Hora hor. Retrospektiva Aleše Veselého
Jiří Machalický
Výstava Aleše Veselého ve Veletržním paláci, sídle Sbírky moderního a současného umění Národní galerie, přináší výběr kreseb, obrazů a soch od raného až po pozdní období. Začíná takřka neznámou tvorbou padesátých let, kdy realisticky ztvárňoval každodenní život. Přistupoval k němu bez jakýchkoli příkras, uměl vystihnout tehdejší atmosféru plnou napětí a strachu. A také stále reagoval na tragické zážitky z druhé světové války, kdy byl sám v dětském věku svědkem odsunu Židů (a nejen Židů) do Terezína, který postihl i členy jeho rodiny.

V upřímném realismu časných kreseb a obrazů Veselý projevil schopnost pro vyjádření citů a atmosféry dramatických situací, jako by navazoval na Goyovy temné grafické cykly. Později však směřoval k malbě zjednodušených tvarů a k vyjádření prostřednictvím rafinovaných a přitom srozumitelných symbolů. V jeho tehdejší tvorbě se spojovala bohatá, až nevyčerpatelná představivost se smyslem pro přesnou a promyšlenou kompozici, což se projevilo například v obraze Trubači (Poslední soud) z roku 1959 vytvořeném z podnětu Hany Volavkové, ředitelky Státního židovského muzea v Praze...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty