Zápisy ze zlínských setkávání (No. 4)
Charakteristickým znakem 23. ročníku mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie je i jeho několikerá expanze mimo obvyklá divadelní teritoria. Kupříkladu čtvrteční program byl zahájen v tělocvičně Základní školy Kvítková inscenací již druhého reprezentanta nitranského kulturního mikrokosmu, Divadla Andreje Bagára: Hoax.
Mladá režisérka a spoluautorka projektu Silvia Vollmanová, jež je aktuální uměleckou vedoucí olomouckého Divadla na cucky, se ve své umělecké tvorbě dlouhodobě orientuje na dospívající publikum; konkrétně inscenace Hoax stojí na žánrovém pomezí divadla a osvětové přednášky.
Projekt je údajně na míru šit školním tělocvičnám, proto nepříjemně zarazila technická nezvládnutost jeho festivalového uvedení. Zásadním problémem bylo špatné nazvučení, které v přímé souvislosti s totálně nevyhovující akustikou zvoleného prostoru vedlo k intenzivní nesrozumitelnosti především činoherních pasáží. Většina poměrně nepočetného publika tvořeného kromě několika festivalových hostů jen cca dvěma třídami druhého stupně základní školy navíc zjevně nebyla příliš zvyklá naslouchat slovenštině, což výsledný dojem postupně se zvětšující propasti mezi diváky a herci jen posílilo.
Téma i divadelní prostředky přitom byly zvoleny vhodně. Tvůrčí tým prokázal schopnost navázat s dospívajícími kontakt pomocí dobře zvoleného hudebního podkladu (Ján Kružliak ml.) a bezchybným využitím projekcí, ať už předpřipravených či živých (Daniel Dluhí).
Inscenace Hoax se snaží hravě, bez zbytečného moralizování a kontraproduktivního strašení, definovat podstatu problému šíření falešných zpráv. Dějovou linku inscenace tvoří příběh dvojice obyčejných kluků Adama a Sama (Tomáš Turek a Marián Viskup), kteří se zapletou s pravicově extrémistickým hnutím Hrdé Hnutie – je jasné, že terčem zesměšnění jsou hnědí hoši Mariana Kotleby včetně jejich ostudného výletu na Kriváň roku 2017, který je groteskní korunou inscenace.
Vzdělávací linii projektu pak reprezentují vtipně stylizované výstupy moderátora Pravdy (Marián Viskup). Oba velmi dobře sehraní herci se s velkým gustem převtělují do uvěřitelných puberťáků i karikatur přiblblých skinheadů, audiovizuální složka přesvědčivě simuluje sociální výzkum (jako hoax! svého druhu), moderátor formuluje jasně podstatu fenoménu hoax, jeho základní rysy i rizika, a neformálním způsobem paroduje nacionální extrémismus.
Pokud ale není rozumět slovům, veškeré snahy přicházejí vniveč. Akustická katastrofa podlomila zlínské repríze Hoaxu kolena. Korunu tomu pak nasadila závěrečná diskuse, kdy nebylo rozumět nejen odpovědím, ale ani otázkám. Potlesk za snahu, pokárání za technickou realizaci.
Příště lépe, vážení!
Divadlo Andreje Bagára, Nitra – Silvia Vollmannová, Slavka Civáňová: Hoax. Režie Silvia Vollmannová, scéna Dáša Krištofovičová, kostýmy Dáša Krištofovičová, hudba Ján Kružliak ml., video Daniel Dluhý, dramaturgie Slavka Civáňová. Premiéra 26. ledna 2018. Psáno z festivalového uvedení 17. května 2018 v tělocvičně ZŠ Kvítková ve Zlíně.
Přečtete si zítra: Dobrý proti severáku!
///
Více na i-DN:
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 1)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 2)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 3)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 4)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 5)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 6)
Česko-slovenské mosty 2018 (No. 7)
…
Zápisy ze zlínských setkávání (No. 1)
Zápisy ze zlínských setkávání (No. 2)
Zápisy ze zlínských setkávání (No. 3)
…
Komentáře k článku: Zápisy ze zlínských setkávání (No. 4)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)