Pražský divadelní festival německého jazyka chce přinést útěchu
DN
Pražský divadelní festival německého jazyka (PDFNJ) letos oslaví třicet let konání. V období 15. listopadu – 11. prosince představí exkluzivní výběr výrazných německo-jazyčných inscenací z repertoáru renomovaných divadelních domů. Jsou mezi nimi Schauspielhaus Wien, Theater Basel, Deutsches Schauspielhaus Hamburg a Thalia Theater Hamburg.

Připraven je také oblíbený divadelní výlet, tentokrát do berlínské Volksbühne, chybět nebude tradiční Open Call pro absolventy německojazyčných divadelních akademií a také vítězná inscenace Ceny Josefa Balvína, hra Wolframa Lotze Směšná temnota v režii Martiny Schlegelové z Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.
„Pro letošní motto festivalu jsme vybrali jednoduché, ale hluboké slovo TROST – útěcha. Opora, naděje, konejšivý moment, potěšení, které nám dávají sílu pokračovat, pocit, že nejsme úplně sami ve chvílích, kdy svět působí rozvráceně. Útěcha je pro člověka potřebná a často vnímána jako milost či dar. Společné sdílení divadelního umění dokáže dát hlas našemu neklidu i naději a my věříme, že náš festival přináší podporu, naději a útěchu již 30 let. Letošní jubilejní ročník je nejen oslavou minulosti, ale především výzvou do budoucnosti. Buďme zvědaví, otevření a připravení nechat se divadlem zasáhnout. Těšme se na inscenace, které nejsou jen zábavou, ale mnohdy i ostrým zrcadlem doby,“ zve Petr Štědroň, ředitel festivalu.
Mimořádný bude hned začátek letošního festivalu: 15. 11. – inscenace Plechový bubínek v režii německého režiséra a dramatika Armina Petrase. Román Güntera Grasse převede na jeviště Divadla Na zábradlí s českými herci ve vlastní adaptaci německý režisér – jde o koprodukční projekt PDFNJ s Divadlem Na zábradlí. Tragikomická freska dějin 20. století, z nichž se lidstvo nepoučilo, je uváděna v roce 80. výročí konce 2. světové války.
V Divadle pod Palmovkou bude 19. a 20. 11. uvedena inscenace Thorstena Lensinga (v roce 2018 jsme mohli vidět jeho autorský projekt Nekonečný žert) Bláznivá touha po útěše. Na pláži si dvě děti hrají na „maminku a tatínka“: sourozenci Felix a Charlotte si tento rituál vymysleli, aby si připomněli své zesnulé rodiče, aby vyjádřili svůj smutek a touhu po lásce a útěše. V průběhu večera provázejí diváci sourozence po několik desetiletí a prožívají s nimi komické, surreálné i dojemné epizody.
Na jeviště Divadla na Vinohradech večer 22. 11. vstoupí hrdinové Jabloňového sadu –„temné komedie“ inspirované hrou A.P.Čechova v úpravě Dörte Hansen a Antú Romera Nunese z reperotáru Thalia Theater Hamburg. V severoněmecké oblasti Altes Land neboli Starý kraj kvetou jabloně… Jenže jak dlouho ještě?
Čtvrtým rokem pokračuje festivalový Open Call pro mladé talenty. Cílem je podpořit zajímavé autorské projekty studentů německojazyčných uměleckých škol či jejich čerstvých absolventů. Vítěz vzešel z výběru 40 projektů a stala se jím inscenace Hochschule der Künste Bern – Yakamoz, jejímiž autory a aktéry jsou Ali Kandaş a Onur Kurtulmuş. Představení bude k vidění 29. a 30. 11. v Divadle DISK.
Na představení Vosk nebo skutečnost v režii Ch. Marthalera se diváci vypraví do berlínské Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz Foto Matthias Horn
Očekávaný divadelní výlet 30. 11. zamíří do Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, na inscenaci Vosk nebo skutečnost. Režisér Christoph Marthaler se zaměřuje na otázku, co je skutečné a co ne. Jak upozornil P. Štědroň, právě Marthalerovy inscenace, uváděné n na festivalu pravidelně od roku 1998 výrazně ovlivnily mnohé české režiséry.
Slezské lázeňské město Görbersdorf halí strašlivé tajemství. V nedalekém lese přijde každý rok o život jeden mladý muž. A právě tady se v předvečer první světové války schází na lázeňském pobytu skupina mužů. Pacienti jsou pohroužení do intelektuálních rozhovorů a užívají si horský vzduch, zatímco Empusy – pomstychtiví duchové ženského rodu – si už vyhlížejí další oběť… Holešovický DOX+ 3. a 4. 12. přivítá Theater Basel s hrou Olgy Tokarczuk v dramatizaci Luciena Hauga a v režii Antú Romera Nunese s názvem Empusion.
Inscenace Empulsion od Theater Basel Foto Krafft Angerer
Soubor Schauspielhaus Wien přiveze 6. 12. do Divadla pod Palmovkou inscenaci Spálená země, zabývající se genderovou identitou a vzrůstající xenofobií a rasismem ve společnosti. Autorkou hry je Eve Leigh, režie se ujal Tobias Herzberg.
O velkolepé vyvrcholení festivalu se 11. 12. ve Stavovském divadle postará Deutsches SchausSpielHaus Hamburg. Nejslavnější mýty o začátcích dějin evropské civilizace pocházejí z města Théby. Tragédie konfliktů obsažených v thébských ságách jsou dnes víc než aktuální. Už dlouho totiž probublávají pod povrchem moderní společnosti. Pentalogie her Rolanda Schimmelpfenniga Antropolis byla koncipována jako analogie pojmu „antropocén“, epocha člověka, a je konfrontací s „monstry“ uvnitř i vně civilizační bašty jménem město. Festivalovému publiku se jako ochutnávka tohoto divadelního maratónu představí druhý díl Láios.
Letošní off-program nabídne například 12. 11. hudebně-dokumentární představení ve spolupráci skupiny Das Thema – To téma a Drážďanského symfonického orchestru Mírotvůrci v Divadle X10. Mezinárodní konference u příležitosti 80. výročí vzniku AMU Umění a věda: Myslet mimo mantinely se 18. – 20. 11. zaměří na vzájemné rezonance, pnutí a průniky mezi uměním, přírodními a technickými vědami i společenskými a humanitními disciplínami. Workshop na téma udržitelnosti v oblasti scénografie a kostýmní tvorby Something Old, Something New, Something Borrowed, Something Blue poběží 24. a 25. 11. v Goethe-Institutu Praha. Nakladatelství Triáda 28. a 29. 11. zve do Studia Hrdinů k poslechu zvukové nahrávky Deníku Anne Frankové v dramatizaci Miroslava Bambuška. Z nového překladu Rilkeho Elegie z Duina, jehož autorem je Ivan Chvatík, se bude číst 1. 12. v Goethe-Institutu Praha.