Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Zemřela Eva Děpoltová

    Síla osudu (1992). FOTO archiv ND

    Eva Děpoltová

    5. 8. 1945 Bratislava – 16. 7. 2017

    Operní pěvkyně.

    Dvacet pět let byla sólistkou Opery Národního divadla. Na první české scéně zpívala Manon Lescaut, Mozartovu Donu Annu a Hraběnku ve Figarově svatbě, Beethovenovu Leonoru, Smetanovu Anežku a Krasavu. Vynikala v mozartovských postavách i v dramatech, velmi blízká jí byla tvorba Antonína Dvořáka. Na řadě koncertů v Česku i zahraničí vystupovala jako host České filharmonie.

    Absolvovala pražskou AMU, kde byla posluchačkou profesorů Marie Budíkové a Zdeňka Otavy. Později si své školení prohloubila studiem u Jeleny Obrazcovové. Největší vliv na ni ale měly návštěvy soukromých pěveckých hodin u Zdenky Zikové, emeritní primadony vídeňské Státní opery, se kterou ji pojilo dlouholeté velmi upřímné přátelství a která se stala pro Evu Děpoltovou v mnohém životním vzorem.

    Již v době studia vystupovala na mimopražských scénách i v Národním divadle (Mařenka, Milada). Ještě před operní kariérou se ale Děpoltová, podobně jako později Eva Urbanová, věnovala jinému žánru – zpívala s bigbítovou kapelou.

    Lady Macbeth (1978). FOTO archiv SND

    Do operního světa vstoupila později než její vrstevnice, prosadila se ale razantně. Debutovala už v době studií – téměř bez zkoušky vstoupila na operní jeviště v Ústí nad Labem, aby tam ztvárnila roli Milady v Daliborovi; ta se později stala jednou z jejích nejoblíbenějších.

    V roce 1973 se stala členkou opery Státního divadla v Ostravě, odkud přešla do Slovenského národního divadla v Bratislavě. Během svého působení v Ostravě a Bratislavě vytvářela významné role světového i českého repertoáru, které jí brzy otevřely cestu na zahraniční scény. K nim patřily zejména Turandot a Lady Macbeth, s níž hostovala v Německu, v Istanbulu a Teheránu; Violettu zpívala v Düsseldorfu, ve Frankfurtu nad Mohanem Káťu a s Peterem Dvorským vystoupila v Prodané nevěstě.

    V roli Krasavy v inscenaci Libuše (prem. 18. 11. 1983 v Národním divadle) FOTO JAROMÍR SVOBODA

    V roce 1979 se stala sólistkou opery Národního divadla v Praze. Působila zde do 31. prosince 2004. Svůj repertoár zde obohatila zejména o Manon Lescaut, Hraběnku ve Figarově svatbě, Beethovenovu Leonoru, Smetanovu Anežku a Krasavu. Jako host České filharmonie vystupovala na řadě koncertů doma i v zahraničí, a to nejen v Evropě (v Rakousku, Švýcarsku, Francii, Itálii…), ale i v Japonsku.

    Nebyla zpěvačkou, kterou by bylo možno zaškatulkovat do jednoho oboru. Vynikala stejně tak v českých operách, jako v dílech Mozartových a vypjatých dramatických partiích italského repertoáru. Konstantou v její pěvecké kariéře byla role Milady, již zpívala i v inscenaci Dalibora, kterou v italském Cagliari nastudoval režisér Jiří Menzel. Ve slavnostním představení Libuše ke 100. výročí otevření Národního divadla 18. listopadu 1983 ztvárnila roli Krasavy. V květnu následujícího roku ji začala střídat s titulní úlohou.

    1. ledna 2000 zpívala titulní roli Smetanovy Libuše ve slavnostním představení k zahájení projektu Praha – Evropské město kultury 2000. K 200. výročí premiéry Mozartova Donna Giovanniho v pražském Stavovském divadle zpívala Donnu Annu.

    FOTO ARCHIV

    V přenosech operních představení pro Českou televizi účinkovala jako Milada, Libuše, Krasava a Donna Anna, z množství nahrávek pro Český rozhlas stojí na předních místech Lady Macbeth, Leonora (Trubadúr), Mélisanda a live přenos Verdiho Requiem.

    Spolupracovala i s rozhlasem a vydavatelstvími gramofonových desek. Mimo jiné se podílela na mnoha kompletních operních nahrávkách: Šárka, Dalibor, Libuše, Hubička, Šelma Sedlák, Eva, Lucerna, Don Giovanni, Řecké pašije, Hry o Marii. Nahrávka opery Bohuslava Martinů Hry o Marii, v níž ztvárnila roli Pascaliny, získala v roce 1985 Prix Caecilia, již každoročně od 60. let minulého století uděluje Unie belgického hudebního tisku, sdružení profesionálních hudebních kritiků v Belgii ve spolupráci se společností Music Bozar.

    Zemřela po těžké nemoci.

    • Autor:
    • Publikováno: 17. července 2017

    Komentáře k článku: Zemřela Eva Děpoltová

    1. Josef Herman

      Josef Herman

      Poslední rozloučení
      s Evou Děpoltovou se uskuteční ve foyer Národního divadla 24. července ve 14 hodin.

      18.07.2017 (7.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. DN

      Avatar

      Ostatky
      operní pěvkyně Evy Děpoltové, dlouholeté sólistky Národního divadla, budou uloženy do hrobu spravovaného Nadací Život umělce na pražském Vyšehradě, a to ve středu 4. října v 10.30 hodin.
      Zprávu Divadelním novinám zaslala publicistka Radmila Hrdinová a potvrdila ji ředitelka Nadace Ing. Dagmar Hrnčířová.

      21.09.2017 (10.57), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,