FILMY A SERIÁLY: Angelina Jolie jako operní diva Maria Callas. Trochu zklamání, trochu dojetí, trochu nuda.
Veronika Bednářová
Maria, nový film chilského režiséra Pabla Larraína, se mohla odehrávat na jevištích nejprestižnějších operních svatostánků světa; ta se však ve snímku o Marii Callas, jedné z největších operních pěvkyň 20. století, mihnou jen matně
Emotivní film s dechberoucí hudbou začíná v roce 1977, kdy Marii Callas, přezdívané La Diva, navždy selže srdce. Protože čtyři roky před smrtí už nekoncertovala, zanechává za sebou jenom hromady uklidňujících prášků, obětavého komorníka a hospodyni, která jí při smažení omelety tvrdí, že (v kuchyni) zpívá pořád nádherně.
I dvouhodinový italsko-německo-americký snímek Maria je vizuálně nádherný, výprava i kostýmy (které Maria Callas jednou v pohnutí spálí) by mohly být vystaveny v muzeu a film je skvostně nasnímán a nasvícen. Režisér Pablo Larraín, který se na životopisné filmy o slavných ženách specializuje (o Jacqueline Kennedy Onassisové natočil v roce 2016 snímek Jackie, o princezně Dianě pak v roce 2021 film Spencer), však selhává tím, že nenabízí jasný výklad hlavní postavy a vlastně nám o ní nic pořádného ani zajímavého neřekne.
MARIA. Angelina Jolie as Maria Callas in Maria. Cr. Pablo Larraín/Netflix © 2024.Děj se odehrává týden před její smrtí, kdy se Maria zoufale snaží vrátit na divadelní prkna – my už ale od začátku víme, že se jí to nepodaří. Poslední dny života tráví s mladým novinářem, který s ní po pobídce „rád bych se s vámi prošel vaším životem“ natáčí profilové interview. Díky němu se dozvíme, že jako mladičká a chudá zpívala v Řecku během druhé světové války pro nacistické důstojníky a že pro ni setkání s řeckým magnátem Aristotelem Onassisem bylo až nebezpečně osudové, protože jí zlomilo srdce a zřejmě i přispělo k její předčasné smrti v 53 letech. Že žila bohatý, ale vyčerpávající život. A to je vše.
Maria je v romanticky laděném snímku jasnou obětí, slabou ženou zmítanou city a vášněmi. Scénář zapomíná rozkrýt Callasové genialitu, její unikátní talent, pracovitost i tah na branku; je to zkrátka spíš majestátní červená knihovna než poctivé biografické drama o životě a kariéře velké osobnosti.
Spíš průměrné jsou i herecké výkony: Angelina Jolie, jedna z nejkrásnějších a nejlepších hereček světa, se kvůli roli Marie Callas sice naučila zpívat operní árie (byť většina z nahrávek ve filmu je, což je fantastické, originálních), ale zůstává celou dobu strnulá, sebestředná, téměř nelidská. Nepouští se do žádných větších divadelních gest, většinu času se jen plouží bytem, unavená a nemocná. Archivní záběry na konci filmu však dokazují, že nejen Callas, ale i Onassis byli lidé plní šarmu, humoru a radosti ze života.
Až druhá polovina (nebo možná poslední třetina) filmu nás přemůže dechberoucí hudbou a silnými emocemi, ostatně stejně jako každá vynikající opera: jedno oko suché nezůstane ani u postele umírajícího Onassise. A pak už se budete jen modlit, aby to celé tak rychle neskončilo. Jenže bohužel, většinu filmu už jsme mezitím promarnili.