Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Zavřete divadla!

    Festival Akcent, jehož pátý ročník se konal v Praze a Plzni, představil převážně projekty tzv. dokumentárního divadla, ale – a často to splývá – též divadla komunitní, sociální, politická. Produkce, které vesměs opouštějí divadelní sály a vstupují do reálných prostředí, případně divadelní prostory proměňují v místa diskusí a setkávání.

    Projekt německé performativní skupiny Interrobag se odehrával v jednacím sále bývalého Federálního shromáždění, kde performeři simulovali jednání evropského parlamentu a zapojovali přítomné do debat a voleb. Projekt skupiny Rimini Protokoll nazvaný Evropa u nás doma se „vlomil“ přímo do domácností diváků. Pokaždé v jiném bytě někoho z dobrovolníků se sešlo asi patnáct (platících) diváků. Sesedli se kolem stolu a formou připravené společenské hry diskutovali o dnešní Evropě a (svých) předsudcích a zkušenostech s ní. Jiný projekt, Pěšky mezi Drážďanami a Prahou, zase formou společné večeře v upraveném sále Divadla Archa a za přítomnosti řady odborníků a aktivistů vedl diváky k uvažování o česko-německých rozdílech a hranicích mezi různými kulturami a lidmi.

     

    Nejvýraznější akci nabídl Akcent v sobotu 21. listopadu během Noci divadel. Tvůrci a realizátoři projektu Konkurz na revoluci argentinské režisérky Loly Arias rekonstruovali, nepřetržitě od páté hodiny odpo­led­ní do zhruba půl jedenácté v noci, události první velké demonstrace pražských listopadových dnů roku 1989 na Václavském náměstí. Kdokoli přišel, mohl si vybrat jednu osobnost, která se události zúčastnila, a přečíst řeč, již dotyčný či dotyčná pronesli z balkonu Melantrichu, nebo která ten den zazněla v televizi (projev Milouše Jakeše), či simulovat chování skupiny (policisté).

    Bylo možné si sednout do sálu Archy a sledovat na velkoplošné obrazovce, jak si dnešní dabéři tehdejších „herců“ vedou. Vše snímala kamera, která přenášela dění do sálu. Dramaturg Ondřej Cihlář zpovídal aktéry, proč si vybrali právě onu postavu, co tehdy dělali či jak vnímají dávné události, jak se staví k politickému dění u nás i ve světě dnes. Vznikla pestrá mozaika lidí, jejich zkušeností a názorů, pepřená řadou zahraničních návštěvníků či přímými aktéry tehdejších událostí (Chaun, Mejstřík, překladatelka do němčiny…). Vzrušující, překvapivá, kontroverzní, napínavá, vtipná. Divadlo vstupovalo do přímého dialogu s dnešním světem a děním v něm. Vracelo se ke svému prvotnímu smyslu a poslání: být diskusním fórem svobodných občanů uprostřed dnešního světa.

    Zavřete divadelní sály, divadlo se odehrává jinde!


    Komentáře k článku: Zavřete divadla!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,