Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Zemřela legendární Rusalka Milada Šubrtová

    Milada Šubrtová (24. 5. 1924 Lhota u Kralovic – 1. 8. 2011 Praha) patřila k nejvýraznějším osobnostem silné poválečné pěvecké generace. Původně absolventka dvouleté obchodní školy a úřednice studovala zpěv soukromě u Z.Knittla. V roce 1946 nastoupila do souboru Opery 5.května roličkou Lidky ve Smetanových Dvou vdovách a rychle se stala jednou z určujících osobností souboru, kterou zůstala i v  Národním divadle v Praze.

    Snímek archiv ND

    Přes čtyřicet let zpívala nejobtížnější sopránový repertoár v ohromujícím stylovém rozpětí, k němuž ji předurčoval nosný hlas velkého rozsahu vedený spolehlivou pěveckou technikou, která pěvkyni umožnila zpívat i party lyrické a dokonce operetní. Všestrannost byla v tehdejším operním světě nezbytná, přesto spojení lyrického až koloraturního oboru s dramatickým bylo v podání Milady Šubrtové výjimečné a předurčilo ji k hlavním rolím širokého českého a světového repertoáru. Proto interpretovala svou životní roli Rusalky zcela výjimečným a dodnes myslím nepřekonaným způsobem, k jehož charakteristice musíme dodat skvělou výslovnost spolu s emocionálním prožitkem každé fráze.

    Vedle vyhlášených rolí (Rusalka i Cizí kněžna, Milada i Jitka v Daliboru, Libuše i Krasava, Mařenka, Taťána, Tosca, Turandot, Mimi i Musseta v Bohémě,  Donna Anna i Donna Elvíra v Donu Giovannim, Lady Macbeth Verdiho i Šostakoviče) nastudovala řadu méně frekventovaných postav českých i světových (Žena v Lidském hlase, Emilia Marty ve Věci Makropulos, Sieglinda ve Wagnerově Valkýře) v takřka devadesáti inscenacích, naposledy Kněžnu ve Dvořákově opeře Čert a Káča v roce 1983. Nevyhýbala se ani soudobému repertoáru a také operetě, a to převážně v mnoha rozhlasových a gramofonových nahrávkách.

    Měla dispozice stát se světovou hvězdou své doby, kdyby nežila v uzavřených hranicích politických i uměleckých, kdyby neodmítla nabídky z Vídně, Milána a Buenos Aires. Jemná noblesní žena se smyslem pro decentní tichý humor se po skončení kariéry stáhla do ústraní, zvláště pak po tragické smrti svého manžela, dirigenta Jana Husa Tichého (1921-2000) a v důsledku své nemoci. V roce 1999 získala Cenu Thálie za celoživotní mistrovství.


    Komentáře k článku: Zemřela legendární Rusalka Milada Šubrtová

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,