Zlatá sedmnáctá Flora (No. 5)
Divadelní Flora vstupuje do svých posledních dnů a opět dobývá prostor Moravského divadla. Režisér Jan Mikulášek přijel do Olomouce a tím symbolicky odstartoval první uvedení několika svých inscenací vzniklých za poslední dvě sezony, které budou mít možnost diváci zhlédnout.
Ale nejprve zpět k taneční linii, kde je třeba zmínit středeční Artemis v zrcadle. Projekt Amamora Artigy (režie, dramaturgie) a Nikoly Križkové (choreografie) v hlavní roli, tematizoval postavu řecké bohyně lovu. Spíše než o klasickou pohybovou inscenaci se jednalo o zamyšlení, prožití Artemis a jejího osudu. Minimalistickou (ale do detailu přesnou) choreografii zdůrazňovala bohatá scéna rozdělená zrcadlem.
Ve čtvrtek se pak představil přední český soubor VerTeDance se svou oceňovanou inscenací Simulante Bande. Choreografie pro dva tanečníky a dvě handicapované ne-tanečnice je chytrou a silnou výpovědí zaměřenou na mezilidské vztahy. Inscenace nepostrádá hravost ani humor, zároveň poukazuje na vnímání handicapu „běžným“ člověkem, který má neustále tendenci pomáhat, i když jeho konání je ve výsledku opačné. Všichni jsme lidi, tak proč se k sobě chováme jinak?
Ve stejný den dramaturgie zařadila do off-programu i krátké představení neziskové organizace SPOLU Olomouc. Ta podporuje lidi se zdravotním (primárně mentálním) postižením a ve svém divadelním programu připravuje se studenty Speciální pedagogiky – Dramaterapie různé projekty. Ty se již v loňských ročnících festivalu těšily velkému zájmu, ať už My chceme hrát(ch) (2008) či Kráska a zvíře v nás (2012). Letošní Bylo, nebylo, bude, nebude je hrou na pohádkové bytosti, kterou si podle slov režisérky Dariny Deákové chtěli účastníci sami zkusit.
Zakončením a zároveň vrcholem dne pak byl nejnovější počin Jana Mikuláška Zlatá šedesátá. Inscenace vychází z osobních poznámek, v čemž nejvíc připomíná veleúspěšnou inscenaci Korespondence W+V. Z deníku Pavla Juráčka, jednoho z představitelů filmové Nové vlny, akcentuje jak jeho osobní život, tak pohled na politickou situaci, ve které žil a divákům tak předkládá neidealizovaný pohled na „zlatá šedesátá“. Mikulášek pokračuje ve své typické divadelní řeči, aniž by ztrácel na naléhavosti či aktuálnosti.
Komentáře k článku: Zlatá sedmnáctá Flora (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)