Zemřela Hana Bauerová
5. 2. 1931 Praha – 18. 5. 2022
Herečka, legenda činoherního souboru Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, nositelka Ceny Thálie za celoživotní mistrovství.
Již v útlém dětství hrála dětské role v Národním divadle, později jako posluchačka Akademie múzických umění, kde studovala herectví pod vedením Karla Högra, Vlasty Fabiánové či Jiřího Frejky. Krátce působila i v pražském Realistickém divadle. Po absolvování DAMU ji v roce 1951 angažoval Rudolf Kulhánek do činoherního souboru Jihočeského divadla. Celý svůj další profesní život spojila s touto jihočeskou scénou.
Mezi roky 1953 a 2008 zde vystoupila v téměř sto šedesáti inscenacích. Od její Stázy ve Šrámkově Létě a Máti v McDonaghově Mrzáku inishmanském se rozprostírá plejáda hrdinek lidových postav z české klasiky (Jirásek, Tyl, Hrubín), ale “přehrála” se úspěšně i do rolí shakespearovských (Viola ve Večeru tříkrálovém, paní Hošková ve Veselých paničkách windsorských, Chůva v Romeovi a Julii). Její rolí tzv. erbovní se stala titulní postava Kitty Warrenové ve Shawově hořké komedii Živnost paní Warrenové (1975).
Svůj neodolatelný – a diváky obzvlášť milovaný – smysl pro jevištní humor s přesně zacílenou komickou pointou uplatňovala zejména v rolích světového veseloherního repertoáru (Pasqua v Poprasku na laguně, Sostrata v Mandragoře, Fenisa v Chytrých milenkách, Ela Delahayová z Charleovy tety, Lady Brecknellová z komedie Jak je důležitě míti Filipa či Olympie Feraillová z Brouka v hlavě).
S nemenším úspěchem ztvárnila ovšem i dlouhou řadu tzv. “vážných”, psychologicky komplikovanějších úloh. Za všechny připomeňme její další “velkou” Chůvu, tentokrát z Anouilhovy adaptace Antigony, či Andu z Šotolovy hry Možná je na střeše kůň. Škálu velkých komediálních rolí uzavřela nezapomenutelnými kreacemi v rolích tajnůstkářské Abby Brewsterové v Kesselringových Jezinkách a bezinkách a rozkošně hubaté paní Pollingerové ve veselohře Koncert Hermanna Bahra (1991).
Velkou popularitu v šedesátých a sedmdesátých letech získal mezi jihočeskými diváky i HEC (Herecký kabaret), jehož byla spiritus agens. Se svým manželem, členem činohry Josefem Bulíkem (1925 – 2012) a dalšími kolegy z HECu neúnavně rozdávali smích i v nejodlehlejších částech jihočeského regionu.
Neobvyklou, ale vítanou příležitost jí dal také hudební žánr. V průběhu let ztvárnila divadelní divu Corinu i klášterní Fortnýřku v operetě Mam´zelle Nitouche, stejně jako Mirabelu ve Straussově Cikánském baronu.
Vystoupila rovněž v historicky prvním televizním záznamu inscenace před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově (Tvrdohlavá žena, 1967) a stala se i první Málinkou ve světové premiéře Hrubínovy Krásky a zvířete (tamtéž 1970).
Na filmovém plátně se objevila ve Vávrově zpracování Hrubínovy hry Srpnová neděle, v televizním seriálu Největší z pierotů Ivana Baladi či v Dobrodružství kriminalistiky Antonína Moskalyka.
Je autorkou memoárů nazvaných Před oponou za oponou Jihočeského divadla (Jihočeské divadlo 1999). V roce 2020 obdržela Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru činohra.
O jejím úmrtí dnes informovalo Jihočeské divadlo České Budějovice. To nám také sdělilo, že veřejný pohřeb se – na přání paní Bauerové – konat nebude.
/S využitím nekrologu a fotografií JD ČB pro i-DN připravil a zpracoval hul/
Komentáře k článku: Zemřela Hana Bauerová
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)