Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Zemřely Depresivní děti toužící po penězích

    Venuše ve Švehlovce, 7. prosince 2024. Foto Michaela Škvrňáková

    Depresivní děti toužící po penězích

    12. 5. 2004 Hudební divadlo Karlín, Praha – 7. 12. 2024 Venuše ve Švehlovce, Praha

    Nezávislý umělecký gang působící od roku 2013 v pražském divadle Venuše ve Švehlovce.

    Narodil se jako umělecké sdružení vytvářející mezidisciplinární umělecké projekty. Cílem jejich projektů bylo nahlédnout různé prostory z jiné, neobvyklé perspektivy, využít jejich genia loci prostřednictvím zvláštního uměleckého ztvárnění specifického díla a taktéž zdokumentovat stav příslušného objektu.

    V čele sdružení stál od počátku jako jeho předseda, režisér divadelních projektů, dramaturg a performer Jakub Čermák (* 1980, Újezd nad Lesy).

    Jakub Čermák a Martin Falář ve studiu ČRo v roce 2009. Foto Tomáš Vodňsnký

    V roce 2004 se Čermák s dramaturgem a režisérem Martinem Falářem rozhodli dát svým uměleckým fantaziím a ambicím konkrétní tvar a připravili v povodněmi poškozeném Hudebním divadle Karlín inscenaci Čechovova Racka nazvanou Racek v Karlíně. Od té doby realizovali se svými divadelními přáteli množství kulturních projektů, především divadelních cyklů v charismatických a netradičních prostorech.

    Těmto místům vždy v daném projektu „vdechli uměleckou duši“, diváky brávali na cesty do rozličných světů a svým způsobem tak předznamenali projevy imerzivního divadla. Reagovali na aktuální společenská témata, do svých akcí vnášeli silné autorské, výtvarné a herecké interpretační přístupy, tvořili a propagovali progresivní současné umění různých žánrů a druhů (divadlo, literatura, video, film, výtvarné umění). Okouzlujícím šarmem a důvtipem obohacovali nejen pražský kulturní život, ale i další tuzemská či zahraniční města a vesnice.

    V hereckém souboru vystoupila vedle zakládajících členů a postupně se rozšiřující řady příznivců i mnoho známějších osobností, mimo jiné herečky Andrea Berecková, Zuzana Bydžovská, Vanda Hybnerová, Antonie Rašilovová, Josefína Dušková či Radka Fidlerová nebo herci Pavel Neškudla a Daniel Krejčík.

    Po odchodu Martina Faláře ze souboru se jeho řízení, dramaturgii a veškerých režií ujal Jakub Čermák. Soustavně se věnoval především queer tematice z nejrůznějších úhlů pohledu, pracoval jak v podmínkách nezávislé scény, tak později i pro zřizovaná divadla (HD Jihlava. JD České budějovice, Divadlo v Dlouhé), stal se nepřehlédnutelnou osobností českého alternativního divadla.

    Jakub Čermák, Venuše ve Švehlovce, 7. prosince 2024. Foto Michaela Škvrňáková

    V roce 2022 získal Cenu Divadelních novin za imerzivní projekt Happy end v hotelu Chateau Switzerland (2022). Jeho text Očistec si zaslouží každý získal třetí místo na mezinárodní soutěži Dráma v Bratislavě (2022). Festival …příští vlna/ next wave… jej ocenil jako Osobnost roku (2020), získal Cenu české divadelní DNA za mimořádný přínos v oboru alternativního divadla na festivalu Malá inventura (2020), byl opakovaně nominován na Cenu Divadelních novin (2018, 2019, 2021). Jeho online inscenace Memento (MOR) získala Cenu časopisu Svět a divadlo v kategorii “divadlo v karanténě” (2021). Jeho inscenace Marie Stuartovna. Anatomie (dramatu) získala na festivalu OFFenzíva v Ostravě druhé místo (2019). V roce 2023 uvedl osobitou adaptaci Sofoklovy Antigony pro městské divadlo v polském Walbrzychu a Shakespearova Hamleta v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, premiéru vlastního textu Očistec si zaslouží každý i antickou tragédii Trójanky s ukrajinskými herečkami, které nalezly svůj azyl v ČR. Spoluúpracoval i s Horáckým divadlem Jihlava, kde uvedl dvě své inscenace – Utrpení mladého Werthera podle J. W. Goetha (2019) a Bergmanovy Šepoty a výkřiky (2022). Český rozhlas uvedl jeho hru Lidické ženy, kterou i režíroval a která byla vybrána na shortlist festivalu Europe Prix. V roce 2021 vytvořil 5-ti dílný online seriál Osudy dobrého vojáka Švejka za světové pandemie a pro soubor Ensemble Damian režíroval první českou queer operu Poklad Arkádie s hudbou Tomáše Hanzlíka. Režíroval i světovou premiéru bestselleru Dánská dívka v Divadle Na Fidlovačce.

    Marcela Magdová, Venuše ve Švehlovce, 7. prosince 2024. Foto Michaela Škvrňáková

    Vzpomeňme na inscenace a projekty Depresivních dětí, kdy ještě neměly stálý prostor: Noci v mauzoleu – (2006) divadelní projekt v Památníku na Vítkově, zahrnoval představení Dea Loher – Třetí sektor, Zánik domu Usherů podle E. A. Poea, Camusova Caligulu, představení Zveme Vás na oslavu Ludwigova návratu podle Thomase Bernharda a scénická koláž na téma Faidra. Noci na nádraží – (2007) cyklus divadelních představení v budovách Hlavního nádraží v Praze. V rámci projektu byla realizována představení: Višňový Sade podle textů markýze de Sade a Čechovova Višňového sadu, Aischylova Oresteia, Schillerův Don Carlos, dále performance Noc ing. Pernera (ve spolupráci s bezdomoveckým divadlem Ježek a Čížek), cyklus scénických čtení her s gender tematikou pod souhrnným názvem Inženýrky ducha a scénické čtení Taboriho Kanibalů. Noci v bytě – (2008) projekt bytového divadla, představení: Návštěva staré dámy (České nebe) podle F. Dürrenmatta ve Volmanově vile, Zveme Vás na oslavu Ludwigova návratu podle Thomase Bernharda a Salome Oscara Wildea. Lovci a kanibalové – (2009) je divadelní diptych s tematikou holocaustu, který obsahuje drama Kanibalové Georga Taboriho a Lovecká společnost Thomase Bernharda; oba projekty byly v prosinci 2009 uváděny holešovické La Fabrice v Praze. Reliquiarum – (2009) sociálně-divadelní happening inspirovaný kaplí sv. Kříže na Karlštejně a obchodním domem Palladium v Praze; Depresivní děti si vybrali významné osobnosti nejrůznějších oblastí lidské činnosti 20. století jako „svaté vojsko současného světa“. Premiéra se konala v červnu 2009 na festivalu Divadlo Evropských regionů v Hradci Králové; druhé představení na festivalu Divadlo v Plzni v září 2009 a třetí na festivalu …příští vlna/next wave… v Praze, také roku 2011 v rámci projektu Perverze v Čechách v divadle Husa na provázku v Brně a na Pražském Quadriennale 2011, kde DDTpP vytvořily část expozice českého pavilonu v Sekci zemí a regionů. Bernhard Monument – (2010) divadelní cyklus několika her Thomase Bernharda uvedený v různých prostorech Památníku na Vítkově, kde byl uváděn od května do října 2010. V průběhu roku byly uvedeny tyto texty: Lovecká společnost, Kulturštrůdl, Kalkwerk, Prezident a Alžběta II. V říjnu 2010 Národní muzeum rozhodlo o ukončení projektu a z původně zamýšleného cyklu tak zbylo pouze torzo. Zahradní slavnost – (2010) hra Václava Havla, na přání režiséra Vladimíra Morávka byla uvedena v premiéře na festivalu Divadelní svět Brno v Divadle Husa na provázku. Velké zrcadlo – (2011) pro festival …příští vlna/next wave… DDTpP vytvořil performanci svůj dosud personálně nejrozsáhlejší počin. Při uvedení v NoD v Praze a v brněnské Huse na provázku v něm vystupovalo až 50 performerů. My Father´s Secret – (2011) mezinárodní projekt, který se zabývá tématem „neviditelnosti“ gay komunity v bývalých socialistických zemích před pádem železné opony. Premiéra se odehrála v prosinci 2011 v Drážďanech. Loni v Marienbadu. Made in Czechoslovakia – podle filmu autora námětu a scénáře Alaina Robbe-Grilleta a režiséra Alaina Resnaise (premiéra 12. 7. 2013).

    Tereza Konrádová, Venuše ve Švehlovce, 7. prosince 2024. Foto Michaela Škvrňáková

    Tímto projektem vstoupily DDTpP do prostoru nynější Venuše ve Švehlovce, de facto jí začínaly zdejší obnovený (po klubu Belmondo v devadesátých letech) provoz. Následovaly inscenace a projekty (režie vždy Jakub Čermák): Makropulos (prem.: 16. 10. 2012, uváděno do: květen 2016), 120 dnů Sodomy (prem.: 7. 10. 2014, uváděno do: listopad 2022), Kabaret Sade (prem.: 21. 9. 2015, uváděno do: rok 2016), Můj dům, můj hrad (prem.: 23. 2. 2016, uváděno do: duben 2018), Martyrium aneb Umění trpět (prem.: 7. 6. 2016, uváděno do: říjen 2019), Kartografie pekla: Domov (prem.: 19. 9. 2016, uváděno do: rok 2016), Naši furianti (prem.: 9. 4. 2017, uváděno do: říjen 2021), Bordel L’Amour (prem.: 20. 4. 2018, uváděno do: květen 2022), Marie Stuartovna. Anatomie (dramatu) (prem.: 28. 11. 2019), Zlý jelen (prem.: 13. 7. 2021, uváděno do: květen 2024), Kdo zabil mého otce (prem.: 17. 11. 2021, poslední uvedení: leden 2025), Očistec si zaslouží každý (prem.: 14. 6. 2022, poslední uvedení: prosinec 2024), Playroom: Sexy storytelling (prem.: 14.2.2024, poslední uvedení: prosinec 2024), O polednách (prem.: 17.3.2024).

    Jakub Čermák si začíná stříhat vlasy (Venuše ve Švehlovce, 7. prosince 2024). Foto Michaela Škvrňáková

    Soubor zemřel z rozhodnutí Jakuba Čermáka, který se tuto sezonu stal uměleckých šéfem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a neměl na vedení tělesa a jeho aktivity už dostatek psychických i fyzických sil. Jeho v posledních letech nejbližší spolupracovnice Bára Šupová hodlá navázat na činnost DDTpP ve Venuši ve Švehlovce vlastními aktivitami, do nichž zapojuje členy zemřelého souboru.

    Exitus nastal mezi 22. a 23. hodinou… (Venuše ve Švehlovce, 7. prosince 2024). Foto Michaela Škvrňáková

    Skon nastal v sobotu 7. prosince ve Venuši ve Švehlovce funerální konferencí uspořádanou „k příležitosti zániku umělecké entity Depresivní děti touží po penězích“ nazvanou Dvacetiletí a šlus. Od 18 hodin vystoupila řada řečníků (Vladimír Hulec, Marcela Magdová, Tereza Konrádová) včetně samotných hudebníků, performerů a spolupracovníků zaniklého souboru (Jiří Ratajík, Stanislav Štoček, Barbora Šupová), promítaly se Čermákovy filmy, videonahrávky souboru, fotografie a dokumenty z celého jeho dvacetiletí. Konfrerencí provázela trojice Jakub Čermák, Barbora Šupová a Jiří Ratajík. Na závěr si Jakub Čermák rituálně oholil vlasy na hlavě, které pak nabídl všem přítomným k osobním uchováním. Exitus nastal mezi 22. a 23. hodinou.

    /Pro iDN z více zdrojů – především i-divadla, Wikipedie a webových stránek souboru – zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 10. prosince 2024

    Komentáře k článku: Zemřely Depresivní děti toužící po penězích

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,