Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Zastávka Zero Point (No. 3)
Někdy není na škodu, když divadelník spíše konzervativního vkusu (i když mě k tomu opravňuje věk) ochutná něco hodně jiného, než na co je ve své kulturní bublině zvyklý.
Pravda, snažím se odskakovat i do alternativy, ale poslední večer festivalu Nultý bod pro mě byl odskokem skutečně mílovým… Nultý bod totiž v posledním večeru, který se díky fanouškům táhl hluboko do noci, nabídl nezvyklou hudební produkci. A já se cítila trochu jako Nataša Rostovová z Vojny a míru, když poprvé uviděla divadlo. Podívanou pro mě tentokrát byli nejen účinkující, ale i jejich publikum – zcela jinak praštěné než to, které znám z okruhu divadelního.
Tak tedy – na samotný závěr jsem zavítala na akci nazvanou Antimother: OC/DC Cabaret, kde se představila produkční platforma a mikrolabel Antimother s programem spřízněných projektů a producentů a zároveň křtem dvou nových kazet.
Jako první se představila dvojčlenná skupina, impro-boyband BOYSE Petra Vrby. Vrba stojí za mnoha alternativními projekty nejen u nás, ale pravidelně spolupracuje i se zahraničními umělci. Fanoušci ho znají především z akcí Pražského improvizačního orchestru, který experimentuje s nejrůznějšími nástroji (trubka, klarinet, syntezátory apod.), ale také jako dramaturga festivalu Alternativa.
Jeho BOYSE je zbrusu nový dvoučlenný impro-boyband, který hraje cybernoirový ambient postavený na trubce a modulární syntéze. A právě na zahradě Alty uvedli svůj úplně první koncert – Kinokoragú. Hm, nerozumím ničemu, ale zaposlouchávám se do zvuků, které na jednu stranu lehce ukolébávají, na druhou denervují. Pozornost přítomných byla rozvolněná. V zahradě Alty za zapadajícího slunce velká část posluchačů vnímala koncert spíše z dálky od piva. Má to něco do sebe. Protagonisté u pultíku, zpoza něj vycházejí různé kouře a dýmy, hudebníci vypadají jako mágové z podivné nebeské laboratoře. Mezi publikem sem tam zavanula vůně trávy. Chápu. Tohle se asi nejlépe poslouchá ve stavu absolutního relaxu.
Po nezbytné přestavbě následovalo něco zcela jiného. Diváci a posluchači se hrnou k malému pódiu, kde to rozjíždí svalnatá zpěvačka s růžovo-žlutými vlasy a mužským hlasem. Je to Miss Petty, královna české drag scény, jinak též hudební umělec a performer David Daniel. Podle toho, že na její/jeho koncert do Alty dorazilo na sto velmi aktivních posluchačů, zdá se, že fanoušků ona/on má dost. A přitom to není zas tak dlouho, kdy s tímto trans žánrem začal/a.
Po seznámení s dragem v Berlíně v roce 2018 začal/a intenzivně pracovat na své image. O své práci říká: Věděl jsem, že svým dragem chci inspirovat lidi k sebelásce a body positivity. Od začátku jsem začal budovat svůj drag okolo křiklavých barev, super energetických vystoupení a prezentování toho, že krásný a sebevědomý může být každý nehledě na gender nebo váhu. A brzy se stal/a jednou z výrazných postav české drag scény, samozřejmě s účastí na Prague Pride či na koncertech v klubu Roxy.
Pod vlivem návštěvy jedné show v newyorském Brooklynu začal/a přemýšlet o tom, kam posunout svou tvorbu – a došel/došla k tomu, že se bude prezentovat vlastní tvorbou, což do té doby žádný/á z travesti umělců nedělal/a. Jedním z jeho/jejích největších hitů je Jsem tučná, který se stal doslova kultovní písní.
Miss Petty se za falešný tón nestydí. Dává do svých vystoupení duši, dokáže komunikovat s diváky, má smysl pro humor a nebojí se trapnosti. V rámci koncertu pokřtil/a své nové CD, a jak se zdá, fanoušků stále přibývá. I když to nikdy nebude masovka, spíše záležitost jedné velké rodiny lidí, kteří se cítí nějakým způsobem trochu mimo mainstreamovou společnost a dokážou si to užít. Ostatně, při pozorování (zaujala jsem spíše pozici voyeura, i když chvílemi mi v rytmu písní Miss Petty sem tam šly nohy do podupávání či nešikovného tance) jsem zjistila, že s většinou fanoušků se Miss Petty zná osobně. I když se ze mě asi nestane zapřisáhlý příznivec alternativních hudebních žánrů, rozhodně jsem si rozšířila kulturní obzory.
Festival Nultý bod 2021 skončil, ať žije festival 2022 (dopustí-li virus a jeho mutace).
///
Projekt vydávání letních úvah, glos, reportáží a recenzí na webu www.divadelni-noviny.cz byl podpořen grantem SFK.
Další reflexe letních produkcí najdete pod štítkem Letní kritika 2021.
Komentáře k článku: Zastávka Zero Point (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)