Zápisy ze zlínských setkávání 2019 (No. 5)
Plnotučný Welsh!
Mou špatnou náladu způsobenou inscenačním nezdarem olomouckých Na cucek naštěstí vzápětí bryskně rozehnala produkce pražského multikulturního centra MeetFactory. V něm vynikající práci už po léta úspěšně odvádí dramaturg i dramatizátor Matěj Samec, a je tedy jen dobře, že si jeho pozoruhodné tvorby konečně začaly všímat i programové orgány divadelních festivalů.
Komorní inscenace Pohlavní životy siamských dvojčat je scénickou adaptací románu skotského prozaika Irvine Welshe, z jehož téměř kompletně do češtiny přeložené tvorby je široké veřejnosti neznámější Boylovou filmovou adaptací zpopularizovaný román Trainspotting. Již ze skutečnosti, že autor dějiště svého díla pro sebe tentokrát poněkud netypicky přesunul z domácího Skotska do Spojených států amerických, lze odvodit jeho širší metaforický záběr. Jde o moderní variantu morality, nikoli formálně nepodobnou kupříkladu některým dílům Chucka Palahniuka, s nímž Welshe mimo jiné spojuje i často brutální obrazotvornost a sklon k jazykové expresivitě. V povědomém příběhu lze navíc lehce spatřit celou řadu klasických pop-kulturních odkazů, příběhem sochaře Pygmaliona počínaje a Frankensteinem s Re-animátorem konče.
Režisérka inscenace Natália Deáková vysekává z Welschovy románové předlohy dostatek materiálu pro feministický inscenační podtext, jenž je dílem myšlen vážně, dílem ironizován. Turbulentní vztah dvou psychicky značně nestabilních žen je komplexní divadelní studií postupně rostoucí vzájemné závislosti, podivně vykloubenou love story, jejíž sugestivně hypnotická atmosféra mi dala mnohokrát vzpomenout na Lynchovu filmovou adaptaci Giffordova románu Zběsilost v srdci (Wild at Heart, 1990).
Strhující, na samou hranici fyzických možností jdoucí duel je velkou příležitostí pro dvě zkušené herečky, které během devadesáti hektických minut takřka neopustí jeviště a jejichž charaktery projdou přesně opačným procesem. Anita Krausová (která roli převzala po Pavle Beretové) vyniká jevištními prostředky skvěle interpretovanou studií zdánlivě submisivní manipulace s vizuálně dominantnim objektem. Postupná proměna její dramatické postavy z nesmělost předstírající, zakoktávající se osůbky v sebevědomou vládkyni prostoru je dokonalým příkladem pečlivě strukturovaného hereckého výkonu.
S nemenším úspěchem pak Zuzana Stivínová ztvárňuje bytost, jejíž osud by se v nadsázce mohl shrnout do lakonického hesla „Terminátorčin krach“. Původně nekompromisní fit trenérka Lucy se před očima diváků pozvolna rozkládá vlastní vinou i vlivem propuknuvšího citu k umělkyni Leny, jejž není schopna korigovat. Stivínová suverénně vládne odzbrojující ironií, přesvědčivě ztvárněnou a přesně dávkovanou gestickou razancí i nedrhnoucím vulgárním slovníkem.
Vzájemně kontrastní herectví dvojice přesvědčivých umělkyň se vlivem bezchybného scénického partnerství stává hlavní devizou v podstatě esteticky konzervativního inscenačního projektu. Jediným zásadním problémem vřele přijatého festivalového uvedení Pohlavních životů siamských dvojčat pak byla neblahá skutečnost, že hyperrealistická scénografie Jany Smetanové, určená pro původní syrový prostor domácí MeetFactory, ve sterilním kukátkovém prostoru Malé scény takřka pozbyla své účinnosti, a to zejména pro diváky v zadních řadách. Dramaturgii Setkání Stretnutie však za letošní zlínskou přítomnost MeetFactory projevuji velký dík!
MeetFactory, Praha – Irvine Welsh, Matěj Samec: Pohlavní životy siamských dvojčat. Překlad románu: Robert Tschorn, režie: Natália Deáková, dramatizace a dramaturgie: Matěj Samec, výprava: Jana Smetanová, hudba: Jakub Kudláč. Hrají: Zuzana Stivínová a Anita Krausová. Premiéra 7. 4. 2017. Na festivalu Setkání Stretnutie 16. 5. 2019.
///
Více o inscenaci na i-DN:
…
Více o festivalu na i-DN:
…
Komentáře k článku: Zápisy ze zlínských setkávání 2019 (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)