Divadelní noviny > Názory – Glosy
Přejeme vám inspirativní čtení
Tak zakončila Tereza Raabová úvod k prvnímu svazku internetové publikace Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR (IDU 2015), který v rámci stejnojmenného výzkumu publikovala minulý měsíc Eva Žáková a kol. Podle Raabové má publikace charakter mapovacího dokumentu, a já se pokusil konečně pochopit, co jsou kreativní a kulturní průmysly, neb mi to stále uniká. Podle úvodních definic dle Zelené knihy, kterou v roce 2010 vydala Evropská komise, jsem však zase neuspěl:
Kulturní odvětví jsou ta odvětví, jež produkují a šíří produkty nebo služby, které se v okamžiku svého vzniku vyznačují určitou povahou, zamýšleným využitím nebo účelem a jež jsou výrazem nebo prostředkem kulturních projevů, a to nezávisle na obchodní hodnotě, jakou mohou tyto produkty nebo služby mít. Kromě tradičních uměleckých odvětví (scénická umění, vizuální umění, kulturní dědictví včetně veřejného sektoru) sem řadíme film, DVD a video, televizi a rozhlas, videohry, nová média, hudbu, knihy a tisk. Tento koncept je definován v souvislosti s kulturními projevy v rámci Úmluvy UNESCO o ochraně a podpoře rozmanitosti kulturních projevů z roku 2005.
Kreativní odvětví jsou odvětví, která mají kulturní rozměr a používají kulturu jako vstupní hodnotu, přičemž jejich výstupní hodnota je především funkční. Patří sem architektura a design, které integrují tvůrčí prvky do širšího procesu, a také pododvětví jako grafický design, módní návrhářství a reklama. Na okrajovější úrovni ovlivňuje produkce obsahu rozvoj mnoha dalších odvětví, která jsou tak v určitém rozsahu propojena s kulturními a kreativními odvětvími. Řadí se sem mimo jiné turistika a odvětví nových technologií. Tato odvětví však výslovně nespadají do vymezení kulturních a kreativních odvětví, jak je používá Zelená kniha…
Jsem holt ze staré školy.
Komentáře k článku: Přejeme vám inspirativní čtení
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)