Příběh z předměstí s romantickou příchutí
Většina z nás patrně netušila, že existuje uruguayská dramatika. Existuje, a dokonce má i své divadelní ceny. Dramaturgyně Lenka Bočková pro Spolek Kašpar objevila a přeložila hru Estely Golovchenko Za časů tlustých krav, která několik takových ocenění získala. Komorní příběh, odehrávající se v prostředí opuštěné továrny na hovězí konzervy na okraji Montevidea, má velmi jednoduchý půdorys. Do jisté míry může svou něžnou krutostí připomenout aktovku Tennesseeho Williamse Dům na zbourání.
Dvě děti v pubertě, opuštěné matkou a přinucené starat se samy o sebe, ukradnou krávu. Starají se o ni v opuštěné továrně a její mléko prodávají v okolí. Tuto praktickou činnost ovšem kombinují s dětskými hrami, v jejich životech se přirozeně prolíná realita s fantazií. Navzdory své absolutní chudobě jsou neobyčejně optimistické, energické a dokážou si užívat každý den. Jednoho dne náhodou narazí na ukrytý kufr peněz. Koupí si pouze to, po čem nejvíc touží. A hned vzápětí se rozhodnou nález odevzdat na policii. Jako recept na štěstí nabídnou divákovi konec příběhu, kdy stejně chudé – navíc připravené o krávu – sní o tom, že se z továrny stane industriální muzeum, kde budou dělat průvodce.
Příběh, který v sobě nese motivy z telenovel, včetně naivně romantických řešení situací, až zaskočí tím, kolik je v něm dojemné autenticity. Pro Evropana, zvyklého na sofistikované texty s depresivními existenciálními podtexty, může tato jihoamerická story z prostředí nejubožejších z ubohých, každodenně bojujících o prosté přežití, chutnat jako doušek čisté vody v baru plném rafinovaných koktejlů. Navzdory jednoduchosti je totiž text mnohovrstevnatý a působivý. Nese v sobě jak svědectví o zdejší sociální situaci, tak o absurditách a paradoxech dnešního světa. A také o tom, že štěstí je stav duše a nesouvisí s materiálním bohatstvím. Do života dvou malých, neobyčejně schopných a fantazií obdařených hrdinů přirozeně vstupují také idoly z televize, postavy seriálů, populární zpěváci a sportovci, jejichž příkladem se řídí. Jakkoli odlehlé se téma této jihoamerické hry může zdát, v Divadle v Celetné bylo najednou velmi blízké a sdělné. Jak díky neokázalé, na herecké výkony soustředěné režii Jakuba Špalka, tak scénografii Petry Krčmářové, která vytvořila industriálně zaprášenou scénu pomocí železných sítí, ploch igelitu, praktikáblových desek a palet.
Největší díl odpovědnosti ovšem spočíval na hercích, mateřsky praktické a zároveň dětsky zranitelné Renatě Aleny Dolákové a divočícímu rozumbradovi Michinovi Aleše Petráše. Ačkoliv už oba herci mají pubertu dávno za sebou, dokázali zprostředkovat příběh, který chvílemi baví a chvílemi mrazí, se samozřejmou autenticitou, hravostí a něhou. Je to staré divadlo – nebo divadlo budoucnosti?
Spolek Kašpar – Estela Golovchenko: Za časů tlustých krav. Překlad a dramaturgie Lenka Bočková. Režie Jakub Špalek, výprava Petra Krčmářová, grafické návrhy Lucie Valerová. Premiéra 6. října 2014 v Divadle v Celetné.
Komentáře k článku: Příběh z předměstí s romantickou příchutí
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)