Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 11/2019

    Návod pro introvertní lidi

    Návod pro introvertní lidi
    26. května 2019 diskutujte

    Těžko bych tomu neuvěřitelnému příběhu věřila, kdyby nebyl můj. Introvertní holka, co si ráda čte, začne dělat divadlo, projde dvěma stěžejními studiovými divadly...

    Stephen Dolginoff: Thrill Me

    26. května 2019 diskutujte

    Vzruš mě! NDM Ostrava, režie Juraj Čiernik, premiéra 12. května 2019 v Divadle „12“ Skvělý dramaturgický nápad pro malinké jeviště, kde se hraje na dotek diváků. Režisér schopný v mikroprostoru skloubit nadsázku s detaily, v sugestivní minimalistické scéně i v hereckých prostředcích. Výtečná klavíristka Michaela Kadlecová zahrála obtížný...

    Markéta Fantová: Rozhodně chceme udržet identitu scénografie

    26. května 2019 diskutujte

    s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale

    Kapitola čtvrtá a poslední: Za minutu dvanáct

    Kapitola čtvrtá a poslední: Za minutu dvanáct
    26. května 2019 diskutujte

    Tři partneři, Tygr v tísni, Divadlo LETÍ a Jihočeské divadlo, v září 2017 společnými silami započali cestu, která vyvrcholí českým pavilonem PQ 2019.

    Invalidovna Open

    26. května 2019 diskutujte

    Karlínská Invalidovna, výjimečný barokní areál a národní kulturní památka v Praze-Karlíně, se opět probouzí k životu! Po letech opuštěnosti a chátrání otevřela 7. května celodenní akcí nazvanou Grand Opening Party svůj areál i vnitřní prostory kulturním, sousedským a společenským aktivitám. Oficiálně tak byl zahájen šestiměsíční...

    Kritický žebříček 11/2019 – činohra

    Kritický žebříček 11/2019 – činohra
    26. května 2019 diskutujte

    5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Marcela Magdová Vladimír Mikulka Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin Švejda A studio (Pokračování textu…)

    Dramaturgové a kritici se nepoprali

    Dramaturgové a kritici se nepoprali
    27. května 2019 3 komentářů

    Další setkání z cyklu Nová krev – SPEED DATING uspořádala 13. května Činohra Národního divadla v prostoru kavárny Nona na Nové scéně. Navázala tak na první večer konaný v lednu a nazvaný prostě Režiséři.

    Revival ztřeštěné opery

    Revival ztřeštěné opery
    27. května 2019 diskutujte

    Druhá opera Sergeje Prokofjeva, Láska ke třem pomerančům, měla premiéru v roce 1921 v Chicagu za řízení autora. Dnes klasické dílo 20. století se u nás zatím hrálo jen v Národním divadle jedenáctkrát od premiéry v květnu 1963 do derniéry v červnu 1964. Tehdy i dnes coby exkluzivita festivalu Pražské jaro.

    Národní přináležitost není anachronismus

    27. května 2019 diskutujte

    Jako poslední premiéru sezony uvedlo Horácké divadlo původní hru domácího jihlavského autora Martina Koláře Zahrádky v nastudování uměleckého šéfa Michala Skočovského.

    Co má být zavrženo, shoří

    27. května 2019 diskutujte

    Z celkového počtu dvaatřiceti obrazů, ve kterých Michail Bulgakov vypráví příběh Mistra a Markétky, vytvořila dramaturgyně Divadla Petra Bezruče Kateřina Menclerová mozaiku klíčových scén.

    Revizor razantní, drastický – a současný

    27. května 2019 diskutujte

    Ve svých inscenacích David Drábek nikdy nezapomíná, že je též autorem. I Gogolovu klasickou komedii Revizor upravil pro Městská divadla pražská po svém.

    (Ne)spolehlivý vypravěč

    27. května 2019 diskutujte

    Má ještě smysl hledat ve světě, v němž skončila velká vyprávění, objektivní pravdu, nebo je moderní člověk odsouzen k věčným pochybám?

    Semafor zahleděný do minulosti

    Semafor zahleděný do minulosti
    27. května 2019 diskutujte

    Poslední premiéra divadla Semafor skrývá pod titulem Kdo jinému jámu kopá, toho píseň zpívej velmi prostý a silně improvizovaný kabaretní tvar, jakýsi autorský vzpomínkový večer nad starými písničkami, které mají Jitka Molavcová a Jiří Suchý rádi.

    Bez polis není Antigony

    27. května 2019 diskutujte

    Dva a půl tisíce let, které nás dělí od vzniku Antigony, se nijak nepodepsaly na aktuálnosti její výpovědi.

    Staří mistři pokousaní klíštětem času

    27. května 2019 diskutujte

    S novou autorskou inscenací Klíště ve svém brněnském divadle po dvou letech vyrukoval Bolek Polívka.

    Sny o létání a Celník Rousseau

    27. května 2019 diskutujte

    Holektiv Andrey Vykysalé, Evy Staré a Karolíny Křížkové je již zavedenou, jakkoli velmi mladou novocirkusovou skupinou dam, vzešlých z taneční konzervatoře Duncan Centre, které se během následného studia na AMU zamilovaly do nového cirkusu.

    Roman Horák a Philipp Schenker: Kde domov můj?

    27. května 2019 diskutujte

    Poprvé jsem je zaznamenala při zahájení festivalu německy mluvených filmů. Dva chlapíci, kteří mluví a zpívají chvíli česky, chvíli německy, oba volně plují mezi oběma jazyky, vzájemně se doplňují a překládají.

    Osudová setkání

    27. května 2019 diskutujte

    Jednoho dne roku 2011 se ozval telefon: Václav Postránecký. Prý by za mnou s Ondrou Vetchým chtěli přijít domů v klidu si popovídat.

    Z čarodějné kuchyně improvizace aneb Magnum opus Jana Ypsilon Schmida

    27. května 2019 diskutujte

    Improvizace je heraldický pojem i důraz realizační. Velké téma existenciální i estetické. Znamená přijímat trvalé impulsy, které vnímáme a posíláme, vysíláme dál.

    Černoch není kostým

    27. května 2019 diskutujte

    O aktuální výstavě v pařížském Musée d’Orsay

    Divadlo Oskara Nedbala Tábor

    27. května 2019 diskutujte

    První divadelní scénu provozovalo město Tábor mezi lety 1841–1886. Bohatý ochotnický život a nezvykle štědrá městská rada iniciovaly v sedmdesátých letech 19. století výstavbu zcela nové a patřičně honosné budovy divadla. Její autor, architekt František Buldra, byl mimo jiné členem komise pro obnovu požárem zničeného Národního divadla. A...

    Bára Zmeková

    27. května 2019 diskutujte

    aneb Vyhlížení divadelního času

    Soužití

    Soužití
    27. května 2019 diskutujte

    Soužití muže se ženou je dost umělá záležitost. Nějak se to k sobě nehodí. I když jsou momenty, kdy je to docela příjemný. Ale to by mohla říct i žížala, která to umí z vobou stran. I šnek, konečně. A jak je na tom slepejš? Nevíme. Jestli jde jen o (Pokračování textu…)

    Burza /

    Připomenutí

    27. května 2019 diskutujte

    Mausoleum Prezidenta Osvoboditele jako projekt levé avantgardy

    Burza /

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    27. května 2019 diskutujte

    Hana a Petr Ulrychovi: Nikola Šuhaj loupežník CD Supraphon 2019, 48:33 min. Reedice legendárního alba z roku 1974 a sedm písniček navíc… Po šedesátých letech, kdy se sourozenci Ulrychovi pohybovali především v beatové a popové hudbě, se na něm – v tomto rozsahu poprvé – představili jako reprezentanti folklorem ovlivněné (Pokračování textu…)

    Zemřeli

    Zemřeli
    27. května 2019 diskutujte

    VÁCLAV POSTRÁNECKÝ (8. 9. 1943 Praha – 7. 5. 2019 Říčany)Dlouholetý člen Činohry Národního divadla, úspěšný televizní a filmový herec, režisér a pedagog. PETR SKARLANT (22. 2. 1939 České Budějovice – 13. 5. 2019 Praha) Básník, romanopisec, dramatik a překladatel poezie z francouzštiny. DORIS DAY (3. 4. 1922 Cincinnati, Ohio, (Pokračování...

    Jednou větou

    Jednou větou
    27. května 2019 diskutujte

    Jednodenní festival středověké hudby a divadla připomenul v polovině května ve třech pražských kostelích 703. výročí narození Karla IV.; projekt vzešel ze spolupráce dirigenta Igora Angelova a herce Jana Potměšila, vedle nich účinkovali Viktor Preiss, Tomáš Karger, Jitka Nerudová, soubor Bakchus, varhaník Přemysl Kšica a historik Petr Stančík....

    Burza /

    Dítě v Dlouhé rozdalo ceny

    27. května 2019 diskutujte

    Na 21. ročníku soutěžní divadelní přehlídky Dítě v Dlouhé bylo uděleno několik cen. Cenu Dítko za nejoblíbenější představení přehlídky získala na základě hlasování diváků Pohádka o Liazce Naivního divadla Liberec v režii Martina Tichého. Od letošního ročníku je udělována také Cena Jana Borny, o níž rozhoduje odborná porota. Tu získala...

    Výročí 16.−30. června

    Výročí 16.−30. června
    27. května 2019 diskutujte

    Paroulková Jana, herečka (16. 6. 1944) △ Frel Aleš, loutkoherec (17. 6. 1949) △ Kolárová Eva, teatroložka (17. 6. 1929) △ Kůrová Jana, sólistka baletu (18. 6. 1959) △ Stejskalová Anna, herečka (19. 6. 1934) △ Jánská Miluše, herečka (20. 6. 1929) △ Neumayer Antonín, loutkoherec (20. 6. 1939) △ (Pokračování textu…)

    Příliš krátké životy (XI)

    Příliš krátké životy (XI)
    27. května 2019 diskutujte

    Od podzimu roku 1981 jsme ve Vídni hráli hlavně v již jmenovaném divadélku v Lienfeldergasse, kde jsme se ovšem o prostor museli dělit s několika dalšími skupinami a nemohli jsme tam ani nechávat uložené rekvizity „do příště“.

    Fagi a divadlo

    Fagi a divadlo
    27. května 2019 diskutujte

    (Pokračování textu…)

    Poměry v Opeře Národního divadla

    26. května 2019 1 komentář

    Dlouho napjatou situaci nečekaně vyhrotil otevřený dopis, datovaný 7. května, jímž 339 operních umělců a pracovníků protestuje proti plánovanému nástupu Pera Boye Hansena do pozice uměleckého ředitele opery.

    Drahý Václave,

    27. května 2019 diskutujte

    měla jsem to štěstí a čest být s Tebou ve dvou inscenacích.

    Budeš nám chybět, Václave

    27. května 2019 diskutujte

    Václav Postránecký (8. září 1943 Praha – 7. května 2019 Říčany)

    Nadčasovost dejme stranou

    27. května 2019 diskutujte

    Tradiční pražský veletrh současného umění Art Prague se letos konal 14.–19. května již po osmnácté. Je to takový „puťák“ Prahou...

    Een-Me Ahn: Barvy jsou jako slunce s jeho září

    27. května 2019 diskutujte

    Barvy nás doprovázejí od raného dětství, od počátků vnímání světa... Rozhovor s jihokorejskou tanečnicí a choreografkou, jež bude se svým souborem již podruhé hostem festivalu Tanec Praha.



    Obsah,