Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Zrychlený svět a ztráta perspektivy

    Do Bytového divadla v Košické 21 v pražských Vršovicích se na přelomu července a srpna vracejí čerství absolventi DAMU a JAMU, aby ukázali, jak jejich generace vnímá uměleckou práci a o čem skutečně chtějí hrát.

    V režijním vedení šéfa souboru Tomáše Staňka vznikla inscenace o lidech, kteří se tak usilovně snaží najít víc štěstí v životě, až ničí i to dobré, co doposud měli (Joe Penhall: Láska a porozumění). Foto Markéta Typovská

    Umělecká skupina OLDstars uvádí letos v létě dvě premiéry britských současných dramat o lidech a vztazích ve stále se zrychlujícím a globalizovaném světě. Herci, kteří byli po několik sezon skryti v útrobách hereckých škol, se vracejí do místa svých divadelních začátků a ukazují, že generační divadlo je stále silným fenoménem.

    Karolína Vaňková (Rachel) v Lásce a porozumění. Foto Markéta Typovská

    Tomáš Weisser (Ritchie) a Samuel Toman (Neil) v Lásce a porozumění. Foto Markéta Typovská

    Jako první uvádí nyní soubor OLDstars premiéru a první reprízy inscenace hry jednoho z nejúspěšnějších současných britských dramatiků Joe Penhalla Láska a porozumění. V režijním vedení šéfa souboru Tomáše Staňka vznikla inscenace o lidech, kteří se tak usilovně snaží najít víc štěstí v životě, až ničí i to dobré, co doposud měli. V rolích egoistických čerstvých „dospěláků“ snažících se vytřískat ze stereotypu života něco víc se představí odchovanci souboru OLDstars Karolína Vaňková, Samuel Toman a Tomáš Weisser.

    Hru dalšího britského současníka Duncana Macmillana Plíce si pro svou druhou režii pod hlavičkou OLDstars vybral herec Národního divadla Matyáš Řezníček. V rolích bezejmenného mladého páru se na začátku srpna představí Eliška Vocelová a Petr Jeřábek. Netradiční lovestory, která se odehrává na pozadí blížící se globální katastrofy, hledá odpovědi na nejpalčivější otázky dnešních třicátníků. Mohla bych lítat příštích sedm let do New Yorku a zpátky každý den a pořád bych zanechala menší ekologickou stopu, než když si pořídím dítě. Deset tisíc tun CO2. Tolik váží Eiffelovka. Porodila bych Eiffelovku.

    Intimní prostor Bytového divadla v Košické nabízí neobyčejně blízký divadelní zážitek až filmového charakteru. Hranice mezi představením a realitou se pocitově stírá a vtahuje diváka takřka až do centra děje.

    ///

    Joe Penhall / Marta Skarlandtová: Láska a porozumění. Hrají: Samuel Toman, Tomáš Weisser a Karolína Vaňková. Režijní vedení: Tomáš Staněk. Výprava: Jakub Cibula. Premiéra: 26. července 2021. Nejbližší reprízy: 29. a 30. července 2021.

    Joe Penhall. Foto archiv

    O autorovi: Joe Penhall je britský dramatik a scénárista známý především hrou Blue/Orange, za kterou získal prestižní cenu Laurence Oliviera, nebo Slyšet hlasy, která se dočkala i svojí filmové adaptace. Je také tvůrcem seriálu Mindhunter z produkce Netflix.

    ///

    Duncan Macmillan / Kateřina Holá: Plíce (Love story na pozadí globální katastrofy). Hrají: Eliška Vocelová a Petr Jeřábek. Režie: Matyáš Řezníček. Premiéra: 9. srpna 2021. Reprízy: 10. a 11. srpna 2021.

    Duncan Macmillan. Foto Natasha Krstic-Howe

    O autorovi: Duncan Macmillan je současný britský autor a režisér. Do povědomí veřejnosti se zapsal především dílem Lidé, místa, věci nebo Monster. Jeho drama Plíce se po úspěšné premiéře ve Washingtonu a několika zahraničních uvedeních vrátilo v roce 2019 na britské jeviště do Old Vic, kde se loni stalo hitem online divadla v době koronavirového lockdownu.

    Foto OLDstars

    OLDstars z.s. jsou nezávislá umělecká skupina sdružující studenty a absolventy různých uměleckých škol. Ve svém klubovém sklepním prostoru HarOLD a bytovém divadle Košická v pražských Vršovicích inscenují nejrůznější texty české i světové dramatiky, organizují benefiční festival v klášteře v Roudnici nad Labem, dříve také na hradě Helfenburk u Bavorova a festival studentského divadla v Divadle v Celetné.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. července 2021

    Komentáře k článku: Zrychlený svět a ztráta perspektivy

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Byl jsem
      v pondělí na pražské premiéře Penhallovy Lásky a porozumění a příznivcům činohry doporučuju. Čisté herectví bez jakýchkoli vedlejších pomůcek (ani scénická hudba nezní), jen tři aktéři a jednoduchá scéna (funkční objekt, sloužící jako stůl, postel či operační lůžko), akce a slovo. Hraje se uprostřed diváků, těsně (někdy pár centimetrů) před nimi, a dobře napsaný, přímočarý text – jakkoli v mnoha ohledech „spotřební“, bez existenciálního či jiného přesahu o lidech dnešního konzumního světa, kteří si se sebou nevědí rady, až se jim jejich životy vymknou z rukou – vás skrze herce, jejich nasazení a schopnost být autentičtí, a přitom udržet charakter postav a rychlý (až zběsilý) rytmus inscenace vtáhne.
      Tak podle mne vypadá kvalitně zpracované konverzační drama pro mladé diváky.

      28.07.2021 (12.28), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,