Zemřela Markéta Kyliánová
Markéta Kyliánová
28. 3. 1912 Przemyśl /Halič, Rakousko-Uhersko/ – 2. 12. 2016 Praha
Tanečnice, v době kariéry vystupující pod jménem Rita-Rita, matka choreografa Jiřího Kyliána.
Její rané dětství je spjato s Mariborem, kde otec, štábní kapitán, působil u místního pluku jako vojenský kapelník. Miloval hudbu a sám skládal vlastní skladby. Umělecké sklony své dcery vítal a podporoval rozvoj jejího talentu. Tady také začala její budoucí kariéra „zázračného dítěte“, protože právě zde, ve věku pěti let, Markéta poprvé vstoupila na jeviště. V místním divadle si společně se svým starším bratrem v blíže neurčeném operetním představení zatančila polku. Pak následovaly i další operety.
Po vzniku Československa se rodina Peštova přestěhovala do Opavy, kam byl tatínek Jan povolán k 34. pěšímu pluku. Nadšení jeho dcery pro tanec se však nijak nezmenšilo. I zde bylo středobodem jejího zájmu divadlo. Pokračovala také ve vystupování. Tančila například při slavnostech, které pravidelně pořádal tamní Sokol. Podle jejích slov si jí právě na jedné z těchto akcí všimla hraběnka Maria von Stona, která nadané dítě pozvala, aby vystoupilo i v jejím rodinném zámečku v Třebovicích u Opavy, a postarala se i o další Markétino taneční vzdělání tím, že ji doporučila učitelce baletu Anitě Norée. Jako žákyně její baletní školy Markéta ve svých osmi letech vystupovala v opavském divadle v baletu Pohádka o Honzovi. O rok později viděla v Opavě pohostinské vystoupení jedné z nejslavnějších tanečnic všech dob, Anny Pavlovové, což rozhodlo o jejím budoucím uměleckém směřování.
První její opravdovou taneční pedagožkou byla Madame Guggenmos, hluchoněmá tanečnice a pedagožka, která vedla taneční školu v poměrně dalekém Brně. Následoval tehdy známý a uznávaný pedagog a choreograf Achille Viscusi, za kterým dojížděla do ostravského Národního divadla moravskoslezského, v němž tehdy působil ve funkci baletního mistra.
V té době bylo Markétě Peštové deset let a rodinná rada rozhodla, že by bylo dobré, kdyby své nově nabyté dovednosti v oblasti tance zúročila ve svém vlastním sólovém večeru. Toto představení se odehrálo v Opavě, v sále U Kohouta, a trvalo bezmála dvě hodiny. Malá Markéta vystoupila za doprovodu vojenské kapely, kterou vedl její otec Jan. Večer tvořilo několik choreografií jejích učitelů Achillea Viscusiho a Anity Norée. Tehdy poprvé použila svůj budoucí umělecký pseudonym Rita-Rita. Bylo totiž nevhodné, aby děvče ze slušné rodiny vystupovalo pod vlastním jménem. Přezdívku vymyslela maminka, která dceři někdy říkávala Margarita. Pseudonym se povedl, jméno bylo chytlavé a dobře se vyjímalo na plakátech. Podle pozdějších vzpomínek Markéta svou matku podezírala, že se tenkrát inspirovala slavným rakouským židovským spisovatelem, který si říkal Roda Roda.
Večer se setkal s velkým úspěchem. Otec jej hudebně upravil do komornější podoby a Markéta s ním – za doprovodu rodičů – vyrazila na turné po republice. Hrávala údajně i patnáctkrát do měsíce. Tatínek dceru během vystoupení doprovázel na klavír, maminka se starala o garderobu. Protože byl dceřin úspěch neoddiskutovatelný, bylo ještě v témže roce domluveno sólové vystoupení v pražském Mozarteu, které sklidilo stejně velký divácký ohlas. Markétina kariéra právě zdárně odstartovala. V následujících letech – stále ještě v dětském věku – tančila ve více než třech stovkách samostatných vystoupení. Sklízela ovace diváků i obdiv kritiky.
Když bylo Markétě čtrnáct let, přestěhovala se celá rodina do Prahy. Tatínek byl opět přeložen, tentokrát na prestižní pozici kapelníka u 28. pluku. Zde mladá tanečnice začala nadále prohlubovat své vzdělání a zapsala se do baletní speciálky Remislava Remislavského a do školy Jelizavety Nikolské, kde se seznámila s Bonifaciem Bosquem. Tento hudebník a tanečník původem z Andalusie jí poté vyučoval hře na kastaněty a španělským tancům, pro které se Markéta naprosto nadchla a od té doby je začala zařazovat jako pevnou složku v repertoáru svých vystoupení. Právě díky Bosqueovi vznikla její proslulá Cachucha.
V tomto období svého života vystupovala Markéta Peštová na rozličných plesech, při spolkových oslavách a podobných příležitostech. Udivovala svou krásou, vznešeností a noblesou. Psalo se o ní, že tančí jako víla. Podílela se také na vystoupeních exotického tanečníka Ore Tarraca. S ním tančila kupříkladu v tehdy velmi úspěšném dramatu Démon a matka. Inscenace se hrála až do Tarracovy náhlé smrti v roce 1934.
Markéta dostala angažmá v tanečním souboru Jelizavety Nikolské a v roce 1935 se stala členkou baletu Velké operety, která v té době sídlila v Dlouhé třídě v Praze. Zde působila dva roky. Právě tady zaznamenala velké úspěchy se svými španělskými tanci, mimo jiné i s Jotou Pilaricou, kterou tančila v Lehárově Giudittě
V roce 1937 se přidala ke skupině své přítelkyně z Velké operety Marty Aubrechtové a odjela s ní na zahraniční turné do holandského Amsterodamu. Tam hned po prvním vystoupení dostala nabídku angažmá od impresária Bulgaroffa, který byl zřejmě ruského původu. Od něj do svého repertoáru přibrala i ruské tance. Dohodl jí vystoupení v několika různých podnicích. V Holandsku strávila skoro devět měsíců.
Do své vlasti se vrátila v roce 1939, kdy už byla okupována. Za protektorátu potkala svého budoucího manžela, JUDr. Václava Kyliána, za kterého se v roce 1942 se provdala. Tím se její taneční kariéra definitivně uzavřela. V roce své svatby vystupovala naposled. Její muž si nepřál, aby její umělecká kariéra nadále pokračovala a Markéta Kyliánová dala přednost rodině (údajně ji její manžel nikdy tančit neviděl). Manželé Kyliánovi měli dva syny – 12. května 1945 se narodil Jan, později člen čs. armády, 21. března 1947 se narodil druhý syn Jiří, který ale kráčel ve šlépějích své maminky, stal se tanečníkem a později slavným choreografem, vedoucím NDT.
Do posleních sil zůstala věrná tanečnímu umění jako divák, nevynechala žádnou pražskou baletní premiéru. K jejímu významnému životnímu jubileu jí byla 29. března 2013 věnována premiéra baletu Národního divadla Šípková Růženka.
/Převzato z Tanečních aktualit: zde, upravil hul/
Komentáře k článku: Zemřela Markéta Kyliánová
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)