Jiří Suchý a Jiří Šlitr se zasloužili o stát
Jan Kolář
Tato provokativní věta otevírá rozsáhlou publikaci Pavla Klusáka Suchý & Šlitr / Semafor 1959–1969. Autor vzápětí dokládá, proč si to myslí, a uvádí pozitiva, která divadlo poskytlo Československu: snahu o lepší společnost, vysvobození jazyka ze zajetí moci, radost, kreativitu, nový hudební rytmus…

Průzkum semaforské kulturní historie začíná zkoumáním uměleckého ústrojenství obou tvůrců od mladých let, Suchého okouzlením Divadlem V + W, jeho inspirací poetismem a Nezvalem především, u Šlitra pak láskou k jazzu, založením Rychnovského dixielandu a oslněním koncerty dixielandového orchestru G. E. Bella v krátkém záchvěvu relativní svobody našich prvních poválečných let. (Kupodivu ani větou není zmíněn anglický komik George Formby, díky němuž i Suchý chtěl být komikem a bendžo se mu stalo hlavním doprovodným nástrojem...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty