku: Z deníku půlstoleté krásky, díl první!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)