ZPRÁVY: Fantaskní a hravý kabaret Jana Nebeského je inscenací roku – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Zprávy

ZPRÁVY: Fantaskní a hravý kabaret Jana Nebeského je inscenací roku

Wernisch v režii Jana Nebeského je inscenací roku 2024, která se uděluje na základě ankety kritiků vyhlašované časopisem Svět a divadlo. Cen kritiky (dříve Alfréda Radoka), se dnes večer udělovaly v Divadle Na zábradlí a v hereckých kategoriích zvítězili Denisa Barešová, která cenu získala za titulní roli v Paní Bovaryové (Národní divadlo, režie Tomáš Loužný), a Mark Kristián Hochman za titulní roli v inscenaci Vojcek_jednorozměrný člověk. Tu se souborem Lachende Bestien nastudoval Michal Hába.

Ankety se letos zúčastnilo 65 divadelních kritiků. Prostým součtem jejich hlasů byli určeni nominovaní, ti, kdo se v každé kategorii umístili na prvních třech místech. V osmi tradičních kategoriích bylo nominováno celkem 24 umělců.

Vítězná inscenace roku Wernisch uvedený na Nové scéně Národního divadla Praha  FOTO MARTIN ŠPELDA

Inscenace Wernisch, kterou Jan Nebeský uvedl v Národním divadle, je jedinečnou koláží, kabaretem z díla básníka Ivana Wernische, nádherná fantaskní a obrazivá podívaná, gejzír výtvarně-režijních nápadů. Na scénáři se podílela dramaturgyně Jana Slouková a kostýmy vytvořila Petra Vlachynská, která se společně s režisérem podílela na scénografii. Pro Wernische hlasovalo 14 kritiků, druhý Vojcek v režii Michala Háby získal 13 hlasů a na pomyslném třetím místě figuruje Dvořákova Rusalka v režii Davida Radoka (ND Brno), o čtvrté a páté místo se dělí Médea Jakuba Šmída (NDM Ostrava) a Cesta dlouhého dne do noci (režie Ivan Buraj, Divadlo v Dlouhé).

Denisa Barešová jako Ema Bovaryová (na snímku s Radúzem Máchou) získala nejvíce hlasů v ženské kategorii. FOTO PETR NEUBERT

Denisa Barešová v kategorii Ženský herecký výkon obdržela cenu za roli Emy Bovaryové a zvítězila s velkou převahou sedmnácti hlasů, za ní se umístila Tereza Dočkalová v inscenaci hry Ester Bol Máma a Barbora Lukešová jako Mary Tyronová v Cestě dlouhého dne do noci.

Nejvíce hlasů v mužské kategorii získal Mark Kristán Hochman za titulní roli ve Vojckovi  FOTO PATRIK BORECKÝ

Mark Kristián Hochman (Vojcek) „za muže“ rovněž získal velký počet hlasů, za ním se pak umístili Martin Pechlát (titulní role v inscenaci Casanova Jana Nebeského) a posléze Robert Mikluš za roli Hendrika Höfgena v Mefistovi Mariána Amslera.

Kategorie Divadlo roku byla poměrně vyrovnaná, zvítězilo v ní Divadlo Petra Bezruče s počtem deseti hlasů a za ním vždy o hlas méně figuruje Divadlo Na zábradlí a Švandovo divadlo. Nejlepší poprvé uvedenou českou hrou roku jsou Lhářky Kláry Vlasákové, které nastudovala Natália Deáková v Divadle LETÍ v dramaturgii Marie Špalové, ve scénografii tentokrát bodovaly loutky, cenu si odnesla Berta Doubková za výpravu ke kouzelnému remaku Alberta Lamorisse Červený balónek, pod nímž je podepsaná režisérka Michaela Homolová a Vít Peřina s kolektivem, inscenace vznikla v Naivním divadle Liberec. Inscenace Wernisch se objevila ve více kategoriích, cenu za hudbu k ní získal Aleš Březina. Talentem roku se stal herec, skladatel a autor Vojtěch Franců známý převážně z inscenací Geisslers Hofcomoedianten. V neoceňované kategorii Největší zážitek ze zahraničního divadla se na prvním místě v anketě umístily dvě inscenace: opera Leoše Janáčka Věc Makropulos, kterou v hudebním nastudování Roberta Jindry a režii Clause Gutha uvedla berlínská Staatsoper Unter den Linden a k vidění byla na festivalu Janáček Brno 2024, a euripidovská variace Medea’s Children, kterou s dětmi a souborem NTGent nastudoval Milo Rau a k vidění byla na festivalu Pražské křižovatky 2024.

Anketa tentokrát nepřinesla výrazná překvapení, potvrdila známé kvality, ale také naznačila vývoj některých scén směrem vzhůru, v různých kategoriích třeba bodovala Činohra Národního divadla, Švandovo divadlo, Divadlo Na zábradlí, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno, Činoherní studio Ústí nad Labem, Jan Nebeský, Michal Hába, Jakub Šmíd, Petra Vlachynská, David Radok, Ivan Buraj. Kompletní výsledky jsou k dispozici v prvním čísle letošního roku časopisu Svět a divadlo, které právě vychází.

 

CENY DIVADELNÍ KRITIKY ZA ROK 2024

33. ročník cen udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo

INSCENACE ROKU 2024

IVAN WERNISCH, JAN NEBESKÝ, JANA SLOUKOVÁ: WERNISCH

režie Jan Nebeský, dramaturgie Jana Slouková, scéna Jan Nebeský a Petra Vlachynská, kostýmy Petra Vlachynská, hudba Aleš Březina, Národní divadlo a JEDL na Nové scéně, 13. a 14. června 2024

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU 2024

DENISA BAREŠOVÁ (EMA BOVARYOVÁ)

Gustave Flaubert: Paní Bovaryová, režie Tomáš Loužný, Národní divadlo – Stavovské divadlo

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU 2024

MARK KRISTIÁN HOCHMAN (VOJCEK)

Michal Hába podle Büchnera: Vojcek_jednorozměrný člověk, režie Michal Hába, Lachende Bestien

DIVADLO ROKU 2024

DIVADLO PETRA BEZRUČE

POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU 2024

KLÁRA VLASÁKOVÁ: LHÁŘKY

v dramaturgii Marie Špalové a režii Natálie Deákové uvedlo Divadlo LETÍ

SCÉNOGRAFIE ROKU 2024

BERTA DOUBKOVÁ (výprava)

Albert Lamorisse, Vít Peřina a kol.: Červený balónek, režie Michaela Homolová, Naivní divadlo Liberec

HUDBA ROKU 2024

ALEŠ BŘEZINA

Ivan Wernisch, Jan Nebeský, Jana Slouková: Wernisch, režie Jan Nebeský, Národní divadlo a JEDL – Nová scéna

TALENT ROKU 2024

VOJTĚCH FRANCŮ (herec, skladatel a autor)

 

 

 


Komentáře k článku: ZPRÁVY: Fantaskní a hravý kabaret Jana Nebeského je inscenací roku

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,