Začarovaný kruh?
Uvedení hojně komentovaného britského fotožurnalisty Martina Parra (1952) pražským Centrem současného umění DOX rozhodně stojí za pozornost. Výstava Assorted Cocktail, předkládaná coby Výběrová směs prací z let 1983 až 2009, brázdí svět jako monolit a součástí nabídky jsou tudíž i exponáty, které již v Praze visely. Kdo si ale vzpomene na akce starší více než deset (ba dokonce dvacet) let? Mimochodem: není jedním z neodbytných problémů výtvarného provozu právě přebíjení aktualit aktualitami?
Za všechna předchozí Parrova hostování připomenu krátkou aprílovou akci s vročením 1999. Britská rada zvala do Novoměstské radnice v Praze na soubor Common Sense (Zdravý rozum), zpřístupňovaný naráz v třiačtyřiceti metropolích planety. Parrova domovská agentura Magnum Photos tehdy připravila sady tři sta padesáti pestrobarevných snímků z pěti kontinentů, jejichž obyvatele chtěl fotograf zpětně oslovit. Z dotčeného cyklu se do bilančního ohlédnutí v DOXu dostal přiměřeně redukovaný vzorek. Spolu s ním je k vidění tucet kapitol. V celku jde o jízlivý pohled na globalizaci a současný úpadek značné části lidského pokolení, prahnoucího po uspokojení spotřebitelských tužeb. Ty roztáčejí reklamy, jejichž křiklavosti se Parr dávno formálně přizpůsobil. A vůbec: není paradoxem, směřují-li bezprostřední postřehy fotožurnalistů do alb a galerií? Vždyť periodika jim dávají širší dopad: DOX přiláká zejména návštěvníky, kteří mají k upřednostňování životní kvality blízko sami od sebe. Jenomže komerční tiskoviny patřičné vyznění podvazují zase jinak. Nelze totiž předem odhadnout, co budou vedle kritické vize inzerovat.
K spoluzakladatelům firmy Magnum Photos, družstva fotografů pracujících od světové války pro časopisy, patřil mistr rozhodujícího okamžiku Henri Cartier-Bresson. Razil zásadu, že není zajímavé hromadění faktů, nýbrž budování vazeb mezi nimi. Tomu se sice vrcholná žurnalistika zpronevěřit nemůže, rozhled novinářů však přichází čím dál tím víc zkrátka. Z angličtiny se k nám přelil patvar ušlehaný ze slov information a entertainment čili infozábava. Ani kultovní Magnum nedokáže bludnému kruhu účinně čelit. Proto je Parr podepsán pod nespočtem výstav, jež pronajímá, a více než šedesáti osobními publikacemi, jejichž ukázky v DOXu nechybí. Také u nás jedna knížka přibyla: katalog za 190 korun. Průřez tvorbou Martina Parra je na programu pražského Centra současného umění do poloviny května.
Josef Moucha
Autor je fotograf a výtvarný publicista
Literární noviny
číslo 9/2011 vyšly 3. března.
www.literarky.cz
[email protected]
Komentáře k článku: Začarovaný kruh?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)