Přesahy

Franz. Odvážný portrét Kafky očima Agnieszky Holland

Veronika Bednářová

Česko-polsko-německý snímek Franz v režii Agnieszky Holland a produkci Šárky Cimbalové se právem řadí k nejambicióznějším uměleckým dílům světové kinematografie posledních let. Už premiéra na festivalu v Torontu, okamžitý prodej titulu do třiceti světových teritorií včetně Tchaj-wanu, severských zemí či pobaltských států, účast v hlavní soutěži na festivalu v San Sebastiánu, čtyři prestižní ocenění v polské Gdyni včetně Stříbrného lva za nejlepší film a v neposlední řadě polská nominace na Oscara za nejlepší zahraniční film dokazují, že téma Franz Kafka – ve spojení s režisérkou evropského formátu – výrazně přesahuje hranice středoevropského regionu.

Idan Weiss a Jenovéfa Boková – Franz Kafka a Milena Jesenská
Foto: Marlene Film Production

Kafka není lehké sousto – a nikdy nebyl. Mnohé pokusy postihnout jeho vnitřní svět (včetně Kafky vynikajícího režiséra Stevena Soderbergha z roku 1991) sklouzly k zobrazení spisovatele jako nudně melancholické, tragické postavy, zmítané ve vlastním světě. Franz Agnieszky Holland je ale výsostně moderním, uměleckým dílem. Přelétá rozmarně jako včelka z květinky na květinku: hlavní hrdina je zde hodný syn, sexy mladý muž, neurotik, úředník, spisovatel, sportovec, génius, symbol, prorok i marketingová značka… Holland však Kafkovu osobnost představuje s režijním mistrovstvím sobě vlastním – a také s velice zajímavou podvratnou hravostí...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení