Obsah Divadelních novin 11/2019
Návod pro introvertní lidi
Těžko bych tomu neuvěřitelnému příběhu věřila, kdyby nebyl můj. Introvertní holka, co si ráda čte, začne dělat divadlo, projde dvěma stěžejními studiovými divadly...
Stephen Dolginoff: Thrill Me
Vzruš mě! NDM Ostrava, režie Juraj Čiernik, premiéra 12. května 2019 v Divadle „12“ Skvělý dramaturgický nápad pro malinké jeviště, kde se hraje na dotek diváků. Režisér schopný v mikroprostoru skloubit nadsázku s detaily, v sugestivní minimalistické scéně i v hereckých prostředcích. Výtečná klavíristka Michaela Kadlecová zahrála obtížný...
Markéta Fantová: Rozhodně chceme udržet identitu scénografie
s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale
Kapitola čtvrtá a poslední: Za minutu dvanáct
Tři partneři, Tygr v tísni, Divadlo LETÍ a Jihočeské divadlo, v září 2017 společnými silami započali cestu, která vyvrcholí českým pavilonem PQ 2019.
Invalidovna Open
Karlínská Invalidovna, výjimečný barokní areál a národní kulturní památka v Praze-Karlíně, se opět probouzí k životu! Po letech opuštěnosti a chátrání otevřela 7. května celodenní akcí nazvanou Grand Opening Party svůj areál i vnitřní prostory kulturním, sousedským a společenským aktivitám. Oficiálně tak byl zahájen šestiměsíční...
Kritický žebříček 11/2019 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Vladimír Mikulka Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin Švejda A studio (Pokračování textu…)
Dramaturgové a kritici se nepoprali
Další setkání z cyklu Nová krev – SPEED DATING uspořádala 13. května Činohra Národního divadla v prostoru kavárny Nona na Nové scéně. Navázala tak na první večer konaný v lednu a nazvaný prostě Režiséři.
Kritika /
Revival ztřeštěné opery
Druhá opera Sergeje Prokofjeva, Láska ke třem pomerančům, měla premiéru v roce 1921 v Chicagu za řízení autora. Dnes klasické dílo 20. století se u nás zatím hrálo jen v Národním divadle jedenáctkrát od premiéry v květnu 1963 do derniéry v červnu 1964. Tehdy i dnes coby exkluzivita festivalu Pražské jaro.
Kritika /
Národní přináležitost není anachronismus
Jako poslední premiéru sezony uvedlo Horácké divadlo původní hru domácího jihlavského autora Martina Koláře Zahrádky v nastudování uměleckého šéfa Michala Skočovského.
Kritika /
Co má být zavrženo, shoří
Z celkového počtu dvaatřiceti obrazů, ve kterých Michail Bulgakov vypráví příběh Mistra a Markétky, vytvořila dramaturgyně Divadla Petra Bezruče Kateřina Menclerová mozaiku klíčových scén.
Kritika /
Revizor razantní, drastický – a současný
Ve svých inscenacích David Drábek nikdy nezapomíná, že je též autorem. I Gogolovu klasickou komedii Revizor upravil pro Městská divadla pražská po svém.
Kritika /
(Ne)spolehlivý vypravěč
Má ještě smysl hledat ve světě, v němž skončila velká vyprávění, objektivní pravdu, nebo je moderní člověk odsouzen k věčným pochybám?
Kritika /
Semafor zahleděný do minulosti
Poslední premiéra divadla Semafor skrývá pod titulem Kdo jinému jámu kopá, toho píseň zpívej velmi prostý a silně improvizovaný kabaretní tvar, jakýsi autorský vzpomínkový večer nad starými písničkami, které mají Jitka Molavcová a Jiří Suchý rádi.
Kritika /
Bez polis není Antigony
Dva a půl tisíce let, které nás dělí od vzniku Antigony, se nijak nepodepsaly na aktuálnosti její výpovědi.
Kritika /
Staří mistři pokousaní klíštětem času
S novou autorskou inscenací Klíště ve svém brněnském divadle po dvou letech vyrukoval Bolek Polívka.
Kritika /
Sny o létání a Celník Rousseau
Holektiv Andrey Vykysalé, Evy Staré a Karolíny Křížkové je již zavedenou, jakkoli velmi mladou novocirkusovou skupinou dam, vzešlých z taneční konzervatoře Duncan Centre, které se během následného studia na AMU zamilovaly do nového cirkusu.
Rozhovor /
Roman Horák a Philipp Schenker: Kde domov můj?
Poprvé jsem je zaznamenala při zahájení festivalu německy mluvených filmů. Dva chlapíci, kteří mluví a zpívají chvíli česky, chvíli německy, oba volně plují mezi oběma jazyky, vzájemně se doplňují a překládají.
Osudová setkání
Jednoho dne roku 2011 se ozval telefon: Václav Postránecký. Prý by za mnou s Ondrou Vetchým chtěli přijít domů v klidu si popovídat.
Z čarodějné kuchyně improvizace aneb Magnum opus Jana Ypsilon Schmida
Improvizace je heraldický pojem i důraz realizační. Velké téma existenciální i estetické. Znamená přijímat trvalé impulsy, které vnímáme a posíláme, vysíláme dál.
Černoch není kostým
O aktuální výstavě v pařížském Musée d’Orsay
Divadlo Oskara Nedbala Tábor
První divadelní scénu provozovalo město Tábor mezi lety 1841–1886. Bohatý ochotnický život a nezvykle štědrá městská rada iniciovaly v sedmdesátých letech 19. století výstavbu zcela nové a patřičně honosné budovy divadla. Její autor, architekt František Buldra, byl mimo jiné členem komise pro obnovu požárem zničeného Národního divadla. A...
Soužití
Soužití muže se ženou je dost umělá záležitost. Nějak se to k sobě nehodí. I když jsou momenty, kdy je to docela příjemný. Ale to by mohla říct i žížala, která to umí z vobou stran. I šnek, konečně. A jak je na tom slepejš? Nevíme. Jestli jde jen o (Pokračování textu…)
Burza /
Připomenutí
Mausoleum Prezidenta Osvoboditele jako projekt levé avantgardy
Burza /
Došlo do redakce
Hana a Petr Ulrychovi: Nikola Šuhaj loupežník CD Supraphon 2019, 48:33 min. Reedice legendárního alba z roku 1974 a sedm písniček navíc… Po šedesátých letech, kdy se sourozenci Ulrychovi pohybovali především v beatové a popové hudbě, se na něm – v tomto rozsahu poprvé – představili jako reprezentanti folklorem ovlivněné (Pokračování textu…)
Zemřeli
VÁCLAV POSTRÁNECKÝ (8. 9. 1943 Praha – 7. 5. 2019 Říčany)Dlouholetý člen Činohry Národního divadla, úspěšný televizní a filmový herec, režisér a pedagog. PETR SKARLANT (22. 2. 1939 České Budějovice – 13. 5. 2019 Praha) Básník, romanopisec, dramatik a překladatel poezie z francouzštiny. DORIS DAY (3. 4. 1922 Cincinnati, Ohio, (Pokračování...
Jednou větou
Jednodenní festival středověké hudby a divadla připomenul v polovině května ve třech pražských kostelích 703. výročí narození Karla IV.; projekt vzešel ze spolupráce dirigenta Igora Angelova a herce Jana Potměšila, vedle nich účinkovali Viktor Preiss, Tomáš Karger, Jitka Nerudová, soubor Bakchus, varhaník Přemysl Kšica a historik Petr Stančík....
Burza /
Dítě v Dlouhé rozdalo ceny
Na 21. ročníku soutěžní divadelní přehlídky Dítě v Dlouhé bylo uděleno několik cen. Cenu Dítko za nejoblíbenější představení přehlídky získala na základě hlasování diváků Pohádka o Liazce Naivního divadla Liberec v režii Martina Tichého. Od letošního ročníku je udělována také Cena Jana Borny, o níž rozhoduje odborná porota. Tu získala...
Výročí 16.−30. června
Paroulková Jana, herečka (16. 6. 1944) △ Frel Aleš, loutkoherec (17. 6. 1949) △ Kolárová Eva, teatroložka (17. 6. 1929) △ Kůrová Jana, sólistka baletu (18. 6. 1959) △ Stejskalová Anna, herečka (19. 6. 1934) △ Jánská Miluše, herečka (20. 6. 1929) △ Neumayer Antonín, loutkoherec (20. 6. 1939) △ (Pokračování textu…)
Příliš krátké životy (XI)
Od podzimu roku 1981 jsme ve Vídni hráli hlavně v již jmenovaném divadélku v Lienfeldergasse, kde jsme se ovšem o prostor museli dělit s několika dalšími skupinami a nemohli jsme tam ani nechávat uložené rekvizity „do příště“.
Poměry v Opeře Národního divadla
Dlouho napjatou situaci nečekaně vyhrotil otevřený dopis, datovaný 7. května, jímž 339 operních umělců a pracovníků protestuje proti plánovanému nástupu Pera Boye Hansena do pozice uměleckého ředitele opery.
Drahý Václave,
měla jsem to štěstí a čest být s Tebou ve dvou inscenacích.
Budeš nám chybět, Václave
Václav Postránecký (8. září 1943 Praha – 7. května 2019 Říčany)
Nadčasovost dejme stranou
Tradiční pražský veletrh současného umění Art Prague se letos konal 14.–19. května již po osmnácté. Je to takový „puťák“ Prahou...
Een-Me Ahn: Barvy jsou jako slunce s jeho září
Barvy nás doprovázejí od raného dětství, od počátků vnímání světa... Rozhovor s jihokorejskou tanečnicí a choreografkou, jež bude se svým souborem již podruhé hostem festivalu Tanec Praha.