Zásah na X10. Potopeno?
Strašnické divadlo X10 pro mě bylo (a stále je) pirátskou lodí uprostřed kubistického oceánu divadelní abstrakce; místem setkání s řadou lidí, kterých si mohu opravdu vážit. Představím-li si osazenstvo, tedy posádku, napadne mě příměr ke krátkému filmu Terryho Gilliama The Crimson Permanent Assurance, v němž malá pojišťovna vyplula do predátorských vod světového bankovního kapitálu a zanechala jej v troskách. Úplně tím nemyslím, že by měla mít Lenka Havlíková pásku přes oko nebo Kryštof Koláček dřevěnou nohu a papouška na rameni. Divadlo X10 bylo zkrátka příjemně znepokojivým korábem, který zakotvil v Praze 10, bouřil místní podnebí a nebál se expandovat dál, částečně do centra Prahy nebo Kutné Hory příjemným festivalem. Bezhlavá potřeba jít do konfrontace a risku byla spojena s otevíráním divadla jako společenského centra se vztahem ke konkrétnímu místu. Vedle čilých sociálních sítí člověku neunikly sousedské slavnosti a spousta dalších aktivit mimo klasický rámec kamenné instituce. Stále se mi vybavují obrazy, které nevyženu z hlavy – ať již Matyáše Řezníčka sedícího v šusťákové bundě na monumentálním pomníku Valeriána Karouška, pudovou družinu inscenace Válka, či prazvláštně perverzní něhu Obchodu na korze.
Při stolní hře Lodě by se odchod souboru z prostoru strašnického kulturáku klasifikoval jako přímý zásah. Posádka si ovšem z vlastní iniciativy zhotovila funkční DUPlikát, který pojal téměř vše původní a fajn. Tak šťastnou plavbu, „yo pirates“…
Komentáře k článku: Zásah na X10. Potopeno?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)