Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Žena musí vydobýt své místo

    Aktuální 27. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka od 9. listopadu do 4. prosince přinese výběr výrazných německojazyčných inscenací z repertoáru Deutsches SchauSpielHaus Hamburg, Berliner Ensemble, Maxim Gorki Theater, Schauspiel Hannover či Volkstheater Wien. Představení budou uváděna s českými titulky. Součástí přehlídky bude česká inscenace původně německojazyčného textu, za kterou festival každoročně uděluje Cenu Josefa Balvína. Na festivalový program se vrací oblíbený divadelní výlet – tentokrát do Mnichova, do Münchner Kammerspiele. A chybět nebude atraktivní off-program s výstavou, moderovanými online-diskusemi s německojazyčnými divadelníky a dalšími tematickými akcemi.

    3 sestry. Foto: Patrick Sobottka

    Sloganem letošního ročníku je slovní spojení Herr*innen, které vyjadřuje výraznou dramaturgickou linku silných ženských aktérek, osudů a světa, v němž si žena musí vydobýt své místo. Ve sloganu číhá pán – Herr, z něhož však vzejde vládkyně. Uvidíme zpracování Richarda III. v titulní roli s přední herečkou hamburského souboru, Sluha dvou pánů se představí v čistě ženském obsazení, Osamělé duše z Vídně líčí několik typů ženské osobnosti, Slippery Slope pak formou muzikálu ukáže současný svět cancel culture. Do Mnichova se vypravíme na Like Lovers Do, barvitou a ostrou inscenaci o patriarchálním genderovém modelu jako systému násilí. V popředí letošní dramaturgie stojí žena (ponížená, bilancující, triumfující…) – nejen jako současné téma, ale i v podobě brilantních představitelek herecké profese, konstatuje Petr Štědroň, ředitel festivalu.

    Letošní novinkou, která zaznamenala značný ohlas, je Open call pro mladé talenty. Přihlásilo se 32 inscenací, vítěz vzešel z náročného, několikakolového výběru. Stal se jím počin Hochschule für Musik und Theater Hamburg 3 sestry. K vidění bude v pátek 2. 12. v NoDu. Pražský divadelní festival německého jazyka se snaží reagovat na aktuální podněty současného divadelního umění. Prostřednictvím Open call 2022 chceme podpořit zajímavé autorské projekty studentů německojazyčných uměleckých škol či jejich čerstvých absolventů, kterým poskytneme vhodné prostory pro uvedení a patřičnou propagaci jejich tvorby. Máme velkou radost, že se nám sešly kvalitní divadelní produkce, výjimečné dramaturgií, režijní a scénografickou koncepcí či hereckými výkony, dodal Petr Štědroň.

    Deutsches SchauSpielHaus Hamburg. Foto: Monika Rittershaus.

    Program 27. ročníku prestižní přehlídky je od prvního dne nabitý událostmi, které určitě stojí za pozornost. O velkolepý úvod se ve středu 9. 11. ve Stavovském divadle postará oceňovaný počin Deutsches SchauSpielHaus Hamburg. Režisérka Karin Henkel ve své inscenaci Richard the Kid & the King vycházela ze shakespearovských královských dramat Jindřich VI. a Richard III. V hlavní roli Richarda exceluje Lina Beckmann.

    Ein Mann seiner Klasse. Foto: archiv festivalu

    V sobotu 12. 11. je festivalové publikum zváno na divadelní výlet do Münchner Kammerspiele na inscenaci Like Lovers Do (Memoáry Medúzy).  Medúza, incestní dítě dvou mořských tvorů, je v Athénině chrámu svedena a znásilněna bohem moře Poseidonem. Athéna se rozzuří a promění Medúzu v okřídlenou postavu s hadími vlasy. Kdo ji uvidí, zkamení. Mnoho mužů už se vydalo na cestu, aby jí uřízli hlavu a přivlastnili si tak její moc. Uspěje až Perseus – s Athéninou pomocí. Antihrdinka je přelstěna a sťata… Text Sivan Ben Yishai je moderní studií patriarchálního genderového modelu jako systému násilí, který překračuje hranice kultur a epoch a dál se reprodukuje, protože je tolerován a podporován.

    Přímo na místě činu, ve Stavovském divadle, se v pátek 18. 11. odehraje experimentální vědecká konference. Na hraně odborného příspěvku a performativní události rekapituluje, jak se Stavovské divadlo stalo součástí Divadla národního. Jednorázový projekt Stavovské národu! v režii Petry Tejnorové přivede na jeviště nejen herce, ale také renomované odborníky. Divadelní investigace na pomezí reality a fikce bude příležitostí vyvolat duchy minulosti a promluvit s nimi o tom, jaké pocity v nich obsazení divadla zanechalo.

    Sluha dvou pánů. Foto: JR Berliner

    V Divadle Komedie v sobotu 19. a neděli 20. 11. vybuchne nálož komediálního dynamitu v podání souboru Berliner Ensemble. Režisér Antú Romero Nunes posunul Goldoniho základní schéma na další úroveň, když Sluhu dvou pánů obsadil výhradně herečkami, čímž ještě více podpořil záměny i dvojsmysly. Truffaldino se tak opět rychle zamotá do všemožných potíží a stále složitějších propletenců a diváci se budou skvěle bavit.

    Münchner Kammerspiele: Like Lovers Do (Memoiren der Medusa) Foto: Krafft Angerer

    Pražský divadelní festival německého jazyka se snaží každoročně motivovat českou divadelní scénu jednak svou hlavní činností, kterou do ní vnáší impulsy prostřednictvím německojazyčného divadla, ale i přímo, každoročním oceněním nejlepší české inscenace původně německojazyčného textu – Cenou Josefa Balvína. O laureátovi rozhoduje porota kritiků Divadelních novin. Ten letošní se představí ve středu 23. 11. v La Fabrice. Stalo se jím brněnské HaDivadlo s inscenací Zeď – adaptací kultovního rakouského románu Marlen Haushofer, který v roce 1963 upoutal úsporným jazykovým stylem i radikálně uchopenou alegoričností. Režisérka Kamila Polívková do hlavní role obsadila Terezu Hofovou.

    V sobotu 26. a v neděli 27. 11. holešovická La Fabrika přivítá Staatstheater Hannover s inscenací Muž své třídy. Jde o zdařilou adaptaci debutového románu Christiana Barona z roku 2020, v němž se ohlíží za dětstvím v dělnické rodině v Kaiserslauternu. Baron vypráví o skandální chudobě v bohaté zemi, o účinných mechanismech vyloučení ze společnosti, o boji za hrdost a důstojnost; proti výsměchu okolí staví dojemný životopis rodiny.

    Deutsches SchauSpielHaus Hamburg: „Richard the Kid & the King“ Foto: Monika Rittershaus.

    Do Divadla na Vinohradech v sobotu 3. 12. vstoupí Osamělé duše – adaptace dramatu Gerharta Hauptmanna z repertoáru Volkstheater Wien. Vše se točí kolem dilematu svobody, lpění na tradicích, hledání nových vztahových modelů – a osobního štěstí, které si mezi všemi těmito polohami musí najít svou cestu. Autor zároveň klade otázky po našem způsobu soužití, které jsou aktuální i dnes: Jak velkou oběť jsme ochotni podstoupit, jak silně trvám na své seberealizaci? Jak se můžeme cítit svobodní, aniž bychom brali svobodu ostatním?

    Berlínský Maxim Gorki Theater do Divadla pod Palmovkou v neděli 4. prosince přiveze muzikál Slippery Slope. Režisérka Yael Ronen, skladatel Shlomi Shaban a herecký soubor se ve Slippery Slope s chutí pouštějí do touhy po jednoduchých pravdách a do manipulativního potenciálu dobré strategie vyprávění – naštvaná hudební revue o umění a moci v postfaktické společnosti.

    Součástí letošního 27. ročníku festivalu bude bohatý off-program. Výstava Přes východ na západ se věnuje osudům 13 osob, občanů NDR, kteří se v září 1989 rozhodli pro útěk ze země přes západoněmecké velvyslanectví v ČSSR.  Výstava je k vidění od 11. do 30. 11. v Divadle Na zábradlí. MeetFactory 12. 11. uvede českou premiéru inscenace 675 malých korálků červených jako zlost, jejíž text je koláží z tvorby Judith Hermann. Autorská dvojjazyčná inscenace Die Reise, výsledek spolupráce platformy Terén Brno a Landestheater Niederösterreich Sankt Pölten, dostane prostor 19. a 20. 11. v NoDu. Mladá pražská režisérka Anna Klimešová se s německy a česky mluvícím souborem vydává na literárněvědnou cestu do dnešního pohraničí. Eliadovu knihovnu v Divadle Na zábradlí 1. 12. rozezvučí premiéra zpěvohry Písňozávod – společného projektu česko-německého kabaretu To téma a jódlbandu Jodelix.  Hudba, která se dotýká, která spojuje, to se člověk rád zaposlouchá, protože…no, proč vlastně? Pocitům a zážitkům, které se staly písněmi, těm zkrátka rozumíme tím, že je posloucháme. A z poslouchání se stane… sounáležitost.

    • Autor:
    • Publikováno: 13. října 2022

    Komentáře k článku: Žena musí vydobýt své místo

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,