Zápisy ze zlínských setkávání (No. 3)
Silný morální apel řady ozdob festivalové nabídky patří k nesporným pozitivům letošního ročníku zlínského divadelního svátku Setkání Stretnutie. Zřetelným manifestem této dramaturgické linie byla středa 16. 5., kterou lze bez nadsázky definovat jako den zasvěcený společenské kritice.
Zařazení inscenace Anna Franková nitranského Nového divadla pak v tomto kontextu můžeme chápat na třech základních úrovních – jako varující připomínku současné plíživé fašizace podstatné části společnosti na Slovensku i v Čechách, jako podporu perspektivnímu divadelnímu uskupení, jehož existence a kontinuální umělecká tvorba je pravidelně narušována řadou bouřlivých turbulencí řízených povětšinou svrchu, i coby nenásilnou definici obtížnosti dospívání v extrémně vyhrocených časech. Je nesmírně potěšitelné, že inscenace funguje ve všech těchto aspektech, a byť nijak nezastře své primární zaměření na středoškolské publikum, na horké půdě mezinárodního festivalu obstála.
Tvůrčí přístup mladého režiséra a autora dramatizace Šimona Spišáka je překvapivě konzervativní. Samoúčelných provokací a násilných excesů známých z jiných jeho produkcí (především s bývalým spolužákem na KALD DAMU Michalem Hábou) je zcela prost. Výprava Karla Czecha je spartánská i hravá, bezprostředně evokující atmosféru spontánního komediantství. Umožňuje dynamické proměny prostoru i přehlednou definici velkého počtu postav, v které se s kadencí škorpióna proměňuje hostující Ivan Martinka.
Logickým středobodem jevištního dění však zůstává strhující Lucia Korená, jíž se od první vteřiny daří navázat bezprostřední kontakt s publikem, a umožnit mu tak nenásilný průnik do zjitřeného duševního světa dospívající dívky. Herečka, jež byla za svůj výkon právem vyznamenána cenou Dosky, se s grácií vyhýbá patetizujícím klišé. Hravě zdolává nástrahy původně prozaického textu, je po celý čas plně koncentrovaná a ve všech hereckých polohách dokonale uvěřitelná.
Spišákova scénická adaptace se chvályhodně nevyhýbá ani důležitému, leč často opomíjenému motivu Anniny rostoucí sexuální touhy, které je zpracováno adekvátně k cílové divácké skupině jako nedílná součást lidského života. S vkusem i decentní erotickou atmosférou. Bravo!
Inscenace Nového divadla Nitra, která si vydobyla zasloužený zájem diváků i odborné veřejnosti, má tak jen dva problémy – až přílišnou lehkost formy, jež takřka ignoruje brutální a život přímo ohrožující situaci, v níž se Anna nachází, a která byla i důležitým motivačním aspektem její literární tvorby, a absenci razantnější dramaturgické úpravy, jež by v některých pasážích pomohla prosadit divadlo na úkor literatury. Obě chybky jsou ovšem jen decentními skvrnami na kráse jinak velmi povedeného projektu.
Nové divadlo Nitra opět jasně dokázalo, že je jedním z nejlepších souborů svého druhu ve střední Evropě. A 23. ročník Setkání Stretnutie si připisuje další pozitivní bod. Radostí pískám si!
Nové divadlo Nitra – Šimon Spišák: Anna Franková. Koncept: Šimon Spišák a Veronika Gabčíková, dramatizace Deníku Anny Frankové a režie: Šimon Spišák, dramaturgie: Veronika Gabčíková, výprava a loutky: Karel Czech. Osoby a obsazení: Anna Franková – Lucia Korená, Peter van Daan, otec, matka, Miep, pán van Daan, pani van Daanová, pán Düssel, Mortie, kocúr, a další. – Ivan Martinka j.h., Hlasatel: Martin Nahálka, Hlas Anny: Alica Cvečková. Premiéra 19. listopadu 2016. Psáno z festivalového uvedení 16. května ve Studiu Z Městského divadla Zlín.
Příště si přečtete: Hoax!
///
Více na i-DN:
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 1)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 2)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 3)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 4)
…
Zápisy ze zlínských setkávání (No. 1)
Zápisy ze zlínských setkávání (No. 2)
…
Komentáře k článku: Zápisy ze zlínských setkávání (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)