Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Živé umění není jen Národní divadlo

    Ministerstvo kultury by mělo podle návrhu státního rozpočtu, který ve středu 21. listopadu schválila vláda, příští rok hospodařit s téměř devíti miliardami korun. Přestože by výdaje resortu měly být o více než pět procent vyšší proti letošnímu rozpočtu, na živé umění chce MK věnovat opět procent méně než letos. Největší sumu, téměř dvě třetiny rozpočtu, dostanou příspěvkové organizace.

    FOTO archiv

    I z kulturní obce proto zaznívají hlasy, zda ministerstvo není jen tím, kdo peníze přerozděluje, a nemohlo by být nahrazeno jakousi radou pro kulturu fungující při jiném státním úřadu. Návrh rozpočtu, který je letos již třetím, začne Sněmovna projednávat 28. listopadu.
    Peněz na živé umění ubude, přestože celkový rozpočet kultury lehce vzroste – stejně jako letos. Na podporu současné tvorby umělcům, nakladatelům, pořadatelům festivalů či galeristům by mělo jít 280 milionů Kč oproti letošním 370 milionům. Letos ministerstvo v průběhu roku uvolnilo dalších 60 milionů, ty se však přerozdělily do téměř desítky dotačních řízení. Tři desítky příspěvkových organizací přitom dostávají každým rokem více peněz, příští rok by to mělo být 5,9 miliardy Kč. Další peníze MK odčerpají výdaje na platy duchovních – v roce 2013 to bude 1,4 miliardy Kč.

    Jan Vávra – manažer kulturního časopisu A2. Zastupuje iniciativu Za Česko kulturní, která poprvé vystoupila 25. března 2009 při zahájení pražské mezinárodní konference Fórum pro kreativní Evropu. Sdružuje zástupce nestátních neziskových kulturních a uměleckých organizací a další osobnosti pracující v oblasti neziskových aktivit různých uměleckých a kulturních oborů v celé České republice. FOTO archiv

    Ministerstvo si musí uvědomit jednu věc: živé umění není jen Národní divadlo, a i to spravuje ministerstvo podle událostí z minulé doby špatně, řekl Jan Vávra z iniciativy pro podporu živého umění Za Česko kulturní. Rozevírají se nůžky mezi přímo financovanými institucemi ze státního rozpočtu a neziskovými organizacemi, jejichž správa je efektivnější, ale nikdo tyto argumenty neslyší. Velké molochy státu moc neušetří, dodal.

    Olga Škochová-Bláhová. FOTO archiv

    Celkový rozpočet na živé umění odpovídá zhruba polovině státní dotace pro Národní divadlo, a to by kapitola Kulturní aktivity měla zahrnout všechny obory, nejen divadlo. Peníze pro živé umění se snižují už několik let po sobě. Přitom proto, aby systém fungoval, není potřeba nic jiného než kdekoliv jinde: kvalitní rozdělování peněz, lidé, kteří jsou kompetentní, mají o resort zájem a za věc dokážou uvnitř systému bojovat a je na ně vidět, říká Olga Škochová, scénografka, performerka a art managerka, která se angažuje v rámci iniciativy Za Česko kulturní a zabývá se i kulturní politikou. Pokud by se začalo kompetentně a veřejně uvažovat o zrušení Ministerstva kultury a jeho nahrazení nějakou formou rady pro umění, tak by se konečně prolomila i transformace příspěvkových organizací, soudí Škochová.

    Se svými příspěvkovými organizacemi si MK podle kritiků neví rady – ani po roce například neřeklo, jaké zadání přesně má pro nového ředitele Národního divadla, přičemž bývalého ředitele Ondřeje Černého odvolalo půl roku před koncem jeho mandátu. Ředitele Národní galerie udržuje týdny či měsíce v nejistotě, zda instituci dále povede, i když není údajně spokojeno s předloženými materiály o dalším směřování NG.
    Otázku svých příspěvkových organizací, mezi nimiž je mnoho institucí, u nichž je sporné, zda je musí zřizovat stát, a ne třeba obce či kraje, se snažili řešit někteří Hanákové předchůdci. Současné vedení ministerstva se ale změnou ve fungování příspěvkových organizací nebo tím, že by některé z nich převedlo na jiné subjekty, nezabývá.
    O změnu statutu přitom usilují mnohé z nich – prospěla by podle odborných grémií jak Národní galerii tak i Národnímu divadlu. Již dlouho se mluví o tom, že lepší postavení by těmto velkým organizacím zajistil statut veřejné kulturní instituce, zatím však není legislativně zakotven.

    /Převzato z Divadlo.cz: MK by mělo mít příští rok devět miliard. Živému umění ale nepřidá./

    • Autor:
    • Publikováno: 24. listopadu 2012

    Komentáře k článku: Živé umění není jen Národní divadlo

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Vede-li ministerstvo
      tak evidentně nekompetentní osoba, jako je paní Hanáková, můžeme se nadít čehokoli.
      Posledním kompetentním ministrem kultury byl Pavel Tigrid, potom už to byl vždycky jenom větší či menší malér. Praktičtí umělci se neosvědčili, od Dostála přes Riedelbaucha až po Jandáka. Třeštíková včas utekla. Uhde a Stropnický snad alespoň neškodili.

      24.11.2012 (13.35), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Marek

      Avatar

      Mluvčí ministerstva kultury Markéta Ševčíková
      prohlásila na jednom brífingu, že v momentání situaci je kultura zbytná. Ptám se tedy, co na ministerstvu ještě pohledává? Vzhledem k nekompetentnosti ministryně Aleny Hanákové považuji za zbytné celé Ministerstvo kultury.

      25.11.2012 (14.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Václav Kozelský

      Avatar

      Dovoluji si nesouhlasit s panem Pavlovským.
      Pan Tigrid, pokud vím, považoval MK za zbytečné a chtěl je zrušit. Těžko o takovém ministru kultury tvrdit, že byl kompetentním ministrem kultury. A také se domnívám, že právě Pavel Dostál byl příkladem velmi kompetentního ministra.

      26.11.2012 (13.03), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,