Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy
Zemřel Werner Düggelin
7. 12. 1929 Siebnen (Galgenen), Švýcarsko – 6. 8. 2020 Basilej, Švýcarsko
Významný švýcarský divadelní režisér.
Začínal ve svých třiadvaceti letech v Paříži, kde se seznámil s tehdy se formující avantgardním divadelním světem,jako byl například dramatik Eugène Ionesco nebo režisér Roger Blin, který v roce 1953 poprvé uvedl v Paříži na jeviště Beckettovo Čekání na Godota. Následující rok už tuto hru Düggelin – ve vlastním překladu – inscenoval v Curychu. Tenkrát však zcela propadla.
Düggelin to však nevzdal, založil v Curychu Teater am Central, kde uváděl své vlastní produkce. Po úspěchu inscenace podle Steinbeckova románu O myších a lidech nabrala jeho kariéra strmý vzestup. V roce 1957 byl pozvaný do Staatstheater v západoněmeckém Darmstadtu, kde s velkým úspěchem inscenoval Goethova Urfausta. Inscenování v německém jazyce a německy píšících autorů se pak stalo je celoživotním tématem.
Uvedl takto díla Eugèna Ionesca, George Schehadého, Alberta Camuse, Jeana Geneta, Paul Claudela a řady dalších. Režíroval po celém německojazykovém světě, především v Basileji, Vídni a Stuttgartu. V roce 1963 inscenoval poprvé v německojazykové oblasti – v Hamburku – Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové.
V roce 1968 vyměnil na čas statut nezávislého režiséra a stal se na pět let – do roku 1975 – intendantem v Basilejském městském divadle. V divadle uváděl nové švýcarské dramatiky, jako byli například Friedrich Dürrenmatt nebo Max Frisch, kteří se nebáli avantgardních likterárních a inscenačních forem a kontroverzních témat.
V následujících letech opět pracoval jako nezávislý režisér ve Švýcarsku, Německu a Rakousku. V letech 1988 – 1991 vedl Švýcarské kulturní centrum v Paříži. V sedmdesátých a osmdesátých letech spolupracoval také se švýcarskou televizí. Jeho následujícími režijními pracemi v divadle byl Becketův Konec hry (1994) a Molièrův Misantrop (1997), obě v Curychu.
Režíroval však i opery, jako např. Wagnerova Tristana a Isoldu (1997) či Verdiho méně známou operu Dva Foscariové (1999), ale i jeho Dona Carlose (2001). Režíroval až téměř do konce svého života. V roceu 2014 například v curyšském Schauspielhaus inscenoval Molièrovu komedii Měšťák šlechticem, o rok později pak Beckettovy Šťastné dny. Jeho poslední režijní prací byl Lenz George Büchnera, který měl premiéru v září 2018 – opět – v Schauspielhaus Curych.
Za svůj bohatý umělecký život obdržel řadu ocenění včetně Prstenu Hanse Reinharta (1987) a kulturních cen měst Basilej a Curych.
/Pro i-DN z více zahraničních zdrojů zpracoval hul/
Komentáře k článku: Zemřel Werner Düggelin
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Petr Feyfar
Napsal jsem
poněkud osobně laděnou vzpomínku na Wernera Düggelina. Zveřejnily ji LN: https://literarky.cz/kultura/1471-der-d-gg-ist-tot?fbclid=IwAR2JBa-njQnCTy19B_NslO4_svsaWOI0yPNYrs7Etlxf3NSMuFtZDIrfqAQ
27.08.2020 (17.50), Trvalý odkaz komentáře,
,