Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kontext

    Ostravský nájezd na Prahu (No. 10)

    Koncert Zásadní Xenakis přivezl do Prahy skladatel a dirigent Petr Kotík se svým mladým mezinárodním orchestrem ONO (Ostrava New Orchestra), velmi dobře připraveným – po zásluze mu za výkon veřejně poděkoval. Zaplněný sál DOX+ poslouchal bez dechu; koncert nahrával Český rozhlas, bude tedy možné si zážitek oživit.

    William Lang (trombon), Petr Kotík (dirigent) a Ostrava New Orchestra / ONO. Foto: Zdeněk Chrapek

    Xenakisovo architektonické zaměření bylo zřejmé z první skladby: Ata pro orchestr (1987) jsou masivní ostře řezané zvukové kvádry, které se na sebe vrší v impozantní stavbě. Troorkh (1991) je koncert pro trombon a orchestr, napsaný jakoby na tělo fenomenálnímu hráči na tento nástroj (zvukomalebný název je evokací častého flatterzungu v sólovém partu). V Praze to byl sympatický Američan William Lang, který disponuje neuvěřitelnými technickými možnostmi, včetně schopnosti diferencovaného tónu; odtud vychází výrazová bohatost jeho hry. Suverénní muzikanství by mu umožnilo přesvědčivě interpretovat i třeba Bachovy houslové suity a sonáty – místo toho odměnil vděčné posluchače Xenakisovou sólovou skladbou Keren.

    Koncert vyvrcholil obsahově závažnou kompozicí Ais pro zesílený baryton a bicí s doprovodem velkého orchestru. Dílo svým názvem odkazuje k podsvětí, kterému vládne podle přesvědčení starých Řeků bůh Hádes. Textovým základem barytonového sóla jsou čtyři fragmenty – dva z Homérovy Odyssey, jeden z Illiady, čtvrtý je z díla básnířky Sapfó, všechny o smrti a zármutku z ní. (Jejich české překlady se promítaly na horizont.) Právě zármutek a lkání v ženské poloze dominovaly vokálnímu partu, text zazněl jakoby mimochodem, přirozeným barytonem. Taková struktura přímo vybízí ke scénickému provedení.

    William Lang (trombon), Petr Kotík (dirigent) a Ostrava New Orchestra / ONO. Foto: Zdeněk Chrapek

    Hlavním interpretem byl barytonista Holger Falk, jehož hlas je rejstříkově zcela vyrovnaný: silný falzet i přirozenou barytonovou polohu propojuje s absolutní samozřejmostí; výsledkem je výrazově bohatý výkon. Tamás Schlanger přednesl sólový part bicích s patřičnou razanci a suverenitou.

    ONO (Ostrava New Orchestra) – Zásadní Xenakis. Ostrava New Orchestra + hosté: William Lang (trombon), Holger Falk (baryton), Tamás Schlanger (bicí). Dirigent Petr Kotík; 5. 11. 2019, multifunkční sál DOX+, Praha. Koncert byl součástí festivalu Ostrava v Praze.

    ///

    Více o festivalu Ostrava v Praze na i-DN:

    Ostrava v Praze

    • Autor:
    • Publikováno: 17. listopadu 2019

    Komentáře k článku: Ostravský nájezd na Prahu (No. 10)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,