Recenze

RECENZE: Batismus v kultuře? Zaplať pánbů za něj aneb Přichází Baťman

Vladimír Just

Divadlo Na Jezerce Jana Hrušínského už našlo, zdá se, svého režiséra i autora. Toto divadlo se stává pomalu, ale jistě divadlem autorským s vlastní autorskou poetikou. Tím vyklubavším se tvůrcem – respektive jedním z mnoha – je donedávna „pouhý“ herec Petr Vacek, dlouhá léta spojený s Ypsilonkou a s několika populárními televizními i filmovými postavami.


Jak souvisí Baťa a Burian


Nikdy nezapomenu, jak jsem v archivech StB, v pečlivě pod koberec schované a na třicet let uklizené kauze poválečného odsouzení Vlasty Buriana, narážel na jednu „přitěžující“ okolnost. Uváděla ji žalující strana i řada prorežimních tiskovin: Burian byl pro ně pravzorem bezohledného kapitalistického podnikatele a vykořisťovatele souboru, který na něj a jeho buržoazní kariéru tvrdě dřel (ačkoli u Buriana měli herci větší platy než v Národním). I „selfmademan“ Burian byl prý typický představitel vydřidušského „batismu v kultuře“, což byl pro řadu pisálků už před Únorem 1948 těžký zločin.




Fotografie ze zkoušky 18.11.2024. FOTO Martin Šimral

A v médiích se uváděl jeho případ se souběžně probíhajícím procesem s jiným „zločincem“ a „kolaborantem“, totiž tehdy už s česko-brazilským podnikatelem Janem Antonínem Baťou, který byl v nepřítomnosti odsouzen ve spektakulárním monstrprocesu k dlouholetému vězení a propadnutí majetku. Připomeňme, že to se souběžně uvádělo ve zprávách jak z „baťovských“, tak z Burianových procesů. Dva dopadly jeho osvobozením, třetí vzala do ruky StB a komik byl odsouzen jako typický představitel „batismu v kultuře“, který se – prý na zádech druhých – vypracoval takříkajíc od píky k hvězdné slávě i bohatství. A navíc, co čert nechtěl, Burian se netajil tím, že byl nadšeným příznivcem rodiny Baťů, jak slavného Tomáše, tak jeho nevlastního bratra Jana Antonína, který po Tomášově smrti na jeho přání v roce 1932 celé impérium převzal a celosvětově úspěšně rozšířil. Burian jezdil do Zlína pravidelně, jezdil i na filmové festivaly a také ve zdejších ateliérech točit filmy.


Vackova inscenace Baťman – kromě toho, že je lehká a zábavná a myslím zatím jeho nejlepší – je zároveň jednou velkou, divadelně hravou polemikou se zkreslenou karikaturou Bati. Tedy s celým tím vylhaným obrazem Tomáše Bati (a poukazuje i na osud jeho nevlastního bratra Jana Antonína, na němž u nás – navzdory polistopadové oficiální rehabilitaci – ulpěla už napořád jedovatá slina komunistických propagandistů o údajném národním zrádcovství.


Baťa stále aktuální


Ale o tomto faktu Vackova hra ani inscenace nevypravuje (byť ho stručně zmiňuje – nestálo by za to udělat ještě stejně úspěšný druhý díl o bratrovi Tomáše?). Vackova komedie před nás v prudkém tempu staví sled scén, pracuje po „ypsilonkovsku“ se zkratkou, metaforou a vtipem (příkladná je střihová montáž jeho biografie, která o Tomášově dětství i mládí a doslova vydřeném úspěchu dokáže ve zkratce a s vtipem říci vše podstatné.




Fotografie ze zkoušky 18.11.2024. FOTO Martin Šimral

K úspěchu v jakémkoli oboru je kromě základních materiálních statků daleko nutnější to, s čím u nás podnikatelství obvykle vůbec nebývá spojováno, to, čemu filozofové říkají „péče o duši“. Jinými slovy, kulturní a etický rozměr podnikání. To vše je v inscenaci, až na dvě tři výjimky, nejen deklarováno, ale většinou zdařile převedeno do jevištního jazyka, do dramatické situace i hereckého gesta, popřípadě gagu. Této možnosti s viditelným nasazením využívají všichni herci v čele s autentickým Davidem Suchařípem v hlavní roli. A také Jan Řezníček, Martin Leták či Ondřej Dvořák, Johana Jedličková a Miluše Šplechtová; ta v partnerské spolupráci s úsporným herectvím Iva Šmoldase, který se zde představuje v poněkud jiné poloze, než jak ho obvykle vídáme a slýcháme.


Na tomto radostném představení jsem se v duchu modlil, aby ještě nepřišel konec (u většiny premiér, jichž jsem se loni zúčastnil, jsem to měl přesně naopak). Tomášův životaběh je neukecaný, a míří k podstatě věci, až k tragickému, nesentimentálnímu, stroze useknutému konci v troskách letadla. Tomáš Baťa ustanovil pevné zásady, a nejen v době krize i jinde nebývalé sociální výhody pro své zaměstnance, jejichž symbolem je kromě elementárního materiálního zajištění i kultura bydlení se samozřejmým minimem zeleně a soukromí, dále sport a kultura obecně; a především trvalá a nikdy ani na penzi nekončící práce na sobě.

Petr Vacek: Baťman. Režie Petr Vacek, scéna Jan Balcar, kostýmy Hana Soukupová, pohybová spolupráce Martin Pacek, hudba Václav Tobrman. Divadlo Na Jezerce, premiéra 5. prosince 2024.

Zdroj náhledového obrázku Divadlo Na Jezerce.

Divadelní noviny

Přihlášení