Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Zápisník Milana Uhdeho (No. 1)

    Břetislav Rychlík se jako režisér statečně utkal s textem Veselky Stanisława Wyspiańského: inscenoval ji v Mahenově činohře jako groteskní mystérium na téma svatby, na níž se setkají intelektuální městský svět ženichův s nevěstinou vesnickou komunitou, ale kam dorazí i hosté z nadzemských, ba mystických krajin i z historie polských vzpour a rebelií.

    Revoluce z kocoviny, nebo kocovina z revoluce? FOTO archiv NDB

    Revoluce z kocoviny, nebo kocovina z revoluce? FOTO archiv NDB

    Na jedné z prvních repríz dne 19. října diváci tiše zírali: jednak není hlediště Mahenovy činohry připraveno na ostře stylizované, útočné výjevy, v něž „folklor“ Veselky proměnil režisér, jednak nemají vzpurné polské motivy s čím souznít na české straně. Kdypak že se Češi a Moravani naposled vzbouřili a postavili proti etablované moci? Jako sedláci, kteří skončili u Chlumce, a vstoupili tím do posměšného úsloví?

    Nechápavě se Brňané tvářili na motiv „zlatého rohu“, který se podobá svazku klíčů, s nimiž se dá zvonit k činu: co tím kdo chtěl říct? Navíc Rychlík i polský pokus o vzbouření interpretoval jako grotesku, z níž se po propité noci trapně procitá. Kam tím mířil? Bavili jsme se spolu se ženou výborně, smáli se i zamýšleli, ale navzdory sálu plnému předplatitelů jsme si připadali hodně osaměle.

    FOTO MICHAL SVÁČEK

    FOTO MICHAL SVÁČEK

    • Autor:
    • Publikováno: 30. října 2013

    Komentáře k článku: Zápisník Milana Uhdeho (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,