Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Zlatá Kutná Hora (No. 3)
Závěrečný den jubilejní desáté edice mezinárodního Divadelního festivalu Kutná Hora mimo jiné dokázal, že starobylé město je nanejvýš vhodné i k pouliční umělecké produkci. Utěšeně pokračovala dramaturgická diskuse, tentokrát na ožehavé téma Práce s autory. Na půdě Městské knihovny pak byly prezentovány výstupy z Rezidenčního programu pro dramatiky ze států bývalého sovětského bloku, který v Kutné hoře realizuje spolek Rekultur, a to v koprodukci s DFKH a Divadlem X10 a projektem New Stages Southeast, jehož výsledky byly prezentovány na DFKH v minulém roce.
Nádherně prozářené odpoledne pak v parku pod Vlašským dvorem patřilo příjemně hypnotickým Mikrosvětům Jazmíny Piktorové a Sabiny Bočkové, jež hravou i nenásilně interaktivní formou neokázale zpřítomňují nevšední krásu zdánlivě obyčejných věcí. Inscenace, přístupná divákům dětským i dospělým okouzluje přirozeným propojením pohybu a imaginace, pro niž představuje ideální první kontakt se scénickým uměním, i skvostný programový otvírák závěrečného dne. Laskonka!
Koprodukční projekt The Power Game (Velká Británie, Mexiko, Česká republika), uvedený v malém sále Tylova divadla sice ohledává navýsost aktuální téma manipulace, ale činí tak prostřednictvím dosti již omšelých výrazových prostředků. Rozmarné řádění dvojice poměrně čilých staříků, které s gustem představují autorky inscenace Andrea Miltnerová a Sofía Mayorga sice ve svých světlejších chvilkách připomene Ionescovy Židle, či poetickou spřízněnost s Boháčovou nonverbální variací na Havlovu Audienci Antiwords, permanentní odkazování na tradiční, a proto značně předvídatelné postupy se v úzké návaznosti na takřka nulovou gradaci monotónního kusu postupně stává hlavním spouštěcím mechanismem divákovy letargie. Ultimátní uspávanka!
Antickou programovou linii letošního ročníku na hlavní scéně završila inscenace Odysea bratislavského divadla Ludus. To se v poslední době úspěšně vymaňuje z dlouholeté škatulky divadla pro mládež, a razantně se otevírá i vyspělejším věkovým skupinám, jež na jeho tvorbě nezřídka vyrůstaly. Dokladem je i dramaturgicky svěží, režijně poutavá, a herecky koncentrovaná jevištní interpretace Schimmelpfennigovy homérské variace. Mladý slovenský režisér evropského věhlasu Dávid Paška si ironicky pohrává s prazákladním evropským mýtem, aby došel k veskrze nadčasovému humanistickému apelu, jenž je v sugestivním kontrastu s alarmující aktuální politickou situací na Slovensku. Tu pregnantně shrnula navazující diskuse s režisérem Paškou a ředitelem divadla Ludus, renomovaným dramaturgem Martinem Kubranem, jejíž moderace se ujal Vít Svoboda z Deníku N.
Vtahující noční festivalová coda se odehrála v šapitó, jež ovládly temně vzrušující zvukové vize radikálního německého art univerzála Kalase Liebfrieda. Osobně bych raději tančil, než se nechal bičovat notami a bujným houštím zvukových stěn, jako strašidelná kulisa k přátelským šepotům nicméně jeho finální set fungoval skvěle. Stoupající chlad pak zbytky účastníků záhy zahnal do utěšitelské náruče kutnohorských nočních podniků. Loučili jsme se, jak jinak, nad ránem, v místní kombinaci baru a diskotéky z pekla, v níž se rozpustilí členové festivalového kmene rozmarně mísili se zástupem mladých žen, loučících se svobodou značně již rozjařené budoucí nevěsty. K odchodu nám hráli Holki a Lunetic. Co víc si přát? Pro příště snad jen poněkud větší přívětivost pracovnické čety Městského divadla Kutná Hora, jejíž reprezentanti se v závěru zdáli býti poněkud roztrpčeni neustálou přítomností netradičních zjevů, a často zbytečně štkali. Má decentní výtka přitom rozhodně nemíří k personálu divadelní kavárny, jehož vstřícnost byla naopak totálně příkladná!
///
Závěrečné resumé: Divadelní Festival Kutná Hora disponuje:
Smělou a komplexní uměleckou vizí.
Vynikající, do detailu dotaženou organizací.
Programem, jenž ve vyrovnaném poměru snoubí umění, vzdělání, společné diskuse a další komunikační platformy i čirou zábavu.
Vtahující, přátelsky neformální atmosférou, jež nestaví bariéry ani nedělá rozdíly.
Je vynikající alternativou opulentním molochům, otevřenou všem zájemcům o kvalitní, tematicky i formálně progresivní divadlo. Nebudu lhát, zamiloval jsem se.
Srdečné díky, Kutná Horo!
///
Další reportáže z festivalu si můžete přečíst zde.
Komentáře k článku: Zlatá Kutná Hora (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)