Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    Zemřela Colleen Scott

    Foto Sascha Kletzch

    Colleen Scott

    6. 9. 1945 Durban, Jihoafrická republika – 9. 5. 2021 Mnichov, Německo

    Významná německá tanečnice, baletní mistryně a pedagožka, manželka českého tanečníka a bývalého ředitele Bavorského státního baletu v Mnichově Ivana Lišky.

    Ve svém rodném Durbanu absolvovala základní taneční vzdělání, ve kterém pokračovala v Královské baletní škole v Londýně. Profesionální kariéru zahájila v roce 1967 v Baletu Německé opery na Rýně v Düsseldorfu pod vedením Ericha Waltera. Zde potkala i svého manžela Ivana Lišku, se kterým se v roce 1977 vzali a měli dva syny. Za Ericha Waltera uzrávala v jednu z nejosobitějších a nejkreativnějších balerín své generace. V roce 1974 přešla do baletu Bavorské státní opery v Mnichově.

    Colleen Scott a Max Midinet v Čajkovského Louskáčkovi, chor. John Neumeier, Hamburg Ballet. Foto Holger Badekow

    V roce 1977 využila nabídky choreografa Johna Nemeiera, změnila angažmá a prožila vrchol své taneční kariéry v baletu Státní opery v Hamburku. Neumeier pro ni vytvořil řadu rolí, které zůstanou spojeny s jejím jménem, včetně Dulciney v jeho Don Quijote, Ginevry v Artušově sáze nebo Celie v Jak se vám líbí.

    Colleen Scott a François Klaus v Artušově sáze, chor. John Neumeier, Hamburg Ballet. Foto Holger Badekow

    Mimo to ztvárňovala hlavní role v klasických baletech Labutí jezero nebo Šípková Růženka a svými výkony v dalších titulech přesvědčovala o tom, že je i skvělou dramatickou baletkou v mistrovských dílech Cranka a Neumeiera od Oněgina, přes Zkrocení zlé ženy, Dámu s kaméliemi, až po Sen noci svatojánské a Tramvaj do stanice Touha. Její taneční projev charakterizovala důstojnost, elegance, grácie, laskavost a odhodlanost. Její krásu zdůrazňovaly velké oči, téměř porcelánová pleť a energický nos.

    Dánský choreograf Erik Bruhn (1928 – 1986) s tanečníky hamburského baletu Kevinem Haigenem, Colleen Scott a Ivanem Liškou, New York City 21. březen 1983. Foto FB (zde)

    Když byl Ivan Liška v roce 1998 jmenován ředitelem Bavorského státního baletu v Mnichově, Colleen Scott zahájila další kariéru. Dvacet let působila v mnichovském baletu jako pedagožka a baletní mistryně s velmi pečlivým přístupem, který ji naučila anglická škola, a významně tak přispěla ke zkvalitnění tanečníků i repertoáru. Jako baletní mistryně a pedagožka se mohla podělit o své zkušenosti s velkými dramatickými rolemi i s prací s legendárními choreografy současnosti od Gerharda Bohnera po Hanse van Manena. Muzikalita, pravdivost a vášeň byly hlavními motivy její práce.

    Její zkušenost v posledních letech prospěla i Bavorskému juniorskému baletu Mnichov, který vede Ivan Liška jako ředitel Nadace Heinz Bosl. Zde hrála rozhodující roli v nastudování Triadického baletu Gerharda Bohnera, který spoluvytvořila v roce 1977. Pár dní před svou zcela nečekanou smrtí pracovala s Bavorským juniorským baletem na příkladech stylu Isadory Duncanové. Tato práce je i součástí filmového dokumentu, který je ke zhlédnutí na festivalu Dance 2021.

    Rozhovor Ivana Lišky s Colleen Scott: Vimeo

    Zemřela náhle a nečekaně po úrazu v domácnosti.

    /Zdroj: www.staatsballett.de/


    Komentáře k článku: Zemřela Colleen Scott

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,