Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Zápisník Jana Kerbra (No. 13)

    Moje sporadické návštěvy pohybového divadla způsobily, že jsem se s tanečnicí a choreografkou Lenkou Vagnerovou setkal poprvé jako s tvůrkyní muzikálové podívané. Ne, nejde o žádnou komerční show, ale příjemně laskavou produkci pro celou rodinu v Divadle Minor. Petr Vodička napsal libreto k „rockové opoře“ (to není překlep) Robin Hood a tým muzikantů Dalibor Mucha, Luboš Nohavica a Tomáš Vychytil text zhudebnili.

    1. čtená... FOTO archiv Divadla Minor

    1. čtená… FOTO PETR NEUBERT

    Podklad pro inscenaci je vkusný a uměřený, realizace ho nabila interpretační energií a publikum s dost nízkým věkovým průměrem se v hledišti cítí dobře. Střet spravedlivého mstitele Robina Hooda (Ondřej Bauer) a ukázkového padoucha, Šerifa z Nottinghamu (Petr Reif) koření milostný trojúhelník s dívkou z lepší společnosti Marianou (Zuzana Stavná), zaslíbenou původně Šerifovi, leč po galantně zbojnickém přepadení vzplanuvší prudkým citem k Robinovi.

    Robin se ovšem nevyznačuje atributy heroického machovství, ale jde o venkovského mladíka... FOTO archiv Divadla Minor

    Robin (Ondřej Bauer – vpravo) se nevyznačuje atributy heroického machovství, ale jde o venkovského mladíka… FOTO PETR NEUBERT

    Ten žár je oboustranný. Robin se ovšem nevyznačuje atributy heroického machovství, ale jde o venkovského mladíka, který se ke zbojníkům přidá poté, co je z úradku Šerifovy zvůle vyhnán ze svého obydlí. Přepadení kočáru s Marianou a její – později proradnou – přítelkyní (Markéta Frösslová) výrazně připomíná obdobný výjev z filmového Fanfána Tulipána (kostýmově i situačně). Reifův Šerif budí odpor téměř ukázkově, ale jednostrunnost v takto rozvržené konstelaci nevadí, byl ostatně Alan Rickman v populární filmové verzi z roku 1991 v téže postavě méně čítankově hnusným? Finálové vítězství lidu nad padouchem je v novince Minoru vyřešeno tak, že příslušníci ozbrojených složek už mají svého pána dost a v rozhodujícím střetu s povstalci ho nechají na holičkách.

    Propracované mizanscény nezapřou choreografku „za řídícím pultem“. FOTO archiv Divadla Minor

    Propracované mizanscény nezapřou choreografku „za řídícím pultem“. FOTO archiv Divadla Minor

    Propracované mizanscény nezapřou choreografku „za řídícím pultem“. FOTO PETR NEUBERT

    Inscenace nabízí řadu hezkých a solidně zazpívaných písniček (ve sborech tomu napomáhají i instrumentalisté naživo hrající kapely, výborní „sluchaři“). Propracované mizanscény nezapřou choreografku „za řídícím pultem“. Za všechny výjevy připomeňme parádní večeři šerifa s Marianou (o níž on už ví, že vzplanula láskou k nepříteli) plnou vynalézavých hrátek s prostěradlem suplujícím dlouhý stůl.

    Reifův Šerif budí odpor téměř ukázkově. FOTO archiv Divadla Minor

    Reifův Šerif budí odpor téměř ukázkově. FOTO PETR NEUBERT

    Energii, která se z jeviště přelévá do hlediště, zajišťuje i dobře volené obsazení. Vždyť i v menších rolích se objevují protagonisté, jimž práce s přesnou tělovou prezentací není cizí, kupříkladu Adámkovými projekty zocelený Pavol Smolárik či jeden z Bratří v tricku Václav Jelínek. Někteří herci se mohou pochlubit i značnými muzikantskými schopnostmi (Petr Stach v partu Vypravěče).

    Jenom jeden moment v tomto maximálně účinném výtvarném řešení pro mě zůstává záhadou. FOTO archiv Divadla Minor

    Jenom jeden moment v tomto maximálně účinném výtvarném řešení pro mě zůstává záhadou. FOTO PETR NEUBERT

    Výraznou devizou inscenace je scénografie Jakuba Kopeckého, přitažlivá už materiálově (prořezávaný plech, jehož otvory se dere světlo a jimiž lze v efektním finále protáhnout „kytičky na provázcích“). Jenom jeden moment v tomto maximálně účinném výtvarném řešení pro mě zůstává záhadou. Zlý šerif choval lva, který ho nakonec sežere. OK. Proč se však padouchův lví erb ve své dvourozměrné schematizaci tolik podobá jednomu ze symbolů české státnosti?!

    Řekni nám to hned / nebo budeš dead,,, FOTO archiv Divadla Minor

    Řekni nám to hned / nebo budeš dead… FOTO PETR NEUBERT

    Je vždycky příjemné pobývat v publiku se soustředěnými, zaujatými dětmi. Zdá se, že angličtina pro ně není takovou neznámou, jakou byla v jejich věku pro naši generaci. Na „makarónský“ rým: Řekni nám to hned / nebo budeš dead se ozval vědoucí dětský smích dřív, než byl význam dovysvětlen.

    Divadlo Minor – Petr Vodička: Robin Hood. Režie a choreografie Lenka Vagnerová, hudba Dalibor Mucha, Luboš Nohavica a Tomáš Vychodil, scéna a light design Jakub Kopecký, kostýmy a masky Daniela Klimešová. Česká premiéra 20. září 2015 (psáno z reprízy 16. října 2015).

    • Autor:
    • Publikováno: 21. října 2015

    Komentáře k článku: Zápisník Jana Kerbra (No. 13)

    1. Petr Neubert

      Avatar

      „FOTO archiv Divadla Minor“?
      Žádný archiv ještě nikdy nevyfotografoval divadelní inscenaci!

      23.10.2015 (9.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Pane Neuberte,
      fotografie poskytlo novinářům Divadlo Minor k volnému použití, autora neuvedlo. V takovém případě je zvykem uvádět „foto archiv Divadla Minor“. Pokud bychom znali jméno autora fotografií, samozřejmě bychom je uvedli.
      Tedy – jste-li tím fotografem Vy – vyřiďte si to přímo s vedením divadla. My těžko můžeme dělat víc.

      24.10.2015 (1.50), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. DN

      Avatar

      Pane Neuberte,
      Vaše jméno coby autora fotografií jsme na základě upozornění dramaturgyně Ivy Kopecké a potvrzení Vašeho autorství do textu doplnili. Omlouváme se Vám i čtenářům za nepřesnosti, jež byly způsobené nedůslednou komunikací divadla s novináři a současně i nás s Minorem.

      S pozdravem
      🙂
      Vladimír Hulec

      27.10.2015 (14.37), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Petr Neubert

      Avatar

      Případně fotografie,
      které putují do světa od profesionálního fotografa mají „v sobě“ (v exifu) jméno fotografa nebo i další informace, pokud někdo info nesmazal. Tyto fotografie stále mají v sobě moje jméno a kontakt.
      Každopádně děkuji a přeji hezké dny.

      29.10.2015 (8.09), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,