Zápisky malé kritičky (No. 6)
Mluvit otevřeně o sexu je v dnešní době běžná věc. Dokážete si ale představit, že by vám o sexu povídala Židovka, která přežila koncentrační tábor a později se z ní stala jedna z nejuznávanějších sexuálních terapeutek ve Spojených státech? Skutečný příběh jedné výjimečné ženy, který zpracoval americký dramatik Mark St. Germain. Jeho Show Dr. Ruth byla uváděna na scéně Off-Brodwaye a nyní se v režii Radima Špačka uvádí i u nás, konkrétně v Divadle v Řeznické.
Karola Siegel je jméno, které by zprvu jen málokomu něco řeklo. Jedná se o jméno mladičké německé židovské dívky, která se později stane věhlasnou doktorkou Ruth s kupou vydaných knih, vlastních televizních show a majitelkou nejrůznějších ocenění. Před vší slávou a pompou si ale prošla hořkostmi života – narodila se totiž pět let před nástupem nacistů k moci a jako Židovce se jí nevyhnul následný pogrom.
Show Dr. Ruth je monodramata a pro hlavní představitelku, Kateřinu Macháčkovou, jde o s lehkostí naplněnou hereckou výzvu. Macháčková představuje Ruth Westheimerovou jako ženu plnou optimismu, hravosti, živelného elánu a bezprostřednosti, která s sebou sice nese rány minulosti, ale překonává je s nadějí a optimismem, který čiší z jejího vyprávění. Už při příchodu na scénu (ocitáme se v jejím bytě v procesu stěhování) dokáže Macháčková svým sympatickým dojmem navodit vřelou atmosféru. Ta vzniká především díky jejím narativním schopnostem, příběh předává s neskrývaným nadšením. I přesto, že jde v podstatě o hodinu a půl dlouhé vyznání, zvládá Macháčková udržet příjemné tempo. Macháčková má sice místy sklony k mírné patetičnosti, ta je ale v režijním zájmu inscenace.
Základní linii textu v překladu Jitky Sloupové tvoří příběh Karoly Siegelové, který je sám o sobě poutavým základem, jelikož je tvořen množstvím neobvyklých peripetií – nejen to, že Siegelová přežila nacistické čistky, ale také následné trápení v Palestině, kde, ač byla mezi svými, si nikdy nepřipadala jako doma; jako další příklad lze uvést její životní epizodu, kdy pracovala jako ostřelovačka… a mnoho dalších událostí, které formovaly Siegelovou než (a poté co) se stala sexuální terapeutkou.
Text je mimo jiné tvořen premisou, která částečně slouží jako vysvětlující prvek – Ruth Westheimer se chce odstěhovat a promluvou k divákům (kdy prolamuje čtvrtou stěnu a promlouvá přímo k publiku) jako by reflektovala vše, co se jí doposud přihodilo, aby moha jít dál. Konstantní přesun z místa na místo, tedy nestálost, je téma, které hlavní hrdinku příběhu do jisté míry definuje. Jelikož se v závěru rozhodne zůstat, dává tak publika na srozuměnou jako by uzavřela svůj „útěk“ před sebou samou.
Ačkoliv je příběh Ruth Westheimerové sám o sobě poutavý, pouhé převyprávění by publikum brzy vyčerpalo. Režisér Radim Špaček jednotlivé epizody života Dr. Ruth dynamizuje komickými vsuvkami, díky nimž se kolikrát podaří narušit sklon k patetičnosti při tragičtějších prožitcích. Kreativně a humorně pohrává s telefonickými hovory se stěhovací agenturou či s jejími zkušenostmi z rádia – v jednu chvíli je tak publikum svědkem živého vysílání, které v podání půvabně rozpustilé Kateřiny Macháčkové působí jako by se postava Ruth vrátila do svých mladších let a prožívala vše znovu.
Lze tak snadno nabýt dojmu, že publikum slouží jako kolektivní terapeut, jenž má možnost vyslechnout si mimořádný příběh o životní pouti jedné výjimečné ženy, která se nikdy nepřestala snažit o tikkun olam (hebrejský koncept vyjadřující snahu napravovat svět, pozn. autorky).
///
Divadlo v Řeznické, Praha: Mark St. Germain – Show Dr. Ruth. Režie: Radim Špaček, dramaturgie: Yvetta Srbová, překlad: Jitka Sloupová. Hrají: Kateřina Macháčková. Premiéra 5. 10. 2022.
Komentáře k článku: Zápisky malé kritičky (No. 6)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)