Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Zasláno k článku Jana Koláře Léto s Formanem, DN 14/2024

    Vážený pane Koláři,

    ráda bych vám poděkovala za kritiku v Divadelních novinách, na kterou se u každého našeho představení nejvíce těšíme, protože jde většinou o jediné kritiky, ze kterých se dá něco opravdu vzít. Nemám ve zvyku se ke kritikám vyjadřovat, ale v tomto případě mi to nedá. Ráda bych uvedla na pravou míru některé faktické věci, které nejsou tak, jak jsou v kritice napsány.

    A někdy je divadelní story v rozporu s fakty. Formanova otce dostala do nacistického kriminálu odbojová činnost v armádní Obraně národa a ne jenom udání závistivého kolaboranta.

    Ve hře říká Formanův strýc: Tvůj otec byl v odboji Miloši, to jsi nevěděl? Je to hrdina… atd. Závistivý kolaborant udal matku a tak to tam komunikujeme.

    Po srpnu 1968 nepobýval Josef Škvorecký s českými filmaři v Paříži.

    Pobýval. Přečetla jsem si to v jedné z knih. Byla to pro něj transportní stanice, než emigroval do Kanady, stejně jako pro režiséry nové vlny. Navíc tato pasáž byla ze hry vyškrtnuta a ve hře vůbec není. Čerpal jste zde ze scénáře.

    Po Radokově vyhazovu z Laterny magiky dokončil exportní program i Miloš Forman, nikoli pouze Roháč se Svitáčkem.

    To tam je jasné z toho, že Forman v Laterně dále pracuje a dostane vyhazov až v Londýně. Navíc říká Radokovi: Doufám, že vám nevadí, že tu zůstanu, když vy nemůžete. Ale tuto formulaci jsem zvolila proto, že Roháč a Svitáček byli režiséři a papaláši nevyvolávali asistenta režie při schvalovací komisi.

    A stěží uvěřitelné je také hysterické Formanovo psychické zhroucení v New Yorku. Ptal jsem se na to Miloše Formana v rozhovoru v Divadelních novinách. Odpověděl: Já jsem se do ničeho nehnal. Žil jsem na dluh v newyorském hotelu Chelsea a většinu času jsem trávil v posteli při sledování černobílé televize. Slzičku v oku jsem zamáčkl snad jenom jednou. Byly Vánoce a na jednom televizním kanále vystupoval jakýsi hudební soubor. Zpívali koledy doprovázené záběry krbu s hořícími poleny – v ten okamžik jsem se tak nějak litoval. (Rozhovor Forman autorizoval.)

    Já jsem hru nepsala tak, jak by se zalíbila Miloši Formanovi. Velmi si ho vážím, ale v tomhle on prostě nikde neřekl pravdu. Velmi jsem si dala záležet na rešerších. Četla jsem životopisy jeho milenek, mluvila s jeho ženou Martinou atd. Asi vám na tom rozhovoru neřekl, že v této době chodil s Bibi Andersson. Bibi se kvůli němu přestěhovala do New Yorku, a protože měla roční dceru a nechtěla bydlet v hotelu Chelsea, pronajala byt, který platila (hrála každý večer na Broadwayi) a Formana tehdy živila. Forman měl v té době revmatismus a Bibi mu každý večer potírala nohy bahnem z Čech. Chodil o berlích a byl psychicky na dně. Pak začal brát antidepresiva a zlepšilo se to. On jí vyčítal, že ho tím, že ho živí, ponižuje. Vztah vyvrcholil těhotenstvím, potratem, rozchodem a návratem Bibi do Švédska. Forman ji pak ani nezdravil, nenapsal o ní ani zmínku v žádném rozhovoru ani knize. Bohužel takto konkrétně se nám to tam nevešlo, tak jsme si z toho vzali ty berle, deprese a antidepresiva. Nicméně to je opravdu shovívavé a uvěřitelné víc než realita.

    Některé situace dokreslují písně, není jich moc, ale všechny jejich texty jsou za hranicí literatury. Když herečka ztělesňující Věru Křesadlovou zpívá Bábadu twist, bábadu twist / Bába hluchá, táta nadává / Pod dubem, za dubem, za dubem / Buben, duben, už tam budem…, jste na pochybách, zda tohle textařské klopýtání nemá být náhodou parodie.

    Absolutně tomuhle nerozumím. Jde o přesný text použitý ve filmu. Možná jste koukal na YouTube, ale jestli máte přístup k Voyo, film Konkurz tam je celý a můžete mrknout na tu písničku tam. Text je stejný, jak ho máme ve hře.

    Vcelku je Forman na Kampě opulentní podívaná, hlubší výpověď o životě a tvorbě Miloše Formana ovšem naleznete jinde. Není totiž pravda, že dramatický příběh jeho života není obecně znám, jak se píše v programu. Už několikrát vyšla skvělá autobiografie Co já vím, kterou Miloš Forman vytvořil s Janem Novákem, posluchači mají k dispozici též její audioverzi, již namluvil Hynek Čermák. A existují také Příběhy Miloše Formana z pera A. J. Liehma a formanovská kapitola ve Škvoreckého knížce Všichni ti bystří mladí muži a ženy.

    Tady jsme bráni za slovo. „Obecně znám“ přece neznamená, že si můžu přečíst životopis či odbornou literaturu, ale to, jestli příběh lidé obecně znají, když se jich na ulici zeptáte. Neznali ho ani naši herci. Prostě se obecně neví, jak těžký měl Miloš Forman život.

    Daniela Sodomová, producentka a scenáristka

    • Autor:
    • Publikováno: 30. září 2024

    Komentáře k článku: Zasláno k článku Jana Koláře Léto s Formanem, DN 14/2024

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,