Zápisník Jana Kerbra (No. 7) – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2025

ročník 34
29. 4. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Blogy Kritika

Zápisník Jana Kerbra (No. 7)

Divadlu Palace, tomuto vpravdě bulvárnímu stánku (Václavské náměstí je přece největším českým bulvárem v původním slova smyslu), v podstatě nikdo nevěnuje kritickou pozornost. Ale nejenom tutovkami typu Camolettiho košilatých řachand žije tato divadelní instituce, na jejíchž prknech se často ve „vedlejších úkolech“ realizují mnozí renomovaní herci.

Palace-Heslo moralka-poster

Schmittovo Heslo morálka kupříkladu přináší pozoruhodnou kreaci Miroslava Etzlera v roli filosofa Diderota (pravda, další složky včetně „fundusové“ scény jsou problematičtější), muzikál Miluji tě, ale představuje v plné formě hvězdy žánru Lumíra Olšovského a Romana Vojtka (přiznávám ovšem, že jsem se při předlouhé produkci nudil).

Palace-S nebo bez

Inscenací, která nabízí méně obvyklou příchuť, je však francouzská komedie z divadelnického prostředí S nebo bez autora Patricka Haudecoeura. Česká mutace titulu, v němž jde v originále o volbu mezi citronovým a mátovým čajem, by mohla evokovat poněkud lascivní představu, že se týká ošacení. Jedná se však o aplikaci cukru do nápoje. V kompozici hříčky běží o zkoušku na připitomělou komedii v první části a její věru nedokonalé předvedení po přestávce. Projekt realizovala herečka Vanda Hybnerová ve spolupráci s „alternativním“ Jakubem Čermákem (formace Depresivní děti touží po penězích). Ta také ztělesňuje hvězdu angažovanou do chystané slátaniny, Jakub Žáček představuje jejího manžela a v plánu Haudecoeurovy hry už herce za zenitem, Vojtěch Záveský pak adepta Thálie začínajícího, protekčního a v podstatě neschopného. Režisérka chystaného kusu (v mateřské slovenštině ji vytváří Lucia Kašiarová) má poměr s ředitelem divadla, představitel menších rolí (Richard Trsťan) si rád přihne a zatímco během zkoušky invenčně obohatí produkci rapováním, je při premiéře kvůli „opici“ nepoužitelný a občas se na jeviště nevhodně připlete.

Vojtěch Záveský, Lucia Kašiarová, Vanda Hybnerová v představení S nebo bez? FOTO archiv Divadla Palace

Vojtěch Záveský, Lucia Kašiarová, Vanda Hybnerová (S nebo bez?) FOTO archiv Divadla Palace

První část inscenace Divadla Palace působí zvláštním dojmem. Sledujeme v podstatě dobré herecké výkony, občas i vydařené gagy, přesto se dostaví pocit zdlouhavosti a chvílemi i nudy. Chrlení bláznivých situací by potřebovalo rasantnější gradaci (možná, že při jiných reprízách temporytmus funguje lépe) a při vší úctě k zúčastněným ještě přesnější a charismatičtější komiky (napadají mě nedostižní Chaplin či Polívka ve svých nejlepších letech).

Jakub Žáček, Vojtěch Záveský, Lucia Kašiarová v představení S nebo bez? FOTO archiv Divadla Palace

Jakub Žáček, Vojtěch Záveský, Lucia Kašiarová (S nebo bez?) FOTO archiv Divadla Palace

Po přestávce se ovšem všechno v lepší obrátí. Bodují bizarní kostýmy, výstupy vydařené i opravované, „poker face“ Vandy Hybnerové v situacích, kdy hvězda zachraňuje to, co se už zachránit nedá, či překonávání trémy a nadšení vlastními – chabými – schopnostmi, které v partu Juliena předvádí Vojtěch Záveský. Představení stále více jiskří uvolněnou kontaktností, lehce dekadentní (francouzskou?) atmosférou a produkce postupně dozrává k osobitému stylu. Nejde o moralitu s existenciálním přesahem, ale tato dobře zahraná taškařice se nemusí stydět v sousedství komedií, předváděných ve sledovanějších a váženějších divadlech.

Vanda Hybnerová, Jakub Žáček v představení S nebo bez? FOTO archiv Divadla Palace

Vanda Hybnerová, Jakub Žáček (S nebo bez?) FOTO archiv Divadla Palace

 

 

  • Autor:
  • Publikováno: 13. června 2014

Komentáře k článku: Zápisník Jana Kerbra (No. 7)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,