Komentáře

Odvolání jak ze starých časů

Jana Machalická

Správní rada divadla Viola Praha odvolala jeho ředitelku Kláru Cibulkovou a na její místo s okamžitou platností instalovala jejího bývalého zástupce a produkčního Pavla Vaňka.

Toto rozhodnutí vzešlo ze schůzky 9. září, ředitelka byla o něm informovaná až 24. září, kdy jí jeden ze tří členů správní rady Michal Švorc předal papír s jedinou větou, že byla odvolaná, přičemž jí nebylo podáno žádné vysvětlení. Takovou povinnost sice správní rada nemá, ale je to jednání, které až nechutně zavání starými časy. Viola dnes funguje jako zapsaný ústav a od roku 1997, kdy vznikla jako obecně prospěšná společnost, v jejích správních radách figurovala řada jmen (Adolf Born, Jiří Lábus, Boris Rösner, Miluše Viklická a další). Měnila se právní forma, od roku 2022 jde o subjekt Viola Praha, zapsaný ústav. Po odchodu ředitele Roberta Tamchyny, vedla Violu Lenka Plavcová. Správní rada má tři členy, právníka Michala Švorce, filmového producenta Roberta Plavce a bývalou ředitelku Violy Miluši Viklickou, což je velmi zvláštní složení, minimálně početně nedostačující. Tato správní rada před rokem ve výběrovém řízení vybrala ředitelku herečku Kláru Cibulkovou. Viola Praha od ledna 2025 čerpá čtyřletý grant z grantového systému hlavního města Prahy.

 

 

Klára Cibulková. Foto archiv DN

 


Cibulková ve svém prohlášení potvrzuje, že důvody odvolání jí nebyly písemně sděleny a kategoricky odmítá, že by se dopustila manažerského pochybení, které by mohlo stát za tím, že byla na začátku divadelní sezóny znenadání odvolána. Ve svém prohlášení píše: „Tento krok správní rady jsem ale vzala na vědomí. Důvody odvolání mi písemně sděleny nebyly. Mým faktickým a jediným prohřeškem, o němž vím, bylo nedodání výroční zprávy a roční uzávěrky ve slíbeném termínu. Chybu jsem tehdy obratem napravila a omluvila se.“ Dodává také, že minulá divadelní sezona byla velmi úspěšná, i když zároveň velmi náročná, přebírala agendu divadla a současně stavěla nový dramaturgický plán.

Cibulková přišla s jasně koncipovanou a promyšlenou dramaturgií, divadlo profilovala ve třech liniích, které tvořily komorní dramatické texty, nedramatické texty a hudební pořady. V letošním roce uvedla zatím Zločin lorda Savila v režii Lídy Engelové, inscenaci podle básnické sbírky Miloše Doležala Jana bude brzy sbírat lipový květ v režii Beáty Parkanové a hudebně-dramatický pořad Hrajte mi mý blues Luboše Sluky a Jana Kučery. Na tento typ produkce měl v této sezóně navázat cyklus Kabaret Viola. „V říjnu má začít jeho první díl s názvem Pražský kabaret, opět s dalšími atraktivními hosty z řad herců, kteří navíc vystoupí na jevišti Violy poprvé. Jsou jimi Petra Hřebíčková, Vasil Fridrich, Kateřina Marie Fialová a Viktor Javořík. Povedlo se nám rozjet tento žánr skoro kabaretních inscenací, kam spadá i chystaná Olmerka v režii Natálie Deákové - inscenace o legendární zpěvačce Evě Olmerové s Bárou Hrzánovou v hlavní roli a s živou kapelou hereckých muzikantů na jevišti. Podobně jsem iniciovala nový cyklus Poetických setkání s osobnostmi českého divadla; první z nich, s Viktorem Preissem a Jiřím Dvořákem, byl uveden teď v září. Každý měsíc tak Viola přinese ojedinělý osobní večer se vzácnými lidmi a jejich oblíbenou literaturou. Divadlo má nový vizuál, nově čalounění celého sálu i foyer a myslím, že i díky mému přičinění a úspěchu nových inscenací získala Viola větší mediální zájem a těší se přízni u diváků i kritiky,“ vysvětluje odvolaná ředitelka, která navzdory situaci chce doprovodit Olmerku s celým týmem k její listopadové premiéře, stejně tak Pražský kabaret k jeho prvnímu říjnovému uvedení. „Věřím, že na tom se s novým panem ředitelem Vaňkem dokážeme dohodnout - v tomto ohledu totiž nezáleží na tom, zda budu ředitelkou nebo ne. Jde o produkční záležitost a mám platnou pracovní smlouvu na dobu neurčitou, ta s odvoláním správní radou nesouvisí. A navíc: cítím zodpovědnost vůči umělcům, které jsem do Violy přivedla, stejně jako k divákům, kteří do Violy chodí, chodí tam rádi a na uvedené novinky se už těší.“

Cibulková také zdůrazňuje, že si váží podpory svých kolegů a spolupracovníků Violy, kteří na její podporu včera iniciovali petici, v níž vyjádřili hluboký nesouhlas s jejím odvoláním. „Za jejího vedení panuje v divadle zdravé a tvůrčí prostředí, které považujeme za klíčové pro tvůrčí divadelní práci. Tato změna na vedoucí pozici proběhla za okolností, které v nás vzbuzují řadu otázek. Domníváme se, že způsob odvolání ředitelky správní radou je vzhledem k celkovému fungování a rozvoji divadla neadekvátní a zejména neodůvodněný. Jsme přesvědčeni, že jako ti, jež tvoří celkový obraz divadla Viola nebo ho jiným způsobem sledují a podporují, máme právo na transparentní vysvětlení důvodů tohoto rozhodnutí, že takto závažné kroky by měly být podloženy jasnými a věcnými argumenty a že ve fungujícím tvůrčím prostředí není vhodné podnikat takto radikální kroky. “ uvádí se v prohlášení, které již podepsala řada herců a tvůrců.

Svévolné odvolávání ředitelů uměleckých institucí je dnes naprosto nepřijatelné a správní rada Violy se musí ze svých rozhodnutí zodpovídat, jsou to přesně ty manýry, které je třeba razantně odmítnout, k takovému kroku nelze přistoupit bez konkrétního a hlavně obhajitelného důvodu, nelze si jen tak usmyslet, že bude jiný ředitel, protože nám dosavadní  přestal vyhovovat a chceme zase dosadit jiného.   Cibulková je řádně vybraná ředitelka a realizuje program, který předložila. Kromě toho jde i o to, že Viola čerpá dotaci z veřejných peněz a není možné jen tak rušit zavazně schválené umělecké směřování. Klára Cibulková postavila velmi dobrou dramaturgii a jako ředitelka s velkým nasazením a v krátké době předvedla maximum, což ocenili diváci i kritika. Místo kytky a poděkování, že našla způsob, jak zachovat tradici poetického divadla a zároveň mu vtisknout novou, živou náplň, ji správní rada odvolala.

 

 

Divadelní noviny

Přihlášení