Přesahy

Labyrinty geometrické abstrakce

Jiří Machalický

V Muzeu Barberini v Postupimi probíhá neobyčejně obsáhlá a citlivě vybraná výstava geometrické abstrakce takřka celého 20. století. Za hlavní osobnost byl po právu vybrán Vasilij Kandinskij, jeden z předních a nejčasnějších průkopníků evropského abstraktního umění. V koncepci je zastoupena i celá plejáda ruských avantgardistů, mezi nimiž je i řada žen. Pochopitelně je zdůrazněn význam německého Bauhausu, na jehož činnosti se však podíleli i umělci a umělkyně z dalších zemí. Významný okruh umělců se soustředil v nizozemském seskupení De Stijl.

Pohled do výstavy, část věnovaná americké abstrakci
Foto: Muzeum Barberini

Kromě ruské avantgardy je tu ale velmi málo zastoupena východní a střední Evropa, a dokonce chybí i František Kupka, jeden z prvních a nejdůležitějších pionýrů abstrakce, jehož východiska byla snad nejsložitější a nejrafinovanější ze všech (byl ovlivněn přírodními vědami, filozofií, symbolismem a secesí i hudební kompozicí). A to i přesto, že strávil většinu svého života v Paříži. Na koncepci výstavy je vidět, že v dějinách umění minulého století pořád ještě existuje určitý, i když stále méně zřetelný předěl mezi Východem a Západem a že autoři koncepce jen lehce nakoukli za bývalou železnou oponu...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení